SAMSUNG_10_FLIP Advertisement SAMSUNG_10_FLIP Advertisement SAMSUNG_10_FLIP Advertisement

Renault 5 E-Tech / Návrat ikony v elektrine

0

Renault patrí v rámci Európy medzi priekopníkov elektromobility a prvá generácia mestského elektromobilu Zoe patrila k veľmi obľúbeným modelom. Nový Renault 5 E-Tech však odkazuje na trochu inú časť histórie tejto značky. Pôvodný model sa vyrábal v dvoch generáciách a v množstve modifikácií s benzínovými, ale aj s dieselovým motorom v rokoch 1972 až 1996, keď bol postupne nahradený modelom Clio. Renault 5 E-Tech sa vracia v čisto elektrickej podobe, aby dominoval triede kompaktných elektromobilov. So svojím športovým vzhľadom, hravým interiérom a množstvom technológií je toto vozidlo silným kandidátom na prekonanie konkurencie. Reinkarnovaná „päťka“ je prvým modelom na novej platforme AmpR (predtým CMF-B EV), ktorá prinesie novú éru elektrických vozidiel Renault.

SAMSUNG_10 FLIP7 Advertisement

Dizajn svojimi kontúrami pripomína predchodcov a je prevedený do moderného jazyka. Štvorcový motív denného svietenia v dolnej časti sa opakuje aj vygravírovaný v strede hlavných svetlometov. Svetelná technika je zverená LED technológii s automatickým prepínaním diaľkových svetiel. Na test sme mali verziu v žiarivo žltej farbe s čiernou strechou, lemami blatníkov a širokým čiernym pásom v spodnej časti dverí, ktorú veľmi efektne dopĺňa červený pásik tiahnuci sa od predného zrkadla po hornom ráme dverí až dozadu, kde je cez zadný spojler prepojený s druhou stranou. Na prednej kapote vľavo je umiestnené pomerne veľké okno so svietiacou číslicou 5, demonštrujúcou označenie modelu. Motív pásikovanej päťky nájdete aj na hrane predných dverí a, samozrejme, aj vzadu.

Zákazník si môže vybrať z dvoch kapacít batérie, oboch s technológiou NMC. Menšia má využiteľnú kapacitu 40 kWh a poskytuje oficiálny dojazd podľa WLTP 312 km. Väčšia, ktorá bola aj vo výbave testovaného vozidla, s kapacitou 52 kWh sľubuje dojazd podľa WLTP až 409 km. Maximálny nabíjací výkon jednosmerným prúdom (DC) je 100 kW, čo umožňuje nabiť batériu z 10 % na 80 % približne za 35 minút. Trocha zamrzí, že nabíjanie striedavým prúdom (AC) je k dispozícii s výkonom iba 11 kW. Pri väčšine modelov sme pritom u výrobcu boli zvyknutí na 22 kW. Stav nabíjania je elegantne zobrazený pomocou veľkej svetelnej číslice 5, umiestnenej na prednej kapote. Tá je tvorená zvislými LED pásmi, ktoré sa rozsvecujú podľa úrovne nabitia. Je to zaujímavý dizajnový prvok. Číslica pritom za jazdy nesvieti, rozsvieti sa iba pri zapnutí alebo vypnutí auta a pri nabíjaní. Vozidlo navyše podporuje technológiu Vehicle-to-Load (V2L) prostredníctvom adaptéra a neskôr prisľúbená je aj technológia Vehicle-to-Grid (V2G), umožňujúca napájať domácnosť energiou z batérie vozidla za predpokladu, že máte obojsmernú domácu nabíjačku.

Interiér vozidla je rovnako štýlový ako exteriér aj v našej výbave Iconic Cinq s farebne zladeným čalúnením. Sedadlá aj obklady dverí sú čalúnené látkou v kombinácii žltá – sivá. Látkou je potiahnutý aj strop so zaujímavým reliéfom. Palubná doska je čalúnená koženkou so žltým prešívaním. Nastavenie sedadiel je manuálne, no disponuje elektrickým nastavením bedrovej opierky a volant je nastaviteľný v dvoch osiach, čo väčšine vodičov umožní nájsť prirodzenú polohu. Pod volantom je už tradične „prepáčkované“. Na pravej strane sú rovno tri páčky a vľavo jedna, takže ľahko prehmatnete a nechcene spustíte stierače pri pokuse o zaradenie spiatočky. Dominantou je 10,1-palcový farebný dotykový displej s ostrým rozhraním a rýchlou reakciou, ktorý štandardne podporuje bezdrôtové rozhrania Apple CarPlay a Android Auto. Podobne ako v modeloch Renault Megane a Scenic je systém vybavený softvérom Googlu vrátane Máp Google. Pozoruhodný detail, aj keď nie veľmi intuitívny, sú skryté fyzické tlačidlá nad rámom obrazovky na ovládanie hlasitosti a skratka na stmavenie alebo vypnutie obrazovky v noci. Ovládanie klimatizácie je riešené samostatnými fyzickými tlačidlami a vodič má k dispozícii aj digitálny prístrojový panel. Vozidlo je vybavené novým asistentom s umelou inteligenciou s názvom Reno, ktorý dokáže poskytovať informácie z príručky, upravovať teplotu a dokonca robiť proaktívne návrhy na základe údajov o vozidle, napríklad pri vstupe do tunela. Asistent sa dá deaktivovať. Vyzerá pekne, ale nevie po slovensky.

Napriek svojim kompaktným vonkajším rozmerom (dĺžka 3922 mm, šírka vrátane zrkadiel 2020 mm a 1774 mm bez nich) je Renault 5 vcelku šikovný. Priestor na nohy vzadu je obmedzený a zadné dvere by sa mohli otvárať širšie, na krátke jazdy sa sem zmestia dvaja priemerne vysokí dospelí. Vozidlo je homologované pre päť osôb, čo ho odlišuje od niektorých konkurentov, ako sú Fiat 500 a Hyundai Inster, a zadné sedadlá sú delené v pomere 60/40. Pochopiteľne, vzadu môžete počítať skôr s tromi deťmi alebo menšími postavami. Napriek tomu, že kabína je dostatočne široká, stretávame sa tu so zle navrhnutou ergonómiou na predných sedadlách. Opierky na ruky sú umiestnené nelogicky nízko, takže ruky si o ne neopriete, navyše sú presne vo výške nôh, ktoré si o ne opierate nechcene. V strede vám zasa prekáža zbytočne rozšírená stredová konzola. S podobnými návrhmi kabín sa stretávame v poslednom čase častejšie a vyzerá to, akoby si vo výrobe do toho auta nikto nesadol. Batožinový priestor s objemom 326 litrov patrí medzi najväčšie v segmente malých vozidiel a zahŕňa aj úložný priestor pod podlahou na káble, ale bez „frunku“ (predného úložného priestoru). Vozidlo dokonca umožňuje ťahanie ľahkého prívesu s hmotnosťou 500 kg, čo je unikátne v tejto triede malých elektrických vozidiel, a umožňuje montáž ťažného zariadenia na nosič bicyklov.


Stav nabíjania je elegantne zobrazený pomocou veľkej svetelnej číslice 5, umiestnenej na pred­nej kapote. Tá sa okrem nabíjania rozsvieti pri zapnutí a vypnutí vozidla.

Renault 5 sa vyznačuje komfortnými, sebavedomými a zábavnými jazdnými vlastnosťami. Počas testu som v ňom absolvoval aj jazdu do Prahy na preverenie možností cestovania na dlhšie trasy. Napriek tomu, že je vozidlo primárne určené na mestské jazdenie, jeho majiteľ bude určite občas chcieť vyraziť aj niekam ďalej. Nie je to športový hatchback, a keby niekto hľadal viac výkonu, mal by sa zamerať na iný model. Na moje počudovanie si však vozidlo aj na takejto trase počínalo veľmi dobre. Vyrážal som z Topoľčian cez Piešťany a Senicu a za Kútmi som sa napojil na diaľnicu. Zvyšok jazdy až do Prahy viedol po diaľnici pri udržiavaní rýchlosti 130 – 135 km/h. Rovnaká bola aj cesta späť. Trasa meria takmer 400 km. Vyrážal som s plne nabitou batériou a pri oboch cestách som nabíjal iba raz vo Veľkej Bíteši. Keďže vozidlo má aktívny ohrev batérie, nabitie trvalo zhruba 30 minút. Spotreba do Prahy a späť vyšla na 16,8 kWh/100 km, pričom celkový priemer sa po týždni ustálil na 15,1 kWh/100 km. Pri čisto mestskom jazdení však nie je problém jazdiť so spotrebou okolo 10 kWh/100 km. To sú naozaj zaujímavé hodnoty. Jazdil som v režime Comfort alebo Perso, ktorý si môžete prispôsobiť. Režim Eco výrazne obmedzuje reakciu na plynový pedál, a preto je obvykle preferovaný štandardný režim Comfort. Rýchle riadenie prispieva k pocitu živosti a priameho ovládania v meste aj v rýchlejších zákrutách. Vozidlo sa síce nešoféruje tak ostro ako napríklad Mini Cooper E, ale ponúka presne to, čo sa od Renaultu 5 očakáva. Vyniká polomer otáčania, ktorý je len 10,3 m. Napriek tomu, že pri vyšších rýchlostiach je hlučnosť vetra citeľná, vozidlo pôsobí stabilne a dospelo aj na diaľnici, vďaka čomu dlhšie jazdy nepredstavujú žiadnu záťaž. Reálny dojazd v miernejších podmienkach je 320 – 360 km, v chladnejších podmienkach a pri diaľničnej jazde klesá približne na 240 – 260 km napriek štandardne montovanému tepelnému čerpadlu.

TESTY:

  • Spotreba v teste (kWh/100 km): 12,1 – 15,1 – 16,8
  • Dojazd v teste (km): 429 – 344 – 309
  • Výkon AC nabíjania na 22 kW 3f nabíjačke (kW): 11
  • Max. výkon DC nabíjania UFC nabíjačka 350 kW (kW): 102
  • Čas nabíjania 10-80 % (min): 32

Technické údaje:

Model: Renault 5 E-Tech, batéria – celková kapacita: 55 kWh, využiteľná kapacita: 52 kWh, poháňaná náprava: predná, výkon motora: 110 kW, krútiaci moment: 245 Nm, max. výkon DC nabíjania: 100 kW, výkon AC nabíjačky: 11 kW, 3f, hmotnosť prázdna: 1449 kg, max. rýchlosť: 150 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 8 s, dojazd WLTP: 409 km, spotreba podľa výrobcu: 15,1 kWh/100 km

PLUSY, MÍNUSY:

+ Spotreba, dizajn, jazdné vlastnosti, nabíjanie, technologická výbava
- Horšia ergonómia kabíny

  • Cena modelu od (s DPH): 34 500 EUR
  • Testované vozidlo (s DPH): 37 000 EUR

 

Zobrazit Galériu

René Hubinský

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať