SAMSUNG_092022 Advertisement SAMSUNG_092022 Advertisement SAMSUNG_092022 Advertisement

Digitálny detox / Ako sa nestať závislý od internetu a smart zariadení

Bezpečnosť
0


Špeciálny projekt

Každý mesiac Vám prinášame aktuálnu tému z portálu bezpecnenanete.sk.

Technológie nám pomáhajú v osobnom aj pracovnom živote a obzvlášť v čase pandémie umožňujú prácu z domu, komunikáciu s rodinou a priateľmi, skvalitňujú vzdelávanie, sprístupňujú kultúru. Kde je však hranica rozumného využívania technológií a času, ktorý strávime pripojení na internet? Po jej trvalom prekračovaní sa začnú na človeku prejavovať negatívne dôsledky. Je to, samozrejme, individuálne, ale najčastejšie ide o menej fyzickej aktivity, skreslené vnímanie reality, poruchy pamäti či analytického myslenia a v bežnej situácii by sme sem zaradili aj obmedzenie fyzických interakcií. Tento atribút je však v čase pandémie priam žiaduci.

Závislosť od virtuálnej drogy

Táto závislosť sa nazýva netolizmus. Nie je to len závislosť od internetu, ale aj od aktivít, ktoré nám pripojenie umožňuje, napríklad závislosť od počítačových hier, sociálnych sietí, četovania, zoznamiek, pornografie, online tipovania a ďalších internetových služieb. Sem patrí dokonca aj závislosť od neustáleho sledovania spravodajských portálov. Tak ako v prípade iných drog aj tu hovoríme o neschopnosti jedinca mať kontrolu nad svojím používaním internetu a technológií. Táto závislosť človeku prináša do života psychologické, sociálne, pracovné, ale i školské problémy. Príznaky netolizmu sú analogické ako pri klasických drogách. Podľa WHO je to pri klasických drogách silná túžba alebo pocit užívať látku, strata kontroly nad jej užívaním, užívanie látky na odstránenie abstinenčných príznakov a vyššia tolerancia, teda časom je potrebná väčšia dávka, aby sa dosiahol účinok pôvodne vyvolaný nižšími dávkami. Ďalší príznak je postupné zanedbávanie iných radostí a záujmov v prospech psychoaktívnych látok a zvýšené množstvo času potrebného na získanie alebo užitie látky a pokračovanie užívania napriek jasnému dôkazu škodlivých následkov. Pri netolizme stačí nahradiť termín návyková látka termínom návykový proces. Napríklad od silnej túžby zapnúť počítač bez jasného cieľa cez neustále kontrolovanie četov a sociálnych sietí či neschopnosť stanoviť si začiatok a koniec aktivity na internete až po postupné zanedbávanie iných offline aktivít v prospech digitálnej interakcie.

Medzi typické príznaky netolizmu patrí strata kontroly nad vlastným časom; pocit prázdnoty, keď človek nie je pri počítači alebo nemá v ruke mobil; rastúca nervozita a stres, keď človek nepoužíva zariadenie dlhší čas (známe aj ako syndróm FOMO). Takáto závislosť sa môže prejavovať aj v iných oblastiach života, napríklad zanedbávaním pracovných, študijných alebo rodičovských povinností. Nomofóbia sa najčastejšie charakterizuje ako závislosť od mobilného telefónu, respektíve strach z času stráveného bez neho. Medzi typické príznaky patrí nervozita, ktorá vzniká, keď telefón nemáte u seba; neustála kontrola, či vám neprišla notifikácia; nutkanie okamžite reagovať, ale i známe tzv. fantómové vibrácie, teda pocit, že nám telefón v tichom režime vibruje, aj keď to tak nie je. 

Digitálny detox

Keby sme tento pojem chceli chápať striktne, digitálny detox je časové obdobie, počas ktorého sa človek zriekne používania technologických zariadení. Nepoužíva mobilný telefón, počítač, televíziu alebo iné elektronické zariadenia. V čase pandémie sme však na digitálne zariadenia odkázaní viac než za normálnych okolností, takže ani v rámci digitálneho detoxu sa nemusíte technológií vzdať úplne. Je to dobrá analógia s klasickou detoxikačnou kúrou, ktorá má priaznivý vplyv na náš organizmus. Ani vtedy neprestaneme jesť úplne, snažíme sa však uprednostňovať zdravé potraviny a životný štýl. Skúsme v tejto analógii pokračovať. Aj krátka, napríklad 24-hodinová hladovka môže byť organizmu prospešná. Aj tu je však rozdiel v tom, ako ju zrealizujete. Ak striktne, povedzme 24 hodín od šiestej ráno, bude to vyžadovať trochu pevnej vôle. No ak 24-hodinovú hladovku začnete po piatkovom obede, možno si to ani nevšimnete, pretože vynecháte len jednu večeru a raňajky. Áno, je v tom drobný podfuk, pretože minihladovku začnete po obede a skončíte pred obedom, ale aj vynechanie večere má veľmi priaznivý účinok. Preto odborníci namiesto striktného odporúčajú periodický detox, pri ktorom si určíte časové obdobie, keď sa úplne odstrihnete od digitálneho sveta. Napríklad počas víkendov, po práci alebo aspoň počas cesty do práce.

Odborníci odporúčajú niekoľko trikov, ktoré sú založené na tom, aby vás smart zariadenia neustále nepokúšali. Ich softvér a takisto filozofia sociálnych sietí sú založené na tom, aby ste sa na poskytovaný obsah, a teda aj na reklamy do neho zakomponované pozerali čo najčastejšie, pretože firmy typu Google či ­Facebook, ktoré vám poskytujú služby zdanlivo zadarmo, žijú z reklamy.

Najprv si vypnite upozornenia, prípadne ich obmedzte na nevyhnutné minimum. Určite nepotrebujete notifikácie od piatich spravodajských portálov a ani sa okamžite pozrieť na fotky jedál, ktoré vaši priatelia práve zavesili na sociálnu sieť. Obmedzením upozornení takisto minimalizujete riziko vzniku nomofóbie, teda závislosti od mobilného telefónu, respektíve strachu z času stráveného bez neho.

Kúpte si klasický budík a mobil nechajte v inej miestnosti. Ak vás budí smartfón, určite neodoláte, aby ste sa okamžite po zobudení nepripojili internetu a skontrolovali maily a sociálne siete.

Urobte audit sociálnych sietí. Sociálne siete nie sú zlé. Sú také, aké si ich vytvoríme. Ak sa vám nejaký príspevok alebo používateľský profil nepáči, jednoducho ho prestaňte sledovať. Obetujte pol hodiny z vášho online času a prečistite si takto vaše účty na sociálnych sieťach a začnite sledovať profily, ktoré vás inšpirujú alebo vás niečo nové naučia.

Pri radikálnejšom detoxe si odinštalujte zo smartfónu aplikácie sociálnych sietí. Komunikovať s priateľmi predsa môžete klasicky pomocou hovorov alebo četovacích služieb. Digitálna detoxikácia však neznamená len vypnutie a ničnerobenie. Zamerajte sa na seba a robte aktivity, ktoré budú mať pozitívny vplyv na vaše duševné a fyzické zdravie.

Dohliadajte na digitálne aktivity svojich detí

Rodičia sa musia venovať bezpečnosti detí na internete nielen z hľadiska pre ne nebezpečných aktivít, ale aj času stráveného pred obrazovkami. Pandémia úplne zmenila životy našich detí. Školské lavice, ihriská, krúžky a aj interakciu s kamarátmi nahradil digitálny svet. Mnohé rodičmi nastavené pravidlá prestali fungovať a je ťažké nájsť rovnováhu medzi tým, čo je ešte zdravé a čo už škodlivé. Aj napriek nutnosti online vyučovania sa nadmerné využívanie technológií môže veľmi rýchlo odzrkadliť na psychickej a fyzickej pohode dieťaťa. Môže napríklad stratiť záujem o dianie v skutočnom živote. Digitálny svet je takisto často únikom dieťaťa pred skrytými problémami v reálnom svete, ako je šikanovanie či strach z neúspechu. Preto by rodičia mali mať prehľad o aktivitách svojich detí na internete. Pomôžu vám aplikácie rodičovskej kontroly, napríklad ESET Parental Control pre Android. Táto aplikácia pomáha rodičom nastaviť pravidlá, ako môžu deti používať svoje smartfóny alebo tablety, blokuje nevhodný obsah a obmedzuje čas strávený so zariadením. Aplikácia vám poskytne reporty o aktivitách dieťaťa na zariadení. Samozrejme, rodič musí byť dieťaťu príkladom. Ak sa pozeráte na smartfón každé dve minúty, je pravdepodobné, že vaše dieťa toto správanie bude napodobňovať a brať ako samozrejmosť.

Resumé

Závislosť od počítačov alebo od internetu rozhodne nemôžeme brať na ľahkú váhu. Pokiaľ pracujete 8 hodín denne za počítačom, doma si popoludní zahráte nejakú počítačovú hru alebo si googlite recept na chutnú večeru a oddýchnete si pri televízii, neznamená to, že ste závislý. Ak si však s nadmerným trávením času s technológiami – či už u seba samého, alebo u svojich detí – neviete dať rady, nebojte sa vyhľadať odbornú pomoc psychológa.

Viac zaujímavých informácií o IT bezpečnosti sa dočítate na webe bezpecnenanete.sk,
kde sa nielen tejto téme venujú podrobnejšie odborníci z ESETu.

Zdroj: www.bezpecnenanete.sk

www.bezpecnenanete.sk

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať