ANTIK_2024 ANTIK_2024 ANTIK_2024

Hyundai SANTA FE Hybrid (HEV) / Rodinná obývačka na kolesách

0

Piata generácia modelu Hyundai SANTA FE je okrem plug-in hybridnej verzie, ktorej test sme vám priniesli už v máji 2025, k dispozícii aj v hybridnom variante. Ten z hľadiska dizajnu a vybavenia veľa zmien neprináša, ale rozdiel v pohone určite stojí za pozornosť. Na test sme rovnako ako v prípade plug-in hybridu mali verziu s pohonom všetkých kolies.

SAMSUNG_10 FOLD7 Advertisement

Napriek hybridnému pohonu je štvorkolka riešená klasicky, teda kardanovým rozvodom s prenosom hnacieho momentu motora aj k zadným kolesám. To je výhoda oproti niektorým konkurentom s riešením pomocou zadného elektromotora, aj keď tento systém nemusí byť z pohľadu spotreby taký efektívny. Dokáže však preniesť až 50 % sily na zadnú nápravu, čo štvorkolky s pomocným elektromotorom zväčša nedokážu. Na výber sú offroadové režimy sneh, blato a piesok, no Santa Fe vás dostane hlavne komfortom jazdy. Hoci nedisponuje adaptívnymi tlmičmi, správa sa veľmi príjemne, dobre tlmí nerovnosti a veľkú pochvalu si zaslúži aj za odhlučnenie kabíny. Napriek „krabicoidným“ tvarom perfektne filtruje aerodynamický hluk a dobre si poradí aj s hlukom od kolies. Poteší výborným a presným riadením s polomerom otáčania 11,6 m, čo vzhľadom na veľkosť auta ani nie je veľa.

Tvary karosérie sú oproti predchádzajúcim generáciám prepracované s cieľom maximalizovať priestor, čo auto priamo cieli do pozície nekompromisného rodinného vozidla s robustnou a neprehliadnuteľnou architektúrou. S dĺžkou 4830 milimetrov a šírkou 1900 milimetrov sa Santa Fe radí medzi najväčšie SUV na trhu. Rázvor 2815 milimetrov poskytuje dostatok priestoru pre päťčlennú posádku a s minimálnou svetlou výškou podvozka 177 milimetrov sa môžete vydať aj do ľahkého terénu. Dizajn vozidla je rovnaký ako pri plug-in hybridnej verzii a pri uvedení na trh to bola jedna z najdiskutovanejších zmien. Hyundai však vie, čo robí, a práve tieto dizajnové kontroverzie nakoniec priťahujú zákazníkov, ako sa ukazuje aj pri tejto novinke.

Hyundai SANTA FE Hybrid je poháňaný benzínovým radovým motorom 1.6 T-GDI so zdvihovým objemom 1598 cm³ a priamym vstrekovaním. Ten je rovnaký ako pri plug-in hybride a dosahuje maximálny výkon 132,4 kW pri 5500 ot./min a krútiaci moment 265 Nm. Hybridný systém dopĺňa synchrónny elektromotor s permanentným magnetom, s výkonom 48 kW (72 kW pri PHEV) a krútiacim momentom 264 Nm. Li-pol trakčná batéria pracuje s kapacitou 1,49 kWh a napätím 270 V. Batéria oproti plug-in hybridu funguje primárne ako vysokovýkonné úložisko na efektívnu rekuperáciu energie a jej rýchle uvoľnenie na asistenciu spaľovaciemu motoru, nie na dlhú čisto elektrickú jazdu. Tam, kde by ste na spaľovacom vozidle brzdili a premieňali energiu na teplo cez brzdy, tu sa táto energia ukladá a potom využíva na podporu spaľovacieho motora pri zrýchlení alebo na pohon pri ustálenej jazde nižšími rýchlosťami, prípadne pri manévrovaní. Systémový výkon pohonu je 176 kW a krútiaci moment 380 Nm. To postačuje na zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 9,8 s. Napriek pomerne vysokej hodnote však auto jazdí vcelku svižne a na pomery veľkého rodinného vozidla viac ako dostačujúco.

Interiér je miesto, kde nová generácia SANTA FE obhajuje svoj skok do prémiového segmentu. Kabína je navrhnutá tak, aby poskytovala pocit luxusu a praktickosti, pričom estetika sa snúbi s odolnými, no príjemnými materiálmi. Po usadnutí si pripadáte viac ako v obývačke než v aute. Vodič a spolujazdec majú k dispozícii „kráľovský priestor“ bez obmedzenia miesta na nohy. Pozornosť si zaslúži ergonomický prístup: Napriek rozsiahlej digitalizácii si Hyundai zachoval mechanické tlačidlá na ovládanie väčšiny dôležitých funkcií. Tieto fyzické ovládače umožňujú vodičovi manipulovať s nastaveniami popamäti, čím sa minimalizuje odvádzanie pozornosti od riadenia, čo je kľúčový bezpečnostný a ergonomický prvok. Palubnej doske dominuje dvojica veľkoplošných displejov umiestnených pod spoločným zakriveným sklom, ktoré je navyše vybavené antireflexnou úpravou. Dôležité informácie pre jazdu sú prehľadne dopĺňané aj prostredníctvom head-up displeja. Komfort je zabezpečený vďaka vyhrievaným aj odvetraným sedadlám. Vozidlo vyniká prekvapivo dobrým výhľadom, čo je priamy benefit hranatej karosérie a vzpriamených stĺpikov. Prehľad o praktickosti dopĺňa aj súbor inovatívnych odkladacích priestorov vrátane hlbokého úložného priestoru pod lakťovou opierkou, dostupného spredu aj zozadu, dvojitých odkladacích skriniek pred spolujazdcom a dvojitého bezdrôtového nabíjania smartfónov umiestneného vedľa seba v stredovej konzole. Napriek všetkej tej výbave sa na predných sedadlách výborne sedí, lakťové opierky nájdete tam, kde majú byť, nič neprekáža nohám a ovládacie prvky sú tam, kde by ste ich hľadali. Čo sa týka ergonómie kabíny, tu by sa mohla učiť nejedna konkurencia, a to aj podstatne drahšia. Hybrid sme mali v päťmiestnej verzii a aj pre zadných cestujúcich je priestoru na rozdávanie a cestovanie je veľmi pohodlné. Pravda, v strede je to skôr pre dieťa alebo menšie postavy, ale dvaja dospelí sa vzadu odvezú ako v bavlnke.

Infotainment poskytuje úplnú konektivitu, podporuje bezdrôtové pripojenie pre Apple CarPlay a Android Auto a zabezpečuje online pripojenie prostredníctvom služby Bluelink, čo umožňuje monitorovanie vozidla a ovládanie niektorých funkcií na diaľku. Moderný prístup je podporený aj možnosťou aktualizácií softvéru vzduchom (OTA). V oblasti aktívnej bezpečnosti a asistencie ponúka SANTA FE už tradične nadštandardnú technologickú výbavu. Komplex asistenčných systémov je veľká pomoc vzhľadom na veľké rozmery vozidla a zabezpečuje bezproblémovú jazdu aj v stiesnených podmienkach. Medzi špecializované prvky patrí diaľkový inteligentný parkovací asistent, ktorý umožňuje dokončiť automatický parkovací manéver mimo vozidla, a najmä monitor mŕtveho uhla (Blind Spot View Monitor). Tento systém zvyšuje bezpečnosť tým, že po zapnutí smerovky premieta obraz z bočnej kamery na prístrojový panel, čím vizuálne eliminuje riziko prehliadnutia cyklistov alebo iných prekážok. Pri vystupovaní vás vozidlo upozorní na nebezpečenstvo blížiace sa zozadu a takisto na prípadné deti na zadných sedadlách.

SANTA FE Hybrid dosiahne maximálnu rýchlosť 180 km/h. Vďaka optimalizácii hybridného systému pre asistenciu a efektívnu rekuperáciu sú hodnoty spotreby podľa WLTP na úrovni 6,9 až 7,3 l/100 km. Rekuperáciu možno nastavovať rovnako ako na elektromobiloch tejto značky pádlami pod volantom. K dispozícii je aj funkcia adaptívnej rekuperácie, ktorá automaticky zvyšuje rekuperáciu, aby udržala bezpečnú vzdialenosť od vozidla vpredu, pričom reaguje aj na blížiace sa križovatky a rýchlostné limity.

Aj keď SANTA FE dominuje v praktickosti a priestore, možnosť ťahania 1110 kg brzdeného prívesu môže byť pre niekoho málo. Limit je najskôr dôsledkom optimalizácie hybridného systému, kde sa preferuje efektivita a tepelný manažment primárne pre jazdné cykly s nízkym zaťažením. Po skúsenostiach z testu by však hybridná verzia bola mojím nákupným favoritom aj pred plug-in hybridom. Pri tom mi prekážalo pomalé nabíjanie a zmenšená palivová nádrž, čo, samozrejme, pre niektorých používateľov nemusí byť problém, ale hybridná verzia sa mi na bežné použitie páčila viac. Prináša úsporné jazdenie bez potreby dobíjania, pričom na jedno natankovanie prejdete viac ako 1000 km. My sme po najazdení 960 km dosiahli priemernú spotrebu 6,8 l/100 km, čo je na takéto veľké auto veľmi zaujímavá spotreba a svedčí o dobrom vyladení hybridného systému. Hlavná hodnota SANTA FE Hybrid spočíva v nekompromisnej praktickosti a pohodlí jazdy.

Výrobca poskytuje na vozidlo záruku 5 rokov bez obmedzenia počtu najazdených kilometrov a špecifickú záruku 8 rokov alebo 160 000 km na trakčnú batériu.

Technické údaje:

Hyundai SANTA FE Hybrid: typ motora: zážihový radový, zdvihový objem motora: 1598 cm³, max. výkon motora: 132,4 kW/5500 ot./min, objem palivovej nádrže: 67 l, max. výkon elektromotora: 48 kW, kapacita batérie: 1,49 kWh, max. celkový výkon hybridného systému: 176 kW 5600 ot./min, max. celkový krútiaci moment: 380 Nm/1000 – 4100 ot./min, typ prevodovky: 6-stupňová automatická, pohon: 4×4, max. rýchlosť: 196 km/h, zrýchlenie 0 – 100 km/h: 9,8 s, kombinovaná spotreba paliva (WLTP): 6,4 – 7,3 l/100 km, max. hmotnosť brzdeného prívesu: 1110 kg

Testy: Spotreba 6,8 l/100 km

PLUSY, MÍNUSY:

+ Priestor v kabíne, komfort jazdenia, spotreba, výbava, ergonómia kabíny
- Niekomu môže prekážať nižšia hmotnosť ťahaného prívesu

  • Cena modelu od (s DPH): 47 290 EUR
  • Testované vozidlo (s DPH): 55 790 EUR
Zobrazit Galériu

René Hubinský

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať