Editorial: Kedy si kúpite svoj prvý elektromobil?
Asi ste zaregistrovali, že sme sa v poslednom čase začali viac venovať elektromobilite. Možno sa vám to zdá predčasné, veď ponuka elektromobilov je ešte malá, nabíjacia infraštruktúra nedostatočná, elektromobily sú drahšie ako autá so spaľovacím motorom, majú malý dojazd atď. A vôbec, na čo to je celé dobré, veď tú elektrinu aj tak treba niekde vyrobiť a určite sa pri tom spáli kopec uhlia atď. Veľa z týchto a ďalších tvrdení je poznačených predsudkami, nedostatočnou informovanosťou alebo negatívnym postojom k akýmkoľvek zmenám.
To je aj dôvod, prečo sme začali uverejňovať viac článkov na túto tému s cieľom zbúrať rôzne mýty či predsudky a doplniť ľuďom aktuálne informácie, aby boli viac v obraze a vedeli si urobiť objektívnejší vlastný názor. Téme sa venujeme v tlačenej verzii magazínu, vytvorili sme špeciálnu sekciu na webovej platforme NEXTECH.sk a vydali sme aj špeciálnu publikáciu – Ročenku elektromobility 2019, ktorá je zadarmo, vyšla v tlačovej podobe a k dispozícii je aj ako PDF (stiahni tu).
Podieľame sa aj na samostatnej špeciálnej expozícii venovanej elektromobilite počas bratislavského autosalónu, ktorý sa bude konať 30. 4. – 5. 5. 2019, a pripravujeme ďalšie aktivity.
Pravda je, že sme ešte len na začiatku zmien, ktoré sa naplno začnú prejavovať tento a nasledujúce roky. Či už je to masívny nárast počtu čistých elektrických či hybridných modelov, ktoré výrobcovia doplnia do svojho portfólia, alebo technologické zmeny, ktoré výrazne zvyšujú dojazdy na 300, 400 či dokonca 500 km spolu so skracovaním nabíjacích časov, ktoré umožnia nabiť auto za 4 – 5 minút na ďalších 100 km. Samozrejme, pri použití ultrarýchlych nabíjačiek.
Výraznou mierou k rýchlejšiemu využívaniu elektromobilov prispela aj EÚ vydaním nariadenia, podľa ktorého bude musieť byť do roku 2025 z novo predaných áut až 15 % bez emisií CO2 a do roku 2030 dokonca až 30 %. A to naozaj nie je ďaleko, skôr už tesne za dverami.
Pochopiteľne, veľmi dôležité sú aj podporné stimuly, lebo nikoho nemôžete prinútiť, aby si kúpil drahšie ekologickejšie auto, ak má v rovnakej výkonnostnej, úžitkovej a funkčnej triede lacnejšiu alternatívu so spaľovacím motorom. Dá sa teda očakávať zopakovanie akcie so štátnym príspevkom pri kúpe elektromobilu či hybridu a/alebo daňové znevýhodnenie áut so spaľovacím motorom, pripadne v kombinácii so zákazom vstupu do centier veľkých miest, resp. zvýhodnenia elektromobilov pri parkovaní v centre či jazde v samostatných jazdných pruhoch.
Častá výhrada odporcov elektromobility je tá, že elektrina pre ne sa musí niekde vyrobiť, čo je, samozrejme, pravda, otázka je, akým spôsobom. A v prípade Slovenska je pozitívny trend, že podiel fosílnych palív na celkovom energetickom mixe je len 18 % a po spustení 3. a 4. bloku Mochoviec, čo bude niekedy tento alebo budúci rok, toto percento ešte viac klesne.
Ďalší povzbudzujúci stimul rozvoja elektromobility by bola podpora inštalácie fotovoltických panelov pre rodinné a obytné domy či administratívne centrá. Technologická účinnosť fotovoltiky sa stále zvyšuje, nové riešenia využívajúce šošovky sústreďujúce slnečné svetlo na malé fotovoltické články umožnia dosiahnuť účinnosť až na úrovni 29 %. Vyššia účinnosť znamená okrem vyššieho elektrického výkonu aj rýchlejšiu návratnosť investícií.
Samozrejme, skeptik sa hneď spýta, čo s prebytočným výkonom, keď ho niet kde ukladať. No je ho kde ukladať, existujú batérie presne na tento typ domáceho ukladania energie, a keby ste na takéto investície nemali voľné zdroje, dajú sa batériové „farmy“ prenajať alebo si môžete objednať virtuálnu batériu u svojho dodávateľa elektrickej energie, ktorý vašu prebytočnú energiu v čase nadbytku od vás odoberie a v čase vašej aktuálnej potreby vám ju zase dodá. Už aj na Slovensku poskytuje tento druh služby jedna distribučná spoločnosť. A ako vyrovnávacia batéria na prebytok výkonu môže poslúžiť aj batéria v elektromobile. Celý systém môže manažovať apka v smartfóne, ktorá pozná vaše cestovné zvyky a denné rutiny, takže vie predpovedať spotrebu energie na ďalší deň. A v prepojení na kalendár vie, kedy vás čaká cesta mimo mesta, a podľa toho môže doplniť kapacitu batérie.
Takže v konečnej bilancii pri priaznivých poveternostných podmienkach vás „tankovanie“ elektromobilu nemusí stáť nič. Bolo by to príma, jazdiť takmer zadarmo, všakže? A ešte vám zostane energia aj na prevádzku domácich spotrebičov.
Iste, treba prefinancovať nákup fotovoltických panelov, prepojiť ich na verejnú sieť, urobiť si prepočet domácej energetickej bilancie atď., ale to sú všetko technické, logistické a finančné záležitosti, ktoré sú riešiteľné, a predpokladám, že čoskoro sa nájdu firmy, ktoré vám hotové riešenie dodajú na kľúč.
Elektromobilita prichádza a treba sa na ňu pripraviť. Neznamená to, že hneď teraz si musíme všetci ísť kúpiť elektromobil, ale bolo by fajn nastaviť si tento koncept do svojich budúcich úvah a plánov. Treba vyriešiť ešte kopec technologických, legislatívnych a logistických úloh, ale sú to všetko riešiteľné veci. Ja sa na to celkom teším. Veď kto by nechcel jazdiť zadarmo...
Zaujímavé čítanie marcového vydania vám želá