SAMSUNG_022024A Advertisement SAMSUNG_022024A Advertisement SAMSUNG_022024A Advertisement

Editoriál: Quo vadis, Hollywood?

0

Bol som v kine na novej verzii Levieho kráľa, ktorá je ­„hranou“ verziou už 25-ročnej známej animovanej rozprávky z dielne Walta Disneyho. Kedysi dávno som sa hral s počítačovou 3D grafikou a istý čas som sa ňou vlastne aj živil, takže trošku sa v tejto oblasti orientujem, ale priznám sa, že som bol ohromený mierou realistickosti, ktorú možno už dnes ­dosiahnuť vo ­filmovom priemysle. Jasné, videl som už aj iné CG filmové tituly, ale pri tomto ma naozaj takmer nič nevyrušovalo. Každý jeden chĺpok srsti, textúra skaly, pohyb pri skoku, odlesk na hladine vody atď. bol vykreslený naozaj na nerozoznanie od skutočnej fyzickej reality. V určitom zmysle by sa tento film dal označiť za prelomový. Keby tie zvieratká nerozprávali ľudskou rečou, aj by som uveril, že to bolo natočené so živými levmi a hyenami.

Myslím, že nie sme ďaleko od čias, keď budú nielen počítačové hry, ale aj celovečerné filmy s ľudskými hercami kompletne generované počítačom s kvalitou na úrovni ray tracingu. Na herných tituloch ešte vidno pri mimike na tvárach hlavných hrdinov, že sú umelé, ale časom sa aj tento hendikep stratí. Je to len otázka kvalitného setu dát, teda pohybov tvárových svalov, lepšieho algoritmu strojového učenia, výkonnejšieho „železa“ a grafického softvéru.

Potom je otázne, či bude na začiatku cenovo výhodnejšie vyrábať filmy kompletne v počítači, alebo naživo v štúdiách a exteriéroch. Ale neskôr určite bude výhodnejší počítač. Veľký podiel na tom bude mať umelá inteligencia (UI), ktorá pomôže s generovaním realistických postáv aj prostredia podľa želania. Bude teda stačiť, ak UI dostane trochu podrobnejší scenár s typológiou hercov a prostredia, v ktorom sa má daná scéna odohrávať, mierou dramatizácie atď., a z večera do rána vygeneruje celovečerný film aj s hudbou. Prípadne aj vo viacerých verziách podľa toho, či má byť menej akčný a viac romantický, s happy endom alebo bez neho atď. Alebo podľa toho, v ktorom regióne a pre akú rasu sa bude príslušná edícia premietať. Takže jemne iná verzia pôjde do Ázie a iná na juhoamerický trh.

Časom ani scenár nebude treba, stačí, keď autor vymyslí námet, zápletku, a UI si už celý scenár vygeneruje sama. Veď sa dokáže učiť, a tak jej stačí prelúskať stovky a tisícky scenárov, ktoré boli napísané, analyzovať stovky a tisícky hodín filmov, ktoré boli natočené. A rovnako si UI bude vedieť pozrieť, aký bol divácky a komerčný úspech jednotlivých filmových ­titulov, a rozanalyzovať, o aký žáner, akú zápletku, aký typ hercov, prostredia, typ spracovania je záujem v danom regióne. A aké témy sú aktuálne najatraktívnejšie. Podľa toho potom bude robiť kasové trháky na mieru.

Neskôr bude možno vedieť napodobniť režisérsky spôsob spracovania, aký používa Quentin Tarantino, Steven Spielberg, James Cameron alebo Peter Jackson. A rovnako za hlavných ­hrdinov vygenerovať digitálne verzie hviezd ako Brad Pitt, Bradley Cooper alebo Dwayne „The Rock“ Johnson. Otázka je, ako by to bolo v takomto prípade s honorárom, ale predpokladám, že pôjde o primeraný podiel na výnosoch, a keby nemuseli pri tom ani pohnúť prstom, asi by nič nenamietali smiley.

Je však dosť pravdepodobné, že UI postupne získa schopnosť generovať aj úplne nové digitálne filmové hviezdy ako na bežiacom páse, opäť na mieru pre daný typ publika. Podľa žánru, podľa demografického zloženia publika, podľa jednotlivých ­regiónov atď. A ešte predtým, než ich pustí do obehu, si urobí AB testing viacerých verzií na malej vzorke populácie, aby ­vybrala tú lepšiu.

A opäť sa to všetko bude diať na požiadanie, podľa indivi­duálnych preferencií a takmer okamžite. Takže ak sa vám nebude páčiť vývoj filmu, ktorý práve pozeráte, a budete chcieť podľa aktuálnej nálady trochu akčnejší dej alebo iné prostredie, iného hlavného hrdinu alebo záver, jednoducho zastavíte film, zmeníte preferencie, počkáte minútku a pokračujete ďalej.

Myslím, že vstupujeme do éry, keď sa aj filmový priemysel bude musieť vyrovnať so zmenami, ktoré prinášajú technológie a umelá inteligencia zvlášť. Nebude to skoková zmena, ale postupný dej, hoci bude veľmi rýchly. Zmení sa aj spôsob distribúcie filmov, asi sa menej bude chodiť do kina a viac sa budú využívať domáce kiná, resp. VR okuliare. Alebo helmy s neuralinkovým rozhraním. No to sa už dostávame do ťažkého sci-fi. Či ani veľmi nie? Počkáme si... smiley

Zaujímavé čítanie vám želá

 

Martin Drobný

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať