SAMSUNG_022024A Advertisement SAMSUNG_022024A Advertisement SAMSUNG_022024A Advertisement

Grafton Slovakia: Uchádzači o prácu by na pohovoroch tiež mali klásť otázky

Tlačové správy
0

Uchádzači o prácu sa na pohovoroch obvykle koncentrujú najmä na to, aby uspokojivo odpovedali na otázky zamestnávateľa. Zabúdajú, že sa môžu a majú aj sami pýtať na to, čo ich zaujíma. Vhodne zvolenými otázkami nielen potvrdia svoje kvality, ale aj zistia, či sú na správnom mieste. Podľa expertov z Grafton Recruitment sa treba informovať predovšetkým o konkrétnej pracovnej náplni, hierarchii v danej spoločnosti a firemnej kultúre.

Existuje mnoho návodov, ako zvládnuť pohovor a pripraviť sa na otázky personalistov. Málo ľudí však premýšľa o otázkach, ktoré by mali položiť oni sami.

„Vhodnými otázkami môže uchádzač zapôsobiť na svojho potenciálneho zamestnávateľa a zároveň získať užitočné informácie, ktoré mu pomôžu rozhodnúť sa, či je predmetná práca preňho vyhovujúca,“ hovorí Jitka Součková, marketingová manažérka personálnej agentúry Grafton Recruitment, a uchádzačom odporúča pripraviť si na pohovor hneď niekoľko otázok o fungovaní danej spoločnosti, ale aj v súvislosti s konkrétnou pracovnou náplňou.

„Ľudia sa často ostýchajú pýtať sa. Boja sa, že ich otázky povedú k následnému negatívnemu hodnoteniu,“ vysvetľuje Součková a dodáva: „Takéto obavy sú zbytočné. Naopak: personalisti oceňujú, keď sa kandidát zaujíma o detaily. Samozrejme, otázky by sa nemali týkať iba dovolenky, zamestnaneckých výhod alebo finančných nárokov.“

Aké otázky odporúčajú odborníci z Grafton Recruitment?

Aké je konkrétna náplň práce a jej ciele?
Uchádzač musí vedieť, čo konkrétne bude jeho pracovnou náplňou. Často sa totiž stáva, že inzerát vytvára oddelenie HR, nie budúci nadriadený, a popis povinností sa môže líšiť od reality. Pohovor je teda pre adepta ideálnou príležitosťou, ako sa dozvedieť všetky detaily vrátane cieľov, ktoré by mal dosahovať, aby bol manažér spokojný s jeho výkonom.

Čím sa odlišovali pracovníci, ktorí si na danej pozícii počínali naozaj skvele, od tých ostatných?
Personalisti nehľadajú kandidátov, ktorí budú prácu odvádzať priemerne. Chcú tých najlepších. Takouto otázkou dá uchádzač najavo, že mu záleží na tom istom.

Aké výzvy ma na tejto pozícii čakajú?
Uchádzač väčšinou nenájde takúto informáciu v inzeráte. Otázku môže spojiť s prezentovaním vlastných predchádzajúcich skúseností, čím ukáže, aké podobné výzvy riešil v minulosti.

Ako bude vyzerať môj typický pracovný deň a týždeň?
Odpoveď dá uchádzačovi predstavu, čo bude v skutočnosti jeho pracovnou náplňou.

Ako dlho pracoval na tejto pozícii predchádzajúci zamestnanec a prečo opúšťa svoje miesto?
Ak sa ľudia na tejto pozícii často striedajú, môže to byť varovný signál. Na vine môže byť náročný šéf, nerealistické očakávania, zlé podmienky a podobne.

Kandidát sa tiež môže dozvedieť, prečo daný človek opúšťa prácu. Rovnako ako sa personalista pýta, prečo uchádzač odišiel z predchádzajúceho zamestnania, je pre adepta dobré vedieť, z akého dôvodu skončil jeho predchodca.

Aká je vaša firemná kultúra?
Pracovné prostredie je pri zvažovaní ponuky nepochybne dôležitým aspektom. Určite je teda vhodné spýtať sa na firemnú kultúru danej spoločnosti. Prostredie môže byť veľmi formálne so štruktúrovanou hierarchiou alebo – naopak – uvoľnenejšie. Každému vyhovuje niečo iné, a preto je dobré dopredu vedieť, o aký typ pracoviska ide.

 „Niekedy ľudia používajú otázky v pohovore iba ako ďalšiu príležitosť zapôsobiť na pýtajúceho sa. Kladú teda otázky, prostredníctvom ktorých sa snažia vyzerať múdro, namiesto toho, aby sa usilovali zistiť, či je daná práca pre nich tá pravá,“ konštatuje Jitka Součková s tým, že uchádzačom odporúča informovať sa o práci aj inak – napríklad od ďalších ľudí, ktorí v danej firme pôsobia, na sociálnych sieťach a internete či z médií.

 

Grafton Slovakia

Všetky autorove články
Grafton pohovor uchadzac otazka

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať