
High-tech vzducholoďe môžu priniesť výrazne lacnejšiu nákladnú dopravu
Francúzsky startup Flying Whales rozvíja koncept high-tech balóna už viac ako desať rokov. Táto vzducholoď by mohla jedného dňa zmeniť nákladnú dopravu tým, že spojí centrá populácie so vzdialenými, prakticky nedostupnými časťami sveta a bude prepravovať dôležitý tovar a materiály bez toho, aby sa dotkla zeme. Bežne uvádzaný údaj o celosvetovom počte vzducholodí je 25, pričom len asi polovica z nich stále funguje. Ide o nevystužené vzducholode s mäkkými bokmi.
Po neslávne známej katastrofe vzducholode Hindenburg v roku 1937, pre ťažkosti pri získavaní bezpečnejšieho hélia a existenciu praktickejších alternatív, ako sú lietadlá a drony, vzducholode takmer vymizli. No 21. storočie prinieslo snahu o ich oživenie ako moderného prostriedku ekologickej mobility pre náklad aj cestujúcich. Konštrukcia vzducholodí je ľahšia ako vzduch a v konečnom dôsledku spotrebujú oveľa menej energie ako tradičné lietadlá na to, aby sa dostali do vzduchu a udržali sa tam.
Mohli by byť užitočným nástrojom na zníženie obrovskej uhlíkovej stopy globálnej nákladnej a osobnej dopravy, najmä v spojení s pohonom s nízkymi alebo nulovými emisiami. V niektorých projektoch novej generácie sa dokonca navrhuje návrat vodíka ako vztlakového plynu. Spoločnosť Flying Whales je jedným zo startupov, ktoré pracujú na vzducholodi budúcnosti. Najprv navrhla svoju veľkokapacitnú vzducholoď s nosnosťou 60 ton (LCA60T) ako prostriedok na odvoz dreva z odľahlých ťažobných lokalít a odvtedy rozšírila svoju víziu na ďalšie potenciálne prípady použitia.
Zostala však pri myšlienke presúvať náklad, nie pasažierov, do ťažko dostupných častí sveta bez ciest a prístavov a teraz ponúka možnosti, ako je dodávka materiálov na projekty energetických stavieb, poskytovanie humanitárnej pomoci, doručovanie nákladných kontajnerov zo zeme alebo lodí a dokonca aj spúšťanie dočasných modulárnych nemocníc na miestach bez spoľahlivej zdravotnej starostlivosti.
Flying Whales odhaduje, že prevádzka LCA60T by stála len jednu pätinu nákladov na používanie nákladného lietadla súčasnej generácie, ako je Airbus Beluga. Podľa súčasných plánov by vzducholoď LCA60T bola oveľa dlhšia ako projekty Airlander 10 (92 m) alebo Pathfinder 1 (124 m), pričom by od nosa po chvost merala 200 m a mala by priemer 50 m. Jej nákladový priestor dlhý 96 m by slúžil na prepravu až 60 000 kg tovaru na jednu cestu, zatiaľ čo 180 000 m3 hélia by malo za úlohu vyniesť celú loď do výšky 3000 m.
Z konštrukčného hľadiska sa plánuje skeletový rám s mrežovou konštrukciou z kompozitných nosníkov podopretých kovovými spojmi. Spoločnosť Flying Whales odhaduje, že jeden LCT60A bude mať viac ako 80 km kompozitných nosníkov. Rám bude vložený medzi 14 beztlakových héliových článkov a špeciálne vyvinutý vonkajší plášť bude pomáhať aerodynamike a štrukturálnej integrite. Tieto héliové články budú využívať sústavu snímačov teploty, tlaku a vlhkosti na udržanie správneho vztlaku v premenlivých podmienkach leteckej dopravy.
Obrovský nákladný priestor bude vybudovaný ako štrukturálne oddelenie v útrobách vzducholode so systémom dvojitých posuvných dverí na nakladanie a vykladanie nákladu pomocou hydraulických lán bez toho, aby musela pristáť. Vďaka tejto funkcii nebude potrebná žiadna drahá a zložitá infraštruktúra na pristávanie. Flying Whales plánuje maximálnu rýchlosť 54 uzlov (100 km/h) s použitím 32 vrtúľ s celkovým výkonom 5360 koní (4000 kW).
Počiatočný prototyp bude využívať kombináciu vysokonapäťových lítiovo-iónových batérií a turbogenerátorov na udržiavanie týchto elektrických vrtuľových pohonov v chode, ale spoločnosť nakoniec plánuje znížiť lokálne emisie pomocou výroby energie z vodíkových palivových článkov. Nedávno britský startup Evolito oznámil, že bude dodávať elektromotory D250 pre projekt LCA60T. Každý LCA60T bude používať 32 motorov s výkonom 308 koní na pohon radov vrtúľ.
Spoločnosť plánuje začať letové skúšky v roku 2027, ale tento časový rámec sa pri projekte takéhoto rozsahu môže celkom ľahko posunúť. Koncom januára začala testovať v aerodynamickom tuneli špeciálne potiahnutú ultraľahkú polyesterovú textíliu Diatex, ktorá bude slúžiť ako vonkajší plášť LCA60T. Spoločnosť Flying Whales už získala viac ako 300 miliónov USD z verejných a súkromných zdrojov a od testovania prototypu ju delí ešte niekoľko rokov. Či sa jej vzducholoď nakoniec stane ekonomickým prínosom alebo prepadákom, sa ešte len uvidí...
Zdroj: newatlas.com.
Zdroj Foto: Flying Whales
Zobrazit Galériu