
Cesty a diaľnice budúcnosti budú Inteligentné a samoopravné
Dr. Luna Lu, profesorka na Purdue University a riaditeľka Centra pre inteligentnú infraštruktúru (CII), tvrdí, že naše budúce diaľnice a mosty musia byť „dostatočne inteligentné“ na to, aby zabránili svojmu vlastnému poškodeniu. CII vyvíja senzory ktoré dokážu inžinierom presnejšie povedať, kedy čerstvý betón úplne vytvrdol a je pripravený na hustú premávku, čím sa znižuje pravdepodobnosť vzniku trhlín v betóne a potreba opravy.
Ďalším aspektom inteligentnej infraštruktúry sú samoopravné materiály, ktoré dokážu samy zaceliť malé praskliny, čím sa zníži vplyv korózie a ďalšie problémy s trvanlivosťou. Podľa Dr. Lu je pre budúcnosť ciest dôležité aj lepšie prepojenie autonómnych vozidiel a vozidiel riadených ľuďmi so základnou infraštruktúrou. Naša súčasná infraštruktúra nebola vybudovaná na podporu nových technológií, ako sú autonómne autá, ktoré predstavujú ďalšiu výzvu pre existujúcu infraštruktúru, ale aj príležitosť na ďalšie rozšírenie výhod inteligentných ciest.
Dr. Lu sa v podstate zhoduje s Intelom, ktorý vo svojej bielej knihe o technológii inteligentnej cesty poukázal na to, že dopravné zápchy stoja priemerného Američana každoročne takmer sto hodín života a približne 1377 dolárov. Inteligentná cestná technológia dokáže sledovať vozidlá a upravovať semafory, keď sa k nim blíži menej áut, prípadne žiadne, čím pomáha predchádzať zápcham. To by mohlo pomôcť vodičom a cestujúcim ušetriť 9,4 hodiny ročne.
Na tento účel výskumníci z Fraunhoferovho inštitútu v Nemecku pracujú na projekte KI4LSA, ktorý využíva umelú inteligenciu na umožnenie inteligentného, prediktívneho prepínania svetiel. Zlepšením plynulosti dopravy a znížením zápch prispejú inteligentné cesty k zvýšeniu energetickej účinnosti a zníženiu emisií skleníkových plynov, vďaka čomu budú prospešnejšie aj pre životné prostredie.
Zdroj: lifewire.com.
Zobrazit Galériu