SAMSUNG_092021 Advertisement SAMSUNG_092021 Advertisement SAMSUNG_092021 Advertisement

BMW iX3 / X3 môže byť aj elektrické

0
Skupina BMW nastúpila na vlnu elektromobility už v roku 2013 svojím modelom i3, teda v časoch, keď väčšina automobiliek o elektromobiloch ešte ani nesnívala. Napriek tomu, že bol i3 v tom období veľmi nadčasový model a využíval kompozitovú konštrukciu s kovovým rámom, na jeho nástupcu sme museli čakať až do minulého roka. Áno, testovaná novinka BMW iX3 otvára novú éru elektromobility v BMW, aj keď treba povedať, že iX3 nie je jej úplne typický predstaviteľ. Ide totiž o model, ktorý môže byť vybavený rovnako elektrickým, ale aj dieselovým, benzínovým alebo plug-in hybridným pohonom. Je to teda určitý prechod k čisto elektrickým modelom ako iX alebo i4. Na jeho funkčnosti a kvalitách to však nijako neuberá. Pre niektorých zákazníkov to môže byť dokonca benefit a bude sa im na elektrický pohon jednoduchšie prechádzať. Poďme sa bližšie pozrieť, čo vlastne ponúka.

BMW iX3 používa najnovšiu 5. generáciu elektrického pohonu BMW eDrive. Tá je pozoruhodná hlavne svojou škálovateľnosťou, vďaka ktorej sú jednotlivé komponenty jednoducho prispôsobiteľné pre viac modelov rôzne zameraných vozidiel. Nové modulárne ústrojenstvo sa skladá z troch hlavných technologických celkov a tvoria ho: kombinovaná nabíjacia jednotka CCU, ktorá môže mať podľa verzie výkon AC nabíjania od 3,7 do 22 kW, elektrická alebo hybridná pohonná jednotka tvorená jedným modulom s výkonom od 90 až do 300 kW a batéria, ktorá vďaka meniteľnej veľkosti a tvaru článku môže mať rôznu kapacitu. Piatu generáciu pohonu BMW eDrive budú okrem iX3 využívať aj pripravované modely iX a i4.

Batéria BMW iX3 má o 30 % vyššiu energetickú hustotu ako napríklad predchádzajúci model i3. Motor sa vyznačuje účinnosťou na úrovni až do 93 percent. Pohonný systém dodáva výkon 210 kW (286 k) a krútiaci moment 400 Nm, dostupný na rozdiel od ostatných elektrických motorov pri vysokých otáčkach. Vozidlo zvláda zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 6,8 sekundy, maximálna rýchlosť je obmedzená na 180 km/h. Zaujímavé je, že BMW iX3 je čistá „zadokolka“, čo určite poteší pravoverných fanúšikov značky. Aby toho nebolo málo, výrobca pridal aj špecifický zvuk, ktorý v športovom režime dopĺňa pocit výkonu a zrýchlenia. O výbornú trakciu sa vo všetkých režimoch stará systém ARB.

Dodávaná batéria má celkovú kapacitu 80 kWh, pričom využiteľných je 74 kWh. Tú možno dobíjať vstavanou trojfázovou AC nabíjačkou s výkonom 11 kW alebo DC nabíjaním s výkonom až 150 kW. Vďaka tomu sa nabije z 10 na 80 % na ultrarýchlej nabíjačke za 34 minút. Batéria spoločne s dobre naladeným a úsporným systémom ponúkne normovaný dojazd podľa WLTP až 459 km, takže sa s vaším novým miláčikom určite nemusíte držať iba v rámci okresu.

Na test som mal najvyššiu výbavu Impressive, ktorá obsahuje 20-palcové disky kolies z ľahkých zliatin s aerodynamicky upraveným dizajnom, adaptívne LED svetlomety spolu s akustickými sklami predných okien, koženým čalúnením Vernasca či športovými sedadlami vpredu s bedrovou opierkou, odvetraním aj vyhrievaním. Ďalej tu nájdete projekčný head-up displej, asistent diaľkových svetiel a rozšírený asistent parkovania vrátane zadnej parkovacej kamery. Vo výbave je aj ovládanie vybraných funkcií vozidla gestami, ozvučenie Harman Kardon a palubný Wi-Fi hotspot. K vozidlu sa, samozrejme, môžete diaľkovo pripojiť cez mobilnú aplikáciu My BMW. To je dôležité práve pri elektrických vozidlách, môžete si tak skontrolovať stav nabíjania, aktuálny dojazd, spustiť klimatizáciu či kúrenie a veľa ďalšieho. Vozidlo je, samozrejme, vybavené poslednou generáciou inteligentného adaptívneho tempomatu, ktorý dokáže automaticky (v SR poloautomaticky) preberať rýchlosti podľa databázy aj podľa dopravného značenia. Zatiaľ čo zmenu rýchlosti u nás musíte potvrdzovať, pri jazde po okreskách, napríklad pred prudkou zákrutou, tempomat spomalí automaticky. Dobre si počína aj pri jazde po diaľnici, keď vám na displeji zobrazuje aj vozidlá vo vedľajších pruhoch z oboch strán (na trojprúdovke). Práca jazdných asistentov je už tradične precízna a spoľahlivá. Veľmi oceňujem možnosti nabíjania (až je čudné, ako sa konštruktéri na rozdiel od plug-in hybridov „rozšupli“) tak AC, ako aj DC. Pri 400 V elektrickom systéme, ktorý BMW iX3 používa, ide so 150 kW vlastne o najvýkonnejšie nabíjanie. Pre vyššie výkony je už nevyhnutné využívať 800 V systém. Počas testovania som sa dostal najviac na 139 kW, pretože na ultrarýchlu nabíjačku som prišiel s 25 % stavom batérie. Žiaľ, mal som trocha obmedzený nájazd kilometrov a s takýmto dojazdom je to niekedy problematické. To však nie je podstatné, napriek tomu sme vedeli zmerať nabíjaciu krivku, ktorá je veľmi dobrá a drží vysoký výkon nabíjania. Pri 76 % SoC nabíjal výkonom 62 kW. Nabitie z 25 % na 80 % tak zabralo 29 minút. Maximálny dojazd v rámci okresiek a mesta sa dostal na 440 km, čo je veľmi dobrá hodnota. Samozrejme, diaľničná jazda si vypýta viac a tu sa budete pohybovať v rozsahu 200 – 250 km podľa štýlu jazdy. Napriek tomu je dojazd veľmi dobrý.

Jazdné vlastnosti sú tradične takisto veľmi dobré a napriek tomu, že vozidlo má iba zadný náhon, je ovládateľnosť aj na mokrej vozovke dobrá. Asistenčné systémy sú precízne naladené, takže vozidlo dokáže veľmi dobre prenášať výkon na vozovku. Pre prípad potreby možno kontrolu trakcie vypnúť. Podvozok je pohodlný a poradí si aj s našimi okreskami. Páčilo sa mi aj kvalitné odhlučnenie, ktoré spríjemňuje jazdu. Ak však chcete mať väčší pôžitok z jazdy, stačí prepnúť do športového režimu. Vtedy sa prebudí 210 kW výkonu a s generovanou zvukovou kulisou auto vyrazí vpred. 

Myslím, že sa nový iX3 vydaril a je veľmi dobrou predzvesťou ďalších elektrických modelov automobilky. Vidieť, že v BMW počas tých rokov od i3 nezaspali na vavrínoch a poctivo sa venovali vývoju. Takže sa máme na čo tešiť.

Technické údaje:

• Pohon BMW iX3, zadný náhon, celkový výkon 210 kW, krútiaci moment 400 Nm, udávaný dojazd WLTP 459 km, DC nabíjanie do 150 kW, AC nabíjanie 11 kW/3f, zrýchlenie z 0 na 100 km/h 6,8 s, maximálna rýchlosť 180 km/h

PLUSY, MÍNUSY:

+ Výkon, možnosti nabíjania, technologická výbava, jazdné vlastnosti, dojazd
- Nemá verziu 4×4

• Cena modelu (EUR s DPH):  66 550 EUR, testované vozidlo: 77 045 EUR

TESTY:

• Spotreba v teste (kWh/100 km): 18,6
• Dojazd v teste (km): 460
• Výkon AC nabíjania na 11 kW 3f nabíjačke (kW): 11
• Výkon AC nabíjania na 22 kW 3f nabíjačke (kW): 11
• Max. výkon DC nabíjania, nabíjačka 50 kW (kW): 49
• Čas nabíjania 10-80 % (min): 71
• Max. výkon DC nabíjania UFC nabíjačka 350 kW (kW): 149
• Čas nabíjania 10-80 % (min): 33

 

 

Zobrazit Galériu

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať