SAMSUNG_07 SAMSUNG_07 SAMSUNG_07 Advertisement

Cavorite X5: Originálny hybridný eVTOL s dlhým doletom

Technológie
2

Kanadská spoločnosť Horizon Aircraft prichádza s 5-miestnym hybridným dizajnom eVTOL so zaujímavým mechanizmom delených krídel, ktorý sa využíva pri prechode od vertikálneho štartu k horizontálnemu letu. Slovo Cavorite prvýkrát použil spisovateľ H. G. Wells vo svojej knihe Prví muži na Mesiaci z roku 1901. V knihe ide o kovovú zliatinu, ktorú vytvoril pán Cavor a ktorá je po ochladení schopná potlačiť účinky gravitácie na čokoľvek. Horizon použil tento názov pre päťmiestne lietadlo so zvislým vzletom.

Cavorite X5 však začínal ako niečo úplne iné – projekt na vytvorenie modernej hybridnej elektrickej nákladnej verzie obojživelného športového lietadla Republic RC-3 SeaBee. No tím otca a syna – Briana a Brandona Robinsonovcov – rýchlo pochopil, že pridanie vertikálneho vzletového systému by umožnilo dizajn vysokorýchlostného leteckého taxíka na veľké vzdialenosti a s veľmi flexibilnou prevádzkou.

X5 je lietadlo v štýle canard s veľkou tlačnou vzperou vzadu. Má veľké hlavné krídlo smerujúce dopredu (swept wing – krídlo, ktoré nesmeruje priamo do strany, ale pod určitým uhlom dozadu, niekedy aj dopredu) a menšie predné kačacie krídlo, zamerané dozadu, ktoré ponúka vysoký zdvih pri štarte.

Keď je potrebný systém VTOL, tieto krídla sa v strede rozdelia, aby odhalili súbory potrubných ventilátorov, šesť pozdĺž každého zadného krídla a dva v každom prednom krídle, čím sa z modelu X5 stáva 16-rotorová samovyvažovacia multikoptéra. Pri lete dopredu sa krídla zatvoria, čím sa obnoví aerodynamicky efektívny tvar štandardného krídla.

Horizon tvrdí, že s motorom LS V8 a relatívne skromným systémom batérií ponúkne plne naložený Cavorite X5 dolet až do 500 km s možnosťou dosiahnuť rýchlosť 350 km/h a schopnosťou natankovať a letieť domov na letecké palivo. Bez nákladu alebo cestujúcich môže preletieť viac ako 1000 km. Spoločnosť teraz pracuje na verzii v mierke 1:6, na ktorej začne testovať svoje systémy a softvér, potom plánuje postaviť stroj polovičnej veľkosti. Maloobjemová výroba by sa mala spustiť v roku 2024.

Zdroj: newatlas.com.

Zobrazit Galériu

Redakcia

Všetky autorove články

2 komentáre

hovadina reakcia na: Cavorite X5: Originálny hybridný eVTOL s dlhým doletom

2.2.2021 15:02
Kde beriete tie clanky? citate samy bulvar? Sa zamyslite nad realizovatelnostou:
- su potrebne baterie aj motor (hybrid)
- mnozstvo elektromotorov, vrtuli, prudenie vzduchu
- tlacna vrtula
- pre klasicke horizontalne prudenie okolo kridel je dizajn nerealizovatelny, velke turbulencie
- pre vertikalne prudenie takisto dizajn nevhodny

Ide iba o dizajn, kde pomer hmotnost/vykon rovno snamena nerealizovatelnost, kazdy letecky inizinier sa tomu vysmeje.
Ale mate clanok a krasne obrazky pre babky a nevzdelanych tinedzerov.
Reagovať

hovadina reakcia na: Cavorite X5: Originálny hybridný eVTOL s dlhým doletom

2.2.2021 15:02
Kde beriete tie clanky? citate samy bulaver? Sa zamislite nad realizovatelnostou:
- su potrebne baterie aj motor (hybrid)
- mnozstvo elektromotorov, vrtuli, prudenie vzduchu
- tlacna vrtula
- pre klasicke horizontalne prudenie okolo kridel je dizajn nerealizovatelny, velke turbulencie
- pre vertikalne prudenie takisto dizajn nevhodny

Ide iba o dizajn, kde pomer hmotnost/vykon rovno snamena nerealizovatelnost, kazdy letecky inizinier sa tomu vysmeje.
Ale mate clanok a krasne obrazky pre babky a nevzdelanych tinedzerov.
Reagovať

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať