Samsung_06 Samsung_06 Samsung_06 Advertisement

EQA 250 / Na okreskách ako doma

0

EQA 250 je najmenší čisto elektrický model v ponuke značky Mercedes-EQ. Jeho dizajn vychádza z malého crossoveru radu GLA, ktorého pomerne robustná konštrukcia bola upravená tak, aby vyhovovala špecifickým požiadavkám pre elektromobil.

Akumulátor je umiestnený v podlahe, v špeciálne vyvinutom ráme, ktorý zaručuje vysokú pevnosť aj ochranu pred prerazením. Jediný výrazný rozdiel navonok oproti modelu GLA je predná maska, ktorej stredná časť je plná, bez mriežky a predné svetlá sú prepojené LED pásom rovnako ako zadné. Tie majú aj odlišnú kresbu. Rovnaká zostala aj krytka nabíjacieho konektora CCS, umiestnená vpravo vzadu, a ubudla krytka nádrže na ľavej strane. Usporiadanie interiéru aj palubnej dosky je v podstate zhodné s GLA, iba funkcie MBUX sú upravené pre elektromobil. V testovanej výbave bola dvojica 10,5" displejov s vysokým rozlíšením, ktoré sú ukryté pod sklom.

Testovaný model EQA 250 je vlastne zá­kladný model radu EQA s predným náhonom. Už počas nášho testovania však bol spustený predaj verzií EQA 300 4MATIC s výkonom 168 kW a EQA 350 4MATIC s výkonom 215 kW, v oboch prípadoch s pohonom všetkých kolies. Časom má pribudnúť ešte verzia s predĺženým dojazdom až 500 km. To však neznamená, že aktuálny model nemá čo ponúknuť. Vo výbave nájdete akumulátor s využiteľnou kapacitou až 66,5 kWh a elektromotor s výkonom 140 kW, poháňajúci predné kolesá. Táto kombinácia poskytne dojazd na úrovni 399 – 426 km podľa WLTP. Mimochodom, počas testu sa nám podarilo dosiahnuť dojazd po okreskách a v meste až 435 km. Vďaka krútiacemu momentu 375 Nm zvládne zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 8,9 sekundy a maximálna rýchlosť je obmedzená na 160 km/h. Podľa výrobcu je výkon DC nabíjania 100 kW.  Počas testu sme však bežne dosiahli výkon 110 - 112 kW. Akumulátor sa tak na ultra rýchlej nabíjačke nabije z 10 na 80% už za 30 minút. Do 100 % to pre zaujímavosť trvá 47 minút. Vstavaná AC nabíjačka s výkonom 11 kW je trojfázová a akumulátor ňou nabijete za 5 hodín 45 minút. Napriek tomu, že nabíjanie s výkonom 110 kW by sa mohlo zdať málo, treba dodať, že Mercedes-Benz využíva veľmi efektívnu nabíjaciu krivku, ktorá udržuje vysoký výkon nabíjania počas celého cyklu a pri 80 % SOC (úrovne nabitia akumulátora) nabíja ešte stále výkonom 70 kW a až pri 97 % SOC výkon klesá pod 30 kW. To je výhodné aj vtedy, ak potrebujete dobiť akumulátora, ktorý je vybitý iba na 60 – 70 %, napríklad pred dlhšou cestou. Na pomalších 50 kW nabíjačkách nabíjanie až do 82 % SOC prebieha plným výkonom 50 kW. Oceňujem aj veľmi dobre riešený teplotný manažment akumulátoru, ktorý spolupracuje so štandardne dodávaným tepelným čerpadlom. Akumulátor je stále udržiavaný v pracovnej teplote, takže nehrozí jeho podchladenie ani prehriatie a aj po dlhšej ceste po diaľnici nebol problém dosiahnuť maximálny nabíjací výkon.


 Karta Mercedes me Charge umožňuje jednoduché nabíjanie v rámci celej Európy, aj u našich operátorov

Testované vozidlo malo aj bohatú technologickú výbavu, hoci trocha sklamala absencia aktívneho asistenta udržiavania odstupu DISTRONIC. Výrobca ho, samozrejme, ponúka, ale v našom vozidle nebol. Keby ste sa pre EQA rozhodovali, určite odporúčam priplatiť si zaň. Vozidlo je totiž vybavené modernizovaným systémom MBUX, ktorý zahŕňa aj inteligentný systém plánovania trasy, zohľadňujúci doby nabíjania, a na základe nepretržitých simulácií dosahu s prihliadnutím na topografiu, počasie, hustotu premávky a jazdný štýl priebežne vypočítava prestávky na nabíjanie vrátane potrebného času nabíjania. V praxi to vyzerá tak, že keď si naplánujete trasu, okrem vzdialenosti a času dojazdu sa vám zobrazí aj predpokladaný zvyšok kapacity akumulátora v % SOC. Ak plánujete na trase viacero prejazdných bodov, zobrazí sa úroveň akumulátora v každom z nich. Ak je trasa dlhšia alebo vedie cez hornatý terén či diaľnicu a akumulátor by nemusel na bezpečný dojazd stačiť, systém automaticky do trasy zahrnie aj prestávku na nabíjanie na konkrétnej nabíjačke po trase a zobrazí aj potrebný čas nabíjania. Uprednostňuje pritom nabíjačky s vyšším výkonom, takže ak máte po trase 150 kW a 50 kW nabíjačku, zastávka je naplánovaná na tú výkonnejšiu, ak je to možné. Zobrazenie cieľového stavu akumulátora by sa niekomu mohlo zdať zbytočné, je to však veľmi užitočná funkcia. Vaša trasa môže napríklad končiť v oblasti, kde nemáte možnosť nabíjať, a ak viete, že tam prídete so zostatkom 15 % kapacity, uvedomíte si, že budete musieť nabíjať po ceste. Počas testu sme sa snažili systém zmiasť tak, že sme sa odklonili od plánovanej trasy a počas filmovania sme sa niekoľkokrát vrátili. Napriek tomu dokázal vypočítať zostatok kapacity akumulátora v cieli s presnosťou na 1 %. Navigácia má aj funkciu rozšírenej reality, ktorá pri príjazde k odbočke zobrazuje navigačné značky v živom obraze z prednej kamery. Systém navyše dokáže pracovať s navigačnou databázou, snímačom sklonu a prednou kamerou, z ktorých preberá dáta na ovládanie inteligentnej rekuperácie, takže ak dáte nohu z plynu, sám rozhoduje, či je výhodnejšie plachtiť alebo zaradiť rekuperáciu a spomaliť tak. Vyšší stupeň rekuperácie zaraďuje napríklad vtedy, ak sa približujete k autu pred vami, pred križovatkou, prudkou zákrutou či pri jazde z kopca. Rekuperáciu možno riadiť v 4 stupňoch aj ručne pádlami pod volantom. Po pridržaní pravého zapnete automatiku, ktorú riadi plynule. S aktívnym asistentom udržiavania odstupu DISTRONIC by systém vedel pracovať úplne autonómne s automatickým preberaním rýchlostí. Z ďalšej technologickej výbavy tu nájdete systém autonómneho brzdenia na zamedzenie kolízie alebo zmiernenie jej následkov. Systém je schopný zabrzdiť pred stojacimi vozidlami a prechádzajúcimi chodcami pri typických mestských rýchlostiach. Balík Driving Assistance Package zabezpečuje funkcie podpory vodiča pri vyhýbacom manévri v prípade, že chodec vkročí pred vozidlo, núdzového koridoru, varovania pri cúvaní a varovania, keď sú v blízkosti priechodov pre chodcov detegovaní chodci.

Počas testu sme mali možnosť vyskúšať aj modernizovanú mobilnú aplikáciu Mercedes me, ktorá slúži na diaľkový prístup k vozidlu. Môžete pomocou nej kontrolovať priebeh nabíjania s aktuálnym stavom nabitia aj nabíjacím výkonom v reálnom čase. Takisto si môžete skontrolovať stav vozidla, zavrieť či otvoriť okná, strešné okno, zamknúť vozidlo, zapnúť vykurovanie či klimatizáciu, nabíjanie, skontrolovať jeho polohu či objednať sa na servis. Aplikácia pracuje veľmi rýchlo a podstatne sa zrýchlilo aj online načítanie dát. Majiteľ auta môže udeliť prístup aj ďalším používateľom. Po prvýkrát sme si mohli vyskúšať aj službu Mercedes me Charge, ktorá pomocou prístupovej karty umožňuje nabíjanie na niekoľkých tisícoch nabíjacích staníc po celej Európe v sieti IONITY, ale aj mimo nej, ako aj u slovenských operátorov ZSE Drive a Greenway. Kartu dostane zákazník pri kúpe vozidla, prvý rok od kúpy je Mercedes me Charge zadarmo. Takisto prvý rok má zákazník balík IONITY, teda nabíja za zvýhodnenú sadzbu 0,29 eura/kWh na nabíjačkách IONITY.

Na záver môžem skonštatovať, že nový čisto elektrický model EQA sa vydaril. Poskytuje kvalitu spracovania prémiovej triedy, špičkové technológie, rýchle nabíjanie a výborný dojazd. Celková spotreba sa po 1200 km ustálila na 19,3 kWh/100 km, pričom 40 % jázd tvorila diaľnica. Pri mixe okresky + mesto nie je problém jazdiť za 17,8 kWh/100 km. K dobrej spotrebe prispieva prepracovaná ­aerodynamika, tepelné čerpadlo v štandardnej výbave, ale aj výborné naladenie systému. Podvozok je tvrdší, ale autom sa veľmi dobre jazdí a na ceste je dobre predvídateľné.

TESTY

• Spotreba v teste (kWh/100 km): 19,3
• Dojazd v teste (km): 435
• Výkon AC nabíjania na 11 kW 3f nabíjačke (kW): 11
• Výkon AC nabíjania na 22 kW 3f nabíjačke (kW): 11
• Max. výkon DC nabíjania, nabíjačka 50 kW (kW): 49
• Čas nabíjania 10-80 % (min): 65
• Max. výkon DC nabíjania UFC nabíjačka 350 kW (kW): 112
• Čas nabíjania 10-80 % (min): 35

Špecifikácie:

Kapacita akumulátora 79,8 kWh (využiteľná 66,5 kWh), poháňaná náprava zadná, výkon motora 140 kW, 375 Nm, nabíjanie DC max. 100 kW, AC 11 kW 3f, zásuvka CCS, zrýchlenie z 0 na 100 km/h 8,9 s, max. rýchlosť 160 km/h, dojazd WLTP 414 km

PLUSY, MÍNUSY:

+ Dojazd, možnosti nabíjania, jazdné vlastnosti, spracovanie, infotainment
- Testované vozidlo nemalo adaptívny tempomat


Cena: od 51 708 EUR, testované vozidlo: 64 350 EUR

 

Zobrazit Galériu

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať