ACER_082021 ACER_082021 ACER_082021 Advertisement

Elektromobilita 2021 - Všetko, čo potrebujete vedieť o elektromobilite v SR

11

Keď som pred rokom písal, že rok 2020 má byť míľnikom v oblasti elektromobility, nikto by si nebol pomyslel, čo všetko sa za ten rok udeje. Pandémia skrížila plány v podstate každému, pozitívne však je, že aj napriek veľkým problémom vývoj pokračuje ďalej. Po počiatočných problémoch, zatváraní fabrík, obmedzovaní dopravy sa nakoniec automobilový priemysel vzchopil a dokázal obnoviť výrobu, aj keď v zložitých podmienkach. Pochopiteľne, výpadkami vo výrobe vznikli oneskorenia aj pri uvádzaní nových modelov a nemalou ranou pre automobilky bolo aj zrušenie ženevského autosalónu dva dni pred jeho otvorením. Veľa nových modelov sa tak svojho uvedenia na trh dočkalo až ku koncu minulého, respektíve začiatkom tohto roka.

Do praxe vstúpila regulácia EÚ obmedzujúca maximálnu produkciu miestnych emisií CO2 na 95 g/km, ktorá nakoniec donútila k nástupu na vlnu elektromobility aj automobilky, ktoré stále váhali. Vďaka tomu dnes na trhu nájdete širokú plejádu elektromobilov a plug-in hybridov, z ktorých je niekedy problém vyberať.

Uskutočnili sa tu dotácie, ktoré však boli riešené takým „naším“ spôsobom. Ak ste nestihli do troch minút vyplniť webový formulár, mali ste skrátka smolu. Pravda, šťastlivci, ktorí to stihli, si mohli uplatniť zľavu 8000 eur na elektromobil a 5000 eur na plug-in hybrid, tí ostatní čakajú na nové prisľúbené dotácie, ktoré by mali byť síce v nižšej hodnote, ale pre všetkých. Do uzávierky však bližšie informácie neboli, takže sa necháme prekvapiť.

Čo sa nezmenilo ani s príchodom novej vlády, je to, že Slovensko stále nemá žiadnu dlhodobú stratégiu a plán rozvoja elektromobility. Zatiaľ čo výstavba nabíjacích staníc v rámci miest a obytných zón stagnuje, elektrifikované autá pribúdajú, vláda sa najnovšie vzhliadla vo vodíkových zajtrajškoch. Nič proti, vodík patrí určite k technológiám budúcnosti, ale myslím, že elektromobilita by si v súčasnosti zaslúžila väčšiu pozornosť. Po príklad sa stačí pozrieť na naše cesty, kde dnes jazdí množstvo vozidiel so zelenými ŠPZ, ktoré sú ich majiteľom momentálne nanajvýš na ozdobu.

Aktuálne vydanie ročenky sme pojali trocha ináč. Okrem základných informácií o elektromobilite tu nájdete hlavne prehľad súčasných aj pripravovaných modelov elektromobilov a plug-in hybridov. Aj keď sme sa snažili, môžu niektoré modely chýbať. Je to dané tým, že ich je dnes už naozaj veľa. Pri väčšine tých, ktoré sa nám podarilo za minulý rok otestovať, nájdete aj odkaz na video.

Novinky z tejto oblasti vám, pochopiteľne, prinášame počas celého roka, takže odporúčam sledovať náš magazín NEXTECH, webovú stránku nextech.sk či náš kanál YouTube a sociálne siete (FB, IG). Prajem príjemné čítanie ročenky a hlavne čo najskorší návrat k normálnemu životu.

» RENÉ HUBINSKÝ

Kompletné vydanie ročenky ELEKTROMOBILITA 2020 vo formáte PDF

Zobrazit Galériu

René Hubinský

Všetky autorove články

11 komentárov

zamysliíme sa reakcia na: Elektromobilita 2021 - Všetko, čo potrebujete vedieť o elektromobilite v SR

17.3.2021 22:03
budu snivat o lepsom ztivote, ale to su len zablesky. su v komfortnej zone neustale, v duchu zavidia. vzhliadaju k panu doktorovi, panu podnikatelovi, panu politikovi, panu policajtovi. musia byt neustale dostupni a poslusni. vsetko im o svojom zivote rozpovedat. v ich pritomnosti ale i dlho po nej prestat myslit a urobit vsetko, co povedia. nechat si nanutit aj to, s cim nesuhlasim. chodit panu doktorovi cely zivot s jednym problemom. z chronickej nespokojnosti a stresu pre pre pana podnikatela dostat rakovinu. opakovane si volit cloveka, ktory pre nich nic neurobil, zapredava vlastnu krajinu zahranicnym podnikatelom. a zivorit z chododku.
Reagovať

zamysliíme sa reakcia na: Elektromobilita 2021 - Všetko, čo potrebujete vedieť o elektromobilite v SR

17.3.2021 22:03
budu snivat o lepsom ztivote, ale to su len zablesky. su v komfortnej zone neustale, v duchu zavidia. vzhliadaju k panu doktorovi, panu podnikatelovi, panu politikovi, panu policajtovi. musia byt neustale dostupni a poslusni. vsetko im o svojom zivote rozpovedat. v ich pritomnosti ale i dlho po nej prestat myslit a urobit vsetko, co povedia. nechat si nanutit aj to, s cim nesuhlasim. chodit panu doktorovi cely zivot s jednym problemom. z chronickej nespokojnosti a stresu pre pre pana podnikatela dostat rakovinu. opakovane si volit cloveka, ktory pre nich nic neurobil, zapredava vlastnu krajinu zahranicnym podnikatelom. a zivorit z chododku.
Reagovať

zamysliíme sa reakcia na: Elektromobilita 2021 - Všetko, čo potrebujete vedieť o elektromobilite v SR

17.3.2021 21:03
byvali politici sa nevedeli vysporiadat s uholnymi elektrarnami. ked to odstavia, dohodnu tu dalsiu fabriku. vacsina zamestnancov prejde do nej. mukli cely zivot. vecer budu pozerat markizu alebo podobne ....programy a o lepsom zivote si mozu nechat snivat. skoda, ze niektori ludia si nikdy neuziju slobodu, resp. si ju nedovolia zo strachu. vacsinu zivota prepozeraju, prepracuju, stravia v lidli, prespia a na zmenu zivota a zanechanie stopy im neostane sil ani chuti. este k tomu, ked sa cely zivot rodiny a kolegovia v tom podporuju.
Reagovať

Ročenka Elektromobilita 2021 - bez TESLA?! reakcia na: Elektromobilita 2021 - Všetko, čo potrebujete vedieť o elektromobilite v SR

14.3.2021 21:03
Vážený tím vydavateľstva Digital Visions,
dnes som si s nádejou kúpil časopis NEXTECH, lebo som vedel, že obsahuje prílohu "ELEKTROMOBILITA 2021". Som veľký fanúšik elektromobility, tak som sa tešil na zaujímavé čítanie. Je fakt, že táto príloha obsahovala viac zaujímavých článkov, ktoré som si so záujmom prečítal a utvrdil som si svoje informácie z iných zdrojov a dozvedel som sa aj nové. Doslova ma ale šokuje fakt, že v celej ročenke na 170 stranách boli venované iba dve strany (32 a 33) spoločnosti TESLA - popisu jazdy auta TESLA 3 z Bratislavy do Košíc. Rovnako som bol sklamaný, že na strane číslo 37 v evidencii registrovaných elektrifikovaných automobilov na Slovensku v roku 2020 nie je údaj o výrobcovi TESLA. Prečo ste tohto výrobcu totálne odignorovali vo svojej ročenke? Zámer? Nerozumiem! To že TESLA nemá na Slovensku svoje obchodné zastúpenie Vás vôbec neospravedlňuje. Rozčarovaný som najmä z toho dôvodu, že TESLA nedávno inovovala svoje vlajkové lode : TESLA S a TESLA X, pričom práve v takejto ročenke som očakával informácie o takýchto inováciách. A som presvedčený, že je o čom písať v tejto súvislosti. Komerčný úspech modelu TESLA 3 a predpokladaný komerčný úspech modelu TESLA Y by bol tiež dobrý dôvod na zmienku v takejto ročenke. O najvyspelejšom automatickom riadení ani nehovoriac....V ročenke ste spomenuli zrejme všetkých výrobcov elektrických automobilov na svete - okrem TESLA. Škoda. Zrejme títo výrobcovia uvedení v ročenke prispeli na jej vydanie ale TESLA nie. Považoval som Vás za väčších profesionálov. Neostáva mi iba veriť, že ak budete vydávať podobnú ročenku nabudúce, tak spoločnosť TESLA nebudete ignorovať.
S pozdravom, Ivan Kúdela
Reagovať

celá elektrimobilita je neudržateľná reakcia na: Elektromobilita 2021 - Všetko, čo potrebujete vedieť o elektromobilite v SR

6.3.2021 14:03
celá elektrimobilita je neudržateľná, elektricky to nevychádza, veľké straty, neskôr možno aj na životoch, skrátka potrebujeme benzín
Reagovať

a uz sme na to prisli reakcia na: Elektromobilita 2021 - Všetko, čo potrebujete vedieť o elektromobilite v SR

6.3.2021 02:03
ci je elktromobilita ekologickejsia, alebo len sajrat z miest vytlaci niekam na vidiek kde poctiva teplena elektrane vychrli tony CO2 len na to aby vyrobila elektrinu ktoru so stratami 10% prenasa na dlhe vzdialenosti aby nakoniec nabila baterie s dalsim 20% stratami. .. len sa pytam ...
Reagovať

RE: a uz sme na to prisli reakcia na: a uz sme na to prisli

10.3.2021 14:03
Jasné, že to už niekto spočítal. Dokonca ani nie je ťažké nájsť štúdie, ktoré porovnávajú EVs vs ICEs, či už z hľadiska emisií samotnej jazdy, ale aj celkových emisií (od produkcie až po likvidáciu). Stačí dať hľadať.
https://blog.ucsusa.org/dave-reichmuth/are-electric-vehicles-really-better-for-the-climate-yes-heres-why
https://cleantechnica.com/2020/09/02/electric-vehicles-have-significantly-lower-impacts-on-the-climate-new-in-depth-report/
Reagovať

RE: a uz sme na to prisli reakcia na: a uz sme na to prisli

8.3.2021 12:03
tepelne, atomove, vodne, ale aj veterne a fotovoltaicke elektrarne.
Co sa tyka toho presunutia exhalatov- nie je to celkom pravda.
1. ucinnost benzinoveho spalovacieho motora je maximalne 30%-35% no na kolesa sa dostane okolo 5% z celkovej energie paliva. - vdaka zlozitej mechanike. V pripade elektromobilu sa dostane z baterie na kolesa okolo 80%
2.ucinnost premeny chemickej energie na elektricku dosahuje takmer 50%. Prenosom sa nieco strati, no i tak sa do baterie dostane okolo 40% z chemickej energie To znamena ze je setrnejsie a ucinnejsie energiu vyrobit v elektrarni.
3.elektromobily maju schopnost rekuperacie energie
4. elektrarne maju daleko ucinnejsie cistenie exhalatov od naozaj skodlivych zloziek
Reagovať

RE: RE: a uz sme na to prisli reakcia na: RE: a uz sme na to prisli

9.3.2021 17:03
to su vsetko pekne tvrdenia, otazka znie ci niekto spocital co je v konecnom dosledku ekologickejsie.
vo vyspelej europe sa z obnovitelnych zdrojov vyraba cca. 30% energie zvysok je z malej casti jadro a z velkej casti spalovanie toho ci onoho. mimo europy ten pomer bude este ovela tragickejsi. K tomu treba pripocitat recyklaciu baterii kazdych 100 000 km, budovanie elektro infrastrukturi na ktoru bude treba miliony kilometrov hrubych medenych kablov, transfomatorov, izolatorov, stlpov, atd, zvysena tazba vzacnych zemin kvoli akumulatorom atd.
Reagovať

RE: RE: a uz sme na to prisli reakcia na: RE: a uz sme na to prisli

9.3.2021 01:03
Zaujímavé, určite mnohé veci z toho majú čosi pravdy. Nemáte odkaz aj na nejaký reálny výpočet? Najlepšie porovnanie osobného elektromobilu s rovnakou triedou auta napr. na zemný plyn. Elektromobil by mohol byť nabíjaný pri výpočte tiež z elektrárne na zemný plyn pre jednoduchosť. Zaujímavá by bola hodnota hodnota WTW ("Well - to - Wheels").
Batéria je tiež chemická energia. Pri nabíjaní a vybíjaní teda prebieha premena 2 krát. Síce tam straty asi nebudú také obrovské, ale určite nebudú zanedbateľné.
Použitie obnoviteľných zdrojov celkovú zátaž na životné prostredie asi zníži (teda ak tie solárne panely, atď boli vyrobené ekologicky), no chcelo by to vymyslieť nejakú optimalizáciu nabíjania aby ľudia nenabíjali v noci keď slnko nesvieti, alebo v lete keď vietor menej často fúka. Lebo inak to bude zase zátaž na distribučnú sieť ktorá bude musieť používať rôzne prečerpávajúce elektrárne, alebo batériové "zásobníky", ktoré efektivitu výrazne znížia.

"V pripade elektromobilu sa dostane z baterie na kolesa okolo 80%". Aká mechanika a elektronika sa uvažuje? Váha batérií (navyše oproti palivu) je započítaná tiež?
Reagovať

RE: a uz sme na to prisli reakcia na: a uz sme na to prisli

7.3.2021 02:03
Zatial je princip presunut smrad prec z miest inde. Teoreticky ak nevychovane deti statnych zlodejov zacnu dostavat elektricke Bmw, tak to moze usetrit zivoty. Predpokladam, ze tie auta zabrania nezvladnutiu riadenia trochu.
Reagovať

Pridať komentár