BYD Seal 6 DM-i Touring Comfort / Úsporný „kombík“ do firmy aj do rodiny
Od značky BYD sme už testovali elektromobil, no tentoraz nám na test dorazil prvý plug-in hybrid s firemným hybridným systémom SHS (Super Hybrid System). Ten je koncipovaný tak, aby zákazník mal pocit z jazdy podobný elektromobilu bez ohľadu na úroveň nabitia batérie. Tým sa líši od modelov, ktoré slúžia len na formálne splnenie predpisov o emisiách pre firemné vozidlá. Okrem sľubného hnacieho ústrojenstva má Seal 6 DM-i čo ponúknuť aj firemným zákazníkom, a to v podobe bohatej štandardnej výbavy, pohodlnej jazdy a priestrannej kabíny.
BYD Seal 6 DM-i je prvý z čínskych plug-in hybridov, ktorý sme testovali. Je zaujímavé, že práve od značky BYD, ktorá je v súčasnosti najväčším výrobcom elektrifikovaných vozidiel na svete. Boli sme preto zvedaví, čo takéto vozidlo dokáže ponúknuť a ako obstojí v porovnaní s konkurenciou.

Ako som už spomenul, BYD svoj plug-in hybridný systém odvážne nazýva „Super hybridným systémom“. Výrobca síce nie je príliš výrečný pri odhaľovaní technológie pohonu, ale podľa jazdných režimov a spôsobu práce systému pôjde o klasický paralelný full hybrid, teda principiálne podobný pohon, ako využíva Toyota. Benzínový motor môže spočiatku pôsobiť nepresvedčivo, 1,5-litrový štvorvalec produkuje len 72 kW a 122 Nm krútiaceho momentu. Napriek tomu sa môže pochváliť tepelnou účinnosťou 43 %, čo ho radí medzi najlepšie sériovo vyrábané motory. Tieto skromné hodnoty však znamenajú, že hlavnú prácu preberajú elektromotory. Vo výbave Comfort, ktorú sme aj testovali, ponúka Seal 6 DM-i celkový systémový výkon 156 kW s krútiacim momentom 300 Nm, či už v plne elektrickom režime, alebo ako hybrid. Batéria má kapacitu 19 kWh a poskytuje elektrický dojazd až 100 km. Systém je naladený tak, aby čo najviac využíval elektrický pohon, pričom maximálny systémový výkon je k dispozícii aj v tomto režime, čo dokazuje dominantnú úlohu elektromotorov.

V tomto smere sa od systému HSD od Toyoty dosť odlišuje. Keď energia batérie klesne na nízku úroveň alebo keď vodič aktivuje tlačidlo HEV (Hybrid Electric Vehicle), spaľovací motor funguje predovšetkým ako generátor na dobíjanie batérie. Maximálny výkon je k dispozícii vtedy, keď benzínový aj elektrický pohon pracujú spoločne. Z hľadiska dynamiky je zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 8,5 sekundy prijateľné, hoci nie ohromujúce. Jediná drobná chyba hnacieho ústrojenstva je citeľná pauza, keď je spaľovací motor nútený pripojiť sa k pohonu kolies, čo sa prejaví hlavne pri prudkom stlačení akcelerátora. Pri bežnej jazde je prechod medzi benzínovým a elektrickým pohonom takmer nepostrehnuteľný, pričom štvorvalec produkuje minimálne vibrácie a jeho vzdialený hluk je sotva počuteľný dokonca aj pri diaľničných rýchlostiach. Batéria sa po vybití udržuje na úrovni okolo 21 – 30 %, preto aj výrobca uvádza čas DC nabíjania z 30 na 80 %, ktorý je vďaka 28 kW DC nabíjaniu asi 23 minút. Áno, Seal 6 DM-i je jeden z plug-in hybridov s DC rýchlym nabíjaním, aj keď AC nabíjačka je iba jednofázová s výkonom 6,6 kW. Výrobca na rozdiel od mnohej konkurencie dobre chápe požiadavky používateľov na plug-in hybrid. Preto tu popri batérii na 100 km dojazdu máte k dispozícii DC nabíjanie na jej rýchle dobitie pri zastávke na kávičku a navyše nádrž s kapacitou 65 l. To dáva pri natankovaní a plnom nabití vozidlu dojazd viac ako 1300 km. Auto teda veľmi dobre poslúži aj pri dlhých služobných či dovolenkových cestách a v prípade denného dochádzania môžete trvale využívať elektrický pohon. Tak nejako by mal vyzerať moderný plug-in hybrid, ktorý navyše ide proti záplave SUV, ktoré na trhu neustále pribúdajú. Je totiž k dispozícii vo forme sedanu a kombi, ktorú BYD označuje ako Touring, ktorý má tvoriť väčšinu predajov.

Model Seal 6 DM-i je ináč zaujímavé vozidlo s vysokou úrovňou komfortu. Riadenie je možno trochu „preposilňované“, ale podvozok je na rodinné auto naladený vyhovujúco a dosahuje dobrý kompromis medzi komfortom a kontrolou karosérie. Hluk od vetra okolo A stĺpikov je mierne vyšší. Napriek tomu ide o drobné nedostatky, ktoré neovplyvňujú celkový zážitok z jazdy. Nie je prehnane tvrdý, no ani mäkký s nadmernými náklonmi v zákrutách. Náznaky tuhosti sa objavujú pri nízkych rýchlostiach, ale jazda na nerovnostiach nikdy nepôsobí nepríjemne. Poteší aj celková spotreba, ktorá nám po skončení testu vyšla na 4,9 l/100 km pri kombinovanej prevádzke. Pri diaľničnej jazde s vybitou batériou sme dosiahli veľmi pekných 5,4 l/100 km. Z tohto hľadiska ide skutočne o zaujímavé auto.
Interiér modelu Seal 6 DM-i vychádza z ostatných modelov BYD s plynulým dizajnom palubnej dosky, ktorému dominuje veľký 12,8-palcový dotykový displej, tentoraz však už bez otáčania. Displej prístrojového panela je podobný ako na iných čínskych modeloch a podobne je to aj s jeho zobrazením. To má iba jednoduchú grafiku s množstvom maličkých ikoniek a horšie čitateľných informácií. Podobne je to aj pri hlavnom displeji. Našťastie je tu Android Auto, ktoré funguje bezdrôtovo a veľmi dobre. Jediný problém je, že sa natiahne na celú obrazovku a prekrýva aj ovládanie klimatizácie, takže ho musíte sťahovať do lišty. Na rozdiel od viacerých čínskych konkurentov je tu predsa len viac fyzických ovládačov, aj keď klimatizáciu stále ovládate iba cez displej. Trojprstové potiahnutie po obrazovke vo vertikálnom alebo horizontálnom smere na nastavenie teploty a rýchlosti ventilátora funguje v praxi dobre, musíte však o ňom vedieť, takže za intuitívne sa to označiť nedá. Kvalita materiálov je uspokojivá, syntetická koža a mäkké obklady na palubnej doske pôsobia príjemne, aj keď kvalita plastov okolo stredovej konzoly sa môže zdať horšia. Vzadu majú cestujúci k dispozícii veľkorysý priestor na kolená. Tento priestor kompenzuje fakt, že priestor nad hlavou je len priemerný, a nízka základňa sedadla vzhľadom na podlahu znamená, že podpora pod stehnami nie je najlepšia. Batožinový priestor s objemom 675 litrov je konkurencieschopný, s možnosťou rozšírenia na 1535 litrov po sklopení zadných sedadiel.

Štandardná výbava je rovnako ako pri ostatných modeloch BYD pomerne bohatá, ale trošku zamrzí, že napriek tomu, že v internetových videách vidíte modely BYD so špičkovou technologickou výbavou vrátane autonómneho riadenia, tu nedostanete ani automatické parkovanie. Pritom v tejto triede to už dnes patrí k pomerne bežnej výbave. Podľa našich informácií sa výrobca obáva zodpovednosti za škody, ktoré by systém spôsobil pri prípadnom zlyhaní. Ináč sa však na výbavu nemožno sťažovať. Predné sedadlá sú elektricky ovládateľné, s odvetraním aj vyhrievaním. V stredovej konzole sú dve miesta na mobil, z toho jedno s bezdrôtovým 50 W nabíjaním a chladením. Pod stredovou konzolou je ďalší otvorený úložný priestor s dvojicou USB-C a nájdete tam aj malé prenosné svietidlo. Nechýba ani rozsiahla súprava bezpečnostných systémov a asistentov vrátane adaptívneho tempomatu a udržiavania v jazdnom pruhu a už tradične vynikajúci 360° kamerový systém. Varovanie pred únavou vodiča podobne ako v iných modeloch BYD je však príliš aktívne a spustí sa aj pri úmyselnom pohľade do spätného zrkadla, našťastie sa dá vypnúť.
Vcelku je BYD Seal 6 DM-i zaujímavý model. Má nejaké chybičky, ktoré sú však väčšinou softvérového charakteru, a tak ich výrobca môže doladiť. Z pohľadu efektivity a prevádzky však vozidlu nie je veľmi čo vyčítať. Má dlhý dojazd, nízku spotrebu, výborný elektrický dojazd a rýchle nabíjanie. Na rodinné využitie alebo ako firemné auto pre manažérov na dlhších cestách môže byť aj s prihliadnutím na jeho cenovku zaujímavou voľbou.
TESTY:
- Spotreba – test, prvých 100 km (l/100 km): 1,1
- Spotreba v hybridnom režime (l/100 km): 5,1
- Celková spotreba kombinovaná (l/100 km): 4,9
- Elektrický dojazd v teste (km): 98
- Výkon AC nabíjania na 11 kW 3f nabíjačke (kW): 3,3
- Max. výkon DC nabíjania, nabíjačka 150 kW (kW): 29
Technické údaje:
Výrobca: BYD, model: Seal 6 DM-i Touring, spaľovací motor: zážihový štvorvalec, palivo: benzín, objem: 1498 cm³, výkon: 72 kW/6000 ot./min, krútiaci moment: 122/4000 – 4500 Nm, výkon elektromotora: 145 kW, krútiaci moment EM: 300 Nm, systémový výkon: 156 kW, systémový krútiaci moment: 300 Nm, objem palivovej nádrže: 65 l, kapacita batérie: 19 kWh, napätie batérie: 352 V, poháňaná náprava: predná, nabíjanie DC – typ konektora: CCS, nabíjanie DC – max. výkon: 26 kW, nabíjanie AC výkon: 6,6 kW / 1f, hmotnosť pohotovostná max.: 1805 kg, max. rýchlosť: 180 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 8,5 s, spotreba podľa výrobcu: 1,7 l/100 km, elektrický dojazd podľa výrobcu WLTP: 100 km
PLUSY, MÍNUSY:
+ Elektrický dojazd, spotreba, komfort, výbava, rýchle nabíjanie
- Práca asistentov a infotainmentu vyžaduje ešte doladenie
- Cena modelu od (s DPH): 36 990 EUR
- Testované vozidlo (s DPH): 44 600 EUR