SAMSUNG_112021 SAMSUNG_112021 SAMSUNG_112021 Advertisement

Elektromobily ako riešenie pre skladovanie energie z obnoviteľných zdrojov

Technológie
7

Elektrické autá by mohli pomôcť napájať milióny domácností v nadchádzajúcich rokoch jednoduchým využitím energie z ich batérie. Elektrická energia z batérie vozidla by sa mohla namiesto skladovania zapojiť späť do siete. Táto technika bola prvýkrát použitá v Japonsku. Mnoho elektrických vozidiel má schopnosť využívať svoju batériu aj na vráteni energie späť do elektrickej siete, ku ktorej sú pripojené. Túto technológiu zaviedli výrobcovia elektromobilov najmä s cieľom vyrovnať dopyt v elektrickej rozvodnej sieti.

Schopnosť používať tieto obrovské prepojené batérie je v súlade s úsilím o budúce čistejšie siete. Namiesto spaľovania fosílnych palív na výrobu elektriny by sme mali využívať čisté obnoviteľné zdroje, ako je vietor a slnko, keď je ich dostatok, a elektrinu skladovať v batériách pre prípad, keď tieto zdroje nie sú k dispozícii. Nabíjaním elektrických vozidiel z obnoviteľných zdrojov teda môžeme znížiť emisie skleníkových plynov. Plán znie jednoducho, ale jeho uskutočnenie je zložité, pretože elektrina sa ťažko skladuje.

No my už teraz skladujeme obrovské množstvo elektriny – v našich autách. Napríklad v Spojenom kráľovstve 1 % z približne 27 miliónov domácností v súčasnosti vlastní elektromobil, pričom každý má v priemere 60 kWh batériu. Týchto 300 000 elektromobilov dokáže uskladniť neuveriteľných 18 GWh elektriny. Pritom do roku 2030 by v krajine mohlo byť na cestách takmer 11 miliónov elektrických vozidiel. Za predpokladu, že 50 % týchto vozidiel by bolo schopných dodávať nevyužitú energiu späť do siete, otvorila by sa príležitosť na napájanie 5,5 milióna domácností. No aby sa tak mohlo stať, musia byť splnené tri veci.

Predovšetkým by mal byť umožnený obojsmerný prenos energie medzi autom a nabíjacím bodom. Tento systém je známy ako vehicle-to-grid a bol prvýkrát predstavený v Japonsku po katastrofe vo Fukušime, keď bol nedostatok elektrickej energie. Na zavedenie technológie však treba inštalovať v domácnostiach hardvér na prenos energie z vozidla do siete. Okrem toho je potrebná kompatibilita vozidla a zmeny na trhu s energiou. Takisto existujú konkurenčné typy zariadení na rýchle nabíjanie, čo bude treba riešiť pravdepodobne jednotkami, ktoré majú oba typy konektorov.

Treťou časťou technického rébusu je zabezpečenie podpory zo strany energetických rozvodných sietí. Niektoré časti siete nie sú schopné odoberať späť značné množstvo energie cez prípojky, takže sa musí zabezpečiť, aby to miestne siete zvládli. A keď je už technológia pripravená, ako zabezpečíme, aby sa ľudia do systému zapojili? V súčasnosti sa skúma, ako spotrebitelia akceptujú a poznajú systémy vehicle-to-grid. Cieľom je ukázať vodičom, ako táto technológia funguje a ako zabrániť vybitiu ich batérií v čase, keď sú potrebné.

Témou sa zaoberajú energetické alebo distribučné spoločnosti, ktoré chcú zistiť, ako táto technológia funguje z komerčného hľadiska a ako pomáha vyrovnávať energetickú sieť. Pozornosť by sa však mala zamerať aj na výhody z hľadiska nákladov, ekologické vlastnosti a pohodlie pre vodičov. Zníženie vplyvu na životné prostredie, úspora nákladov na palivo a napájanie domu lacnou, čistou energiou sú skvelé výhody, ale vybité autobatérie by mohli viesť k nespokojnosti majiteľov.

Obavy sa spájajú aj s potenciálnymi nákladmi na inštaláciu kompatibilných nabíjačiek V2G v domácnosti, vplyvom na životný štýl a nepríjemnosťami spojenými s oneskoreným nabíjaním elektrických vozidiel zo zásuvky či s degradáciou batérií (ktoré sú podľa niektorých výskumov opodstatnené).

Britský regulačný orgán pre elektrickú energiu a plyn Ofgem má v úmysle investovať milióny libier do vytvorenia flexibilnejšieho energetického systému na podporu elektrifikácie vozidiel a výroby energie z obnoviteľných zdrojov. Keby dostatočný počet vodičov využíval technológiu vehicle-to-grid, Spojené kráľovstvo by mohlo získať kapacitu energie generovanej až desiatimi veľkými jadrovými elektrárňami a ušetrené náklady reinvestovať do vývoja čistej energie a flexibilného energetického systému.

Proces nebude hladký a veľkú časť hádanky ešte treba vyriešiť. No keď vezmeme do úvahy, že auto je nepoužívané v priemere 95 % času, šanca, že by sa dalo použiť ako ekologickejší a lacnejší zdroj energie, je obrovská. Poznámka redakcie: V súčasnosti sú touto technológiou vybavené iba vozidlá Mitsubishi a Nissan a jej využitie je možné iba s konektormi štandardu CHAdeMO. Pre európsky štandard konektorov CCS by technológia mala byť dostupná od roku 2025. Na jej využitie je potrebná špeciálna obojsmerná DC nabíjačka.

Zdroj: inverse.com.

Zobrazit Galériu

Redakcia

Všetky autorove články

7 komentárov

VW už na tom pracuje reakcia na: Elektromobily ako riešenie pre skladovanie energie z obnoviteľných zdrojov

26.11.2021 20:11
https://www.topspeed.sk/novinky/auta-ako-sklad-elektriky-vw-vyuzije-svoje-elektromobily-ako-ulozisko-prebytocnej-energie/20018#
Reagovať

Klamú Andrejcak a Domcek na pravde.sk reakcia na: Elektromobily ako riešenie pre skladovanie energie z obnoviteľných zdrojov

26.11.2021 04:11
Andrejcak a Domček na pravda.sk to sú iní zavázdači ale hlavne ropní lobbisti
Reagovať

Luboslav Lacko bludy reakcia na: Elektromobily ako riešenie pre skladovanie energie z obnoviteľných zdrojov

25.11.2021 01:11
Lacko zase klames
Reagovať

RE: reakcia na: Luboslav Lacko bludy

25.11.2021 17:11
Ovplývaš neskutočným talentom deštruovať všetko, čo sa ti nepáči (a na čo máš iný názor, ak ho vôbec máš).
Tvoja argumentácia sa limitne blíži k nule.
Navyše, vôbec, ale vôbec, nie si schopný napísať čo len kratučký zmysluplný článok.
Reagovať

RE: RE: reakcia na: RE:

25.11.2021 22:11
Ty si ficovolic, ked nechapes preco? Bludy od sustavneho klamara Lacka nema zmysel argumentovat.
Reagovať

RE: Luboslav Lacko bludy reakcia na: Luboslav Lacko bludy

25.11.2021 07:11
Pán Lacko sa teší veľkej obľube.
Reagovať

RE: RE: Luboslav Lacko bludy reakcia na: RE: Luboslav Lacko bludy

25.11.2021 09:11
Lacko je gauner nie pan

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať