SAMSUNG_042024 Advertisement SAMSUNG_042024 Advertisement SAMSUNG_042024 Advertisement

BMW iX1 xDrive30 / Najmenšia električka

1

BMW má vo svojom portfóliu už viacero elektrických modelov a stále pridáva ďalšie. Nový plne elektrický BMW iX1 je napríklad oproti modelom iX a i4 rovnako ako model iX3 postavený na univerzálnej modulárnej platforme, ktorá okrem čisto elektrickej verzie umožňuje aj zástavby spaľovacích či plug-in hybridných systémov. Pochopiteľne, je to potom za cenu určitých kompromisov, ale výrobné náklady hovoria jasnou rečou, a pokiaľ výrobca neprejde na čisto elektrickú produkciu, je to jednoduchšia cesta. Nakoniec už na iX3 sme sa mohli presvedčiť, že môže dobre fungovať. Elektrický BMW iX1 xDrive30, ktorý sme mali na testovanie, je vstupný model v rade X a v segmente prémiových kompaktov je to prvý elektromobil s pohonom všetkých kolies, ktorý značka predstavila. Zaujímavé je, že vyšší model iX3 môže mať iba zadný náhon. Dve integrované pohonné jednotky BMW eDrive piatej generácie na prednej a zadnej náprave majú kombinovaný výkon 230 kW/313 k (vrátane dočasného zvýšenia výkonu) a poskytujú systémový krútiaci moment 494 Nm. Vozidlo vďaka tomu zrýchli z 0 na 100 km/h už za 5,7 sekundy.

Nová generácia elektrického pohonu dostala aj novú technológiu nabíjania vrátane zlepšeného softvéru nabíjania, ktorý sme mali možnosť vidieť už na vrcholovom modeli BMW i7, a batériu umiestnenú v spodnej časti vozidla. Tá má kapacitu 68 kWh, z ktorej sa využíva 64,7 kWh. Jej vysoká energetická hustota umožňuje vozidlu dojazd do vzdialenosti 413 – 438 kilometrov. Možno ju nabíjať rýchlou DC nabíjačkou s výkonom 130 kW alebo vstavanou 11 kW trojfázovou nabíjačkou. V ponuke je aj voliteľná 22 kW nabíjačka. Nabíjanie sme vykonávali aj na UFC nabíjacích staniciach ZSE Drive ktoré umožňujú využitie plného potenciálu nabíjania. 

Dizajnovo sa novinka hlási k novej generácii vozidiel BMW. Neprehliadnuteľné obličky mriežky chladiča vynikajú v mohutných proporciách karosérie s takmer štvorcovými kontúrami blatníkov v štýle typickom pre modely BMW X. Nie sú však neprimerane veľké, takže pôsobia prirodzene. Kolmejšia predná časť dodáva novému iX1 výraznejší vizuálny dojem LED svetlometmi s typickou kresbou a modrými akcentmi elektrickej verzie, ktoré ho ako jediné odlišujú od iných verzií pohonu. Súčasťou našej výbavy boli voliteľné adaptívne LED svetlomety s matrixovými diaľkovými svetlami, animované ukazovatele smeru a variabilné rozloženie svetla.


Zadné LED svetlá majú peknú animáciu

Z pohľadu elektromobilu je nové BMW iX1 veľmi zaujímavý model. Na rozdiel od iX3 ponúka iX1 alternatívu s pohonom všetkých kolies. Výrobca udáva dojazd v rozsahu 413 – 438 km, počas testu sa nám však spotreba pohybovala medzi 13,4 až 16,8 kWh/100 km a maximálny dojazd v rámci okresiek sme dosiahli na úrovni 470 km. To je o 32 km viac, ako udáva výrobca podľa WLTP. Svedčí to o veľmi dobrom potenciáli celého pohonného systému s dobre prepracovanou aerodynamikou napriek tomu, že ide o SUV. Vďaka 130 kW DC nabíjaniu nabijete auto z 10 na 80 % za 29 minút. Zaujímavá je možnosť voliteľného osadenia 22 kW AC nabíjačkou, čo môže byť zaujímavá voľba napríklad pri prevádzke vo firemnej flotile, keď nemusíte riešiť DC nabíjačku a vozidlo sa dokáže aj na AC nabíjačke nabiť asi za 3 hodiny.


Potešia poctivé mechanické tlačidlá na volante

Kabína je ladená v štýle nových modelov a dominuje jej zakrivený displej BMW Curved Display, združujúci pod jedným sklom displej prístrojového panela a infotainmentu. Infotainment je v najnovšej verzii so systémom BMW Operating System 8. V štandardnej výbave je parkovací asistent vrátane spätnej kamery a asistenta cúvania. V aute paradoxne chýbal asistent riadenia a jazdného pruhu či aktívny systém udržiavania rýchlosti s funkciou Stop & Go, teda adaptívny tempomat. V tejto triede je to dosť prekvapujúce, pretože práve adaptívny tempomat je jeden z najužitočnejších asistentov, ktorý hlavne v mestskej premávke dokáže predchádzať mnohým kolíziám. No keďže ide o voliteľnú výbavu, aj to je možné. U majiteľov vozidiel BMW je veľmi obľúbený multimódový ovládač iDrive, tu ho však, žiaľ, nenájdete, infotainment sa spolieha iba na dotykové ovládanie. V ponuke nových asistenčných systémov je aj systém udržiavania rýchlosti s funkciou brzdenia a predkolízna výstraha s automatickým brzdením, ktorá je teraz schopná rozpoznať aj protiidúcu premávku pri odbočovaní vľavo, chodcov a cyklistov pri odbočovaní vpravo. Medzi voliteľné prvky, ktoré boli obsiahnuté, patrí aj aktívna navigácia, funkcia varovania pred zmenou jazdného pruhu a BMW head-up displej, ako aj Surround View. Výbavu možno zlepšovať aj diaľkovým upgradom firmvéru. Vo vozidle je k dispozícii aj osobná eSIM karta s podporou pripojenia 5G, digitálny kľúč BMW Digital Key Plus, funkcia BMW ID a integrácia mobilných telefónov podporujúca rozhrania Apple CarPlay aj Android Auto. Vznášajúca sa lakťová opierka s priehradkou na mobil nesie všetky ovládacie prvky pohonu s ovládaním hlasitosti a posunu skladieb. Na strednej konzole vpredu je umiestnené bezdrôtové nabíjanie. Jeho plocha je orientovaná na výšku a mobil možno pri nabíjaní zaistiť príklopným držiakom. Páči sa mi, že si BMW zachováva mechanické ovládacie prvky na volante a nerobí zbytočné pokusy s dotykovým ovládaním.

Jazdné vlastnosti sú tradične veľmi dobré a vďaka pohonu všetkých kolies vás nezaskočia ani klzké cesty či výjazd do ľahšieho terénu. Vozidlo sa dobre riadi a napriek tomu, že ide o „štvorkolku“, príjemne prekvapila dosiahnutá spotreba. Podvozok si dostatočne komfortne poradí aj na rozbitých okreskách. Trochu nepríjemne prekvapil dizajn interiéru v prednej časti. Pre väčšie postavy je tu menej miesta, pretože podrúčky na dverách sú príliš nízko, takže ruky si o ne neopriete a prekážajú práve vo výške nôh, navyše z druhej strany prekáža zbytočne široký kryt strednej konzoly. Pritom je kabína dostatočne široká a určite by sa to dalo vyriešiť lepšie.

V každom prípade je však BMW iX1 veľmi zaujímavý elektromobil, ktorý ponúka výborný výkon aj dobrý komfort jazdy. Dobré je aj odhlučnenie kabíny. Auto je vďaka nízkej spotrebe a výkonnému nabíjaniu vhodné aj na dlhšie cestovanie na dovolenku či dlhé služobné cesty.

TESTY:

• Spotreba v teste (kWh/100 km) 13,4-16,8
• Dojazd v teste (km) 375-470
• Výkon AC nabíjania na 11 kW 3f nabíjačke (kW) 11
• Výkon AC nabíjania na 22 kW 3f nabíjačke (kW) 11
• Max. výkon DC nabíjania, nabíjačka 50 kW (kW) 50
• Čas nabíjania 10-80 % (min) 64
• Max. výkon DC nabíjania UFC nabíjačka 350 kW (kW) 129
• Čas nabíjania 10-80 % (min) 29

Technické údaje:

• Kapacita batérie 68 kWh, využiteľná 64,7 kWh, pohon všetkých kolies xDrive, výkon motorov 230 kW, 494 Nm, nabíjanie DC max. 130 kW, AC 11 kW 3f (voliteľne 22 kW), zásuvka CCS, zrýchlenie z 0 na 100 km/h 5,7 s, max. rýchlosť 180 km/h, dojazd WLTP 413 – 438 km

PLUSY, MÍNUSY:

+ Spracovanie, jazdné vlastnosti, výkon, možnosti nabíjania, adaptívne matrixové svetlá, jazdné vlastnosti
- Nič podstatné

• Cena modelu od (s DPH): 54 150 EUR
• Testované vozidlo (s DPH): 62 637 EUR

 

Zobrazit Galériu

René Hubinský

Všetky autorove články

1 komentár

cialis generic coming in 2018 reakcia na: BMW iX1 xDrive30 / Najmenšia električka

3.3.2024 23:03
17beta estradiol activation of the c Jun N terminal kinase pathway leads to down regulation of class II major histocompatibility complex expression <a href="http://acialis.pics">purchase cialis online</a>
Reagovať

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať