SAMSUNG_022024B Advertisement SAMSUNG_022024B Advertisement SAMSUNG_022024B Advertisement

Editorial: Kedy si kúpite svoj prvý elektromobil?

8

Asi ste zaregistrovali, že sme sa v poslednom čase začali viac venovať elektromobilite. Možno sa vám to zdá predčasné, veď ponuka elektromobilov je ešte malá, nabíjacia infraštruktúra nedostatočná, elektromobily sú drahšie ako autá so spaľovacím motorom, majú malý dojazd atď. A vôbec, na čo to je celé dobré, veď tú elektrinu aj tak treba niekde vyrobiť a určite sa pri tom spáli kopec uhlia atď.  Veľa z týchto a ďalších tvrdení je poznačených predsudkami, nedostatočnou informovanosťou alebo negatívnym postojom k akýmkoľvek zmenám.

To je aj dôvod, prečo sme začali uverejňovať viac článkov na túto tému s cieľom zbúrať rôzne mýty či predsudky a doplniť ľuďom aktuálne informácie, aby boli viac v obraze a vedeli si urobiť objektívnejší vlastný názor. Téme sa venujeme v tlačenej verzii magazínu, vytvorili sme špeciálnu sekciu na webovej platforme NEXTECH.sk a vydali sme aj špeciálnu publikáciu – Ročenku elektromobility 2019, ktorá je zadarmo, vyšla v tlačovej podobe a k dispozícii je aj ako PDF (stiahni tu).

Podieľame sa aj na samostatnej špeciálnej expozícii venovanej elektromobilite počas bratislavského autosalónu, ktorý sa bude konať 30. 4. – 5. 5. 2019, a pripravujeme ďalšie aktivity.

Pravda je, že sme ešte len na začiatku zmien, ktoré sa naplno začnú prejavovať tento a nasledujúce roky. Či už je to masívny nárast počtu čistých elektrických či hybridných modelov, ktoré výrobcovia doplnia do svojho portfólia, alebo technologické zmeny, ktoré výrazne zvyšujú dojazdy na 300, 400 či dokonca 500 km spolu so skracovaním nabíjacích časov, ktoré umožnia nabiť auto za 4 – 5 minút na ďalších 100 km. Samozrejme, pri použití ultrarýchlych nabíjačiek.

Výraznou mierou k rýchlejšiemu využívaniu elektromobilov prispela aj EÚ vydaním nariadenia, podľa ktorého bude musieť byť do roku 2025 z novo predaných áut až 15 % bez emisií CO2 a do roku 2030 dokonca až 30 %. A to naozaj nie je ďaleko, skôr už tesne za dverami.

Pochopiteľne, veľmi dôležité sú aj podporné stimuly, lebo ­nikoho nemôžete prinútiť, aby si kúpil drahšie ekologickejšie auto, ak má v rovnakej výkonnostnej, úžitkovej a funkčnej triede lacnejšiu alternatívu so spaľovacím motorom. Dá sa teda očakávať zopakovanie akcie so štátnym príspevkom pri kúpe elektromobilu či hybridu a/alebo daňové znevýhodnenie áut so spaľovacím motorom, pripadne v kombinácii so zákazom vstupu do centier veľkých miest, resp. zvýhodnenia elektromobilov pri parkovaní v centre či jazde v samostatných jazdných pruhoch.

Častá výhrada odporcov elektromobility je tá, že elektrina pre ne sa musí niekde vyrobiť, čo je, samozrejme, pravda, otázka je, akým spôsobom. A v prípade Slovenska je pozitívny trend, že podiel fosílnych palív na celkovom energetickom mixe je len 18 % a po spustení 3. a 4. bloku Mochoviec, čo bude niekedy tento alebo budúci rok, toto percento ešte viac klesne.

Ďalší povzbudzujúci stimul rozvoja elektromobility by bola podpora inštalácie fotovoltických panelov pre rodinné a obytné domy či administratívne centrá. Technologická účinnosť fotovoltiky sa stále zvyšuje, nové riešenia využívajúce šošovky sústreďujúce slnečné svetlo na malé fotovoltické články umožnia dosiahnuť účinnosť až na úrovni 29 %. Vyššia účinnosť znamená okrem vyššieho elektrického výkonu aj rýchlejšiu návratnosť ­investícií.

Samozrejme, skeptik sa hneď spýta, čo s prebytočným výkonom, keď ho niet kde ukladať. No je ho kde ukladať, existujú batérie presne na tento typ domáceho ukladania energie, a keby ste na takéto investície nemali voľné zdroje, dajú sa batériové „farmy“ prenajať alebo si môžete objednať virtuálnu batériu u svojho dodávateľa elektrickej energie, ktorý vašu prebytočnú energiu v čase nadbytku od vás odoberie a v čase vašej aktuálnej potreby vám ju zase dodá. Už aj na Slovensku poskytuje tento druh služby jedna distribučná spoločnosť. A ako vyrovnávacia batéria na prebytok výkonu môže poslúžiť aj batéria v elektromobile. Celý systém môže manažovať apka v smartfóne, ktorá pozná vaše cestovné zvyky a denné rutiny, takže vie predpovedať spotrebu energie na ďalší deň. A v prepojení na kalendár vie, kedy vás čaká cesta mimo mesta, a podľa toho môže doplniť kapacitu batérie.

Takže v konečnej bilancii pri priaznivých poveternostných podmienkach vás „tankovanie“ elektromobilu  nemusí stáť nič. Bolo by to príma, jazdiť takmer zadarmo, všakže? A ešte vám zostane energia aj na prevádzku domácich spotrebičov.

Iste, treba prefinancovať nákup fotovoltických panelov, prepojiť ich na verejnú sieť, urobiť si prepočet domácej energetickej bilancie atď., ale to sú všetko technické, logistické a finančné záležitosti, ktoré sú riešiteľné, a predpokladám, že čoskoro sa nájdu firmy, ktoré vám hotové riešenie dodajú na kľúč.

Elektromobilita prichádza a treba sa na ňu pripraviť. Neznamená to, že hneď teraz si musíme všetci ísť kúpiť elektromobil, ale bolo by fajn nastaviť si tento koncept do svojich budúcich úvah a plánov. Treba vyriešiť ešte kopec technologických, legislatívnych a logistických úloh, ale sú to všetko riešiteľné veci. Ja sa na to celkom teším. Veď kto by nechcel jazdiť zadarmo...smiley

Zaujímavé čítanie marcového vydania vám želá

 

 

Martin Drobný

Všetky autorove články

8 komentárov

:D reakcia na: Editorial: Kedy si kúpite svoj prvý elektromobil?

10.3.2019 17:03
Toto je ten správny názor. Vyšly stovky odborných článkov vyvracajúcich výhody presadzovania baterkových áut. Redakcia je asi dobre zaplatená za ich masívnu propagáciu. Mohol by som tu zhrnúť všetky reálne nevýhody baterkových áut, ale vyšlo by to na jeden nový kompletný článok. Baterkové autá NIE sú budúcnosť automobilového priemyslu, aj keď sa o to zelení eurobyrokrati snažia.
Keď skončia uhlovodíkové palivá, vystrieda ich vodík.
Reagovať

bublina reakcia na: Editorial: Kedy si kúpite svoj prvý elektromobil?

9.3.2019 17:03
Presne ako píše kolega nado mnou. Väčšinu z ceny jedného litra fosílneho paliva je daň, ktorú si zoberie štát. Je to iba otázka času, keď sa zdani aj elektrické auto. Sú to miliardy eur, ktoré si štát nenechá ujsť. Takže Vasa naivita že budete jazdiť zadarmo je viac ako smutná.
Reagovať

RE: bublina reakcia na: bublina

10.3.2019 13:03
Neviem, kde zijete ale spotrebna dan za elektrinu sa plati uz velmi dlho, takze nic noveho.
Reagovať

RE: bublina reakcia na: bublina

10.3.2019 11:03
kradma ruka statu bdie

vedeli ste ze napriklad vychodoslovenske zeleziarne maju pre vlastne potreby vlastnu elektraren? A z vo firme vyrobenej elektriny pre vlastnu potrebu musia platit dan? Je len otazkou casu kedy stat zisti prepad prijmov z dane za fosilne paliva a najde vyhovorku na zdanenie elektriny cerpanej do elektromibolov? Potreby dopravy su z ekonomickeho pohladu neelasticke a preto je mozne dopravu lubovolne zdanovat bez obav o vyraznejsi prepad prijmov.
Reagovať

bublina reakcia na: Editorial: Kedy si kúpite svoj prvý elektromobil?

9.3.2019 17:03
Presne ako píše kolega nado mnou. Väčšinu z ceny jedného litra fosílneho paliva je daň, ktorú si zoberie štát. Je to iba otázka času, keď sa zdani aj elektrické auto. Sú to miliardy eur, ktoré si štát nenechá ujsť. Takže Vasa naivita že budete jazdiť zadarmo je viac ako smutná.
Reagovať

:D reakcia na: Editorial: Kedy si kúpite svoj prvý elektromobil?

9.3.2019 14:03
Ahoj. Co tieto vety?
Možno sa vám to zdá predčasné, veď ponuka elektromobilov je ešte malá, nabíjacia infraštruktúra nedostatočná, elektromobily sú drahšie ako autá so spaľovacím motorom, majú malý dojazd atď. A vôbec, na čo to je celé dobré, veď tú elektrinu aj tak treba niekde vyrobiť a určite sa pri tom spáli kopec uhlia atď. Veľa z týchto a ďalších tvrdení je poznačených predsudkami, nedostatočnou informovanosťou alebo negatívnym postojom k akýmkoľvek zmenám.
Elektromobily SU DRAHSIE. AJ ked tam bude statny prispevok, tak clovek bude musiet najazdit asi 200 000km, aby sa mu vratili peniaze, ktore stoji auto viac pri kupe. TO JE FAKT. Urobit na aute 200 000km co dojde iba 400km a to maximum je hrozne. Druha strana tvori ekologicku skrytu bombu. :D Hovori vam nieco bateria Li-ion? A posledna uvaha. Ked stat berie 554eur z 1000l paliva (dan), tak preco to nezohladni aj pre elektro auta? Potom 100km elektroauta a 100km spalovacieho auta budu v pomere asi 3:5 a nakoniec tych 200 000 km sa pretiahne mozno na 500 000km a povedzme si to, ze to auto to v zivote neprejde. Cize peniaze sa nevratia. Nehovoriac o nabijani na sidliskach. A hovorit, ze solarna farma to zachrani, tak to by si clovek zasluzil za tieto slova telesny trest. Posledna veta. Slovensko nieje sebestacne s elektrickou energiou teraz. Elektro auta to budu iba zhorsovat.
Reagovať

RE: :D reakcia na: :D

9.3.2019 17:03
Presne ako píše kolega nado mnou. Väčšinu z ceny jedného litra fosílneho paliva je daň, ktorú si zoberie štát. Je to iba otázka času, keď sa zdani aj elektrické auto. Sú to miliardy eur, ktoré si štát nenechá ujsť. Takže Vasa naivita že budete jazdiť zadarmo je viac ako smutná.
Reagovať

RE: RE: :D reakcia na: RE: :D

10.3.2019 07:03
Čiže ci výsledku budú ľudia dotlačení do áut s kratším dojazdom, vyššou cenou, problematickým nabíjaním na sídliskách a bonus - batériou, ktorá rýchlo degraduje a zle sa recykluje. A rada pri nehode horí. To sa oplatí!
Ale veď nech to kľudne vyvíjajú. A keď konečne nasadia tie úžasné batérie, o ktorých sa pravidelne píše, sprevádzkujú jadrovú fúziu, vybudujú infraštruktúru tam kde väčšina prespáva, tak si ho pôjdem kúpiť prvý. A nebude mi vadiť za elektrinu platiť.

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať