SAMSUNG_032023 Advertisement SAMSUNG_032023 Advertisement SAMSUNG_032023 Advertisement

Hyundai Santa Fe 1.6 T-GDi PHEV Premium / Rodinné SUV, ktoré sa nestratí ani v teréne

0

Hyundai Santa Fe je najväčší model výrobcu, ktorý je dostupný na našom trhu. Toto SUV, v testovanom variante sedemmiestne, sa dodáva vo viacerých motorizáciách. Zákazníci si môžu zvoliť 2,2-litrový turbodiesel alebo hybridný systém s benzínovým motorom 1.6 T-GDi. My sme testovali najvýkonnejšiu plug-in hybridnú verziu, ktorá prišla do ponuky ako posledná.

SAMSUNG_032023_M Advertisement

Tá je vybavená prepĺňaným zážihovým štvorvalcom s objemom 1,6 litra, výkonom 132 kW a krútiacim momentom 265 Nm, doplneným elektromotorom s výkonom 67 kW a krútiacim momentom 304 Nm. Sústava dosahuje systémový výkon 195 kW s krútiacim momentom 350 Nm. Elektromotor je v tomto prípade integrovaný v rámci prevodovky a výkon sa prenáša na všetky štyri kolesá pro­stredníctvom šesťstupňového automatu. V systéme je zaradený akumulátor s kapacitou 13,8 kWh, ktorý sa však nabíja iba pomocou pomalej 3,3 kW nabíjačky, takže na jeho nabitie si ­počká­te viac ako štyri hodiny.

Plug-in hybrid sa od svojich spaľovacích bračekov príliš nelíši a zvonka ho poznáte iba podľa krytky nabíjacieho konektora Typ 2 na pravej strane a označenia vzadu. Interiér sa odlišuje iba niekoľkými špecifickými prvkami, ako je ovládanie prepínania elektrického alebo hybridného režimu a prístrojová doska s ukazovateľmi hybridného systému. Vzhľadom na to, že batéria je integrovaná v podlahe, neprináša žiadne priestorové obmedzenia a veľkosť batožinového priestoru je takmer rovnaká ako pri spaľovacích verziách. Takisto je tu možnosť sedemmiestnej verzie, ktorú sme mali aj na testovanie. Dizajn vozidla prešiel zmenami, ktoré vidieť zvonka aj zvnútra. Nový je tvar prednej masky, ktorá dáva vozidlu monumentálny vzhľad, umocnený veľkou mriežkou chladiča a dvojicou rozdelených predných svetiel s denným LED svietením v tvare rozdeleného T. Mohutnosť auta zvýrazňujú chrómované lišty vpredu, po stranách aj zozadu. Ako je u výrobcu zvykom, vozidlo má vysokú technologickú výbavu už v základe a po jej doplnení sa dostáva na úroveň najlepších v triede. My sme testovali najvyššiu a vlastne jedinú výbavu Premium, doplnenú o Luxury pack a 7-miestne vyhotovenie. Asistenčné a bezpečnostné systémy vrátane adaptívneho tempomatu nájdete už v základnej výbave bez príplatku. Je tu aj kvalitné udržiavanie v jazdných pruhoch, asistent na rozjazd do kopca aj na zjazd z kopca, ako aj nový asistent jazdy po diaľnici, ktorý na diaľnici dokáže aj ­automaticky preberať rýchlosti. Samozrejmosť je sledovanie mŕtvych uhlov a križujúcej premávky pri cúvaní, asistent na predchádzanie zrážkam pri cúvaní aj asistent odbočovania ­doľava, ktorý sleduje premávku v protismere. Systém vás pri vystupovaní z auta upozorní, aby ste skontrolovali zadné sedadlá, či tam niekto nezostal, a takisto pri vystupovaní z vozidla sleduje premávku za vozidlom, a pokiaľ sa blíži nejaký cyklista alebo auto, nedovolí otvoriť dvere.

Predné elektricky ovládané sedadlá s čalúnením z jemnej kože Nappa sú vyhrievané aj odvetrávané, zadné sú vyhrievané. Volič jazdy je riešený trojicou tlačidiel, ktorým sa volí smer jazdy a neutrál, vľavo je ešte veľké tlačidlo P ako parking. Po chvíli cviku si na to zvyknete a budete to brať ako samozrejmosť. Vedľa je ešte jeden otočný volič, umiestnený na stredovej konzole, ktorým možno prepínať jazdné režimy. Má nekonečné otáčanie bez vymedzenia polôh a v základe ním prepínate jazdné režimy eko, šport alebo smart, ktoré sú určené na bežnú jazdu. Režim šport má, pochopiteľne, vyššiu dynamiku a vzhľadom na to, že počas jazdy udržuje zapnutý spaľovací motor, poslúži aj na nútené nabíjanie batérie z motora. Inú možnosť, ako prinútiť za jazdy batériu, aby sa nabíjala, okrem rekuperácie nemáte. V režime smart systém inteligentne určuje, v ktorých situáciách je výhodnejšie mať zapnutý iba elektromotor alebo iba spaľovací motor, prípadne kde sú výhodné oba typy pohonu. Po stlačení voliča sa sprístupnia ďalšie tri jazdné režimy, určené do terénu a označené podľa typu podkladu sneh, piesok alebo blato. Po zaradení týchto jazdných režimov sa automaticky aktivuje aj asistent zjazdu z kopca a pri zaznamenaní klesania sa automaticky aj spustí a udržuje stálu rýchlosť zostupu. Testovaná novinka mala vo výbave aj infotainment s 10,25" dotykovým displejom v strede. Na stredovom paneli je umiestnený panel rýchlych volieb a pod ním panel klimatizácie. Oceňujeme, že všetky ovládacie prvky sú mechanické. Môže to vyzerať zastarane, ale ide o jedno z najlepších ovládaní. Rovnako si výrobca zachováva aj mechanické ovládače na volante. Prístrojový panel je tvorený 12-palcovým farebným displejom s virtuálnym kokpitom, ktorý má pomerne bohaté možnosti personalizácie, ale neumožňuje zobrazenie navigačnej mapy. Na druhej strane ponúka dosť raritnú funkciu zobrazenia obrazu z kamier na kontrolu mŕtvych uhlov pri odbočovaní. Ten sa zobrazí pri vyhodení smerovky v kruhovom výreze na pravej alebo ľavej strane displeja, podľa toho, na ktorú stranu odbočujete. Zobrazuje sa v celom rozsahu rýchlostí, ale najväčší zmysel má táto funkcia pri pohybe v meste alebo manévrovaní po parkovisku, keď zabraňuje tomu, aby ste prešli nejakého aktívneho cyklistu alebo chodca, ktorý vás chce obchádzať. Vozidlo bolo vybavené aj veľkým projekčným head-up displejom, ktorý premieta údaje na čelné sklo.

Nový Hyundai Santa Fe je veľké rodinné SUV, ktoré poskytne celej posádke dostatok priestoru aj komfortu. K tomu prispievajú aj nastaviteľné operadlá sedadiel v druhom rade či ovládanie klimatizácie v treťom rade. Testované vozidlo bolo v 7-miestnom usporiadaní. Tretí rad sedadiel je určený predovšetkým na prevoz menších detí, dospelý by si tu veľa pohodlia neužil. V zimnom období vozidlu chýba nezávislé kúrenie. Na rozdiel od niektorých iných plug-in hybridov sa Santa Fe spolieha na kúrenie odpadovým teplom motora, čo je funkcia známa skôr z hybridov, takže v zimnom období si auto neviete na diaľku vykúriť, aj keď aplikácia je k dispozícii. Navyše pri krátkych cestách po meste zbytočne míňate benzín, aj keď máte batériu nabitú.

Jazdenie v Santa Fe je veľmi pohodlné a príjemné. Napriek vysokému výkonu 195 kW je jazdný prejav skôr usadený a dôstojný než dynamický. Viac ako dve tony hmotnosti jednoducho neoklamete. Je to však, samozrejme, iba otázka zvyku a pri rodinných výletoch sa určite nepotrebujete hrať na pretekára. Podvozok je dobre odladený a auto si aj vďaka offroadovým jazdným režimom poradí aj s občasným výjazdom do terénu. Plug-in hybridný systém pomáha v udržiavaní spotreby v prijateľných číslach, záleží však na tom, ako často budete nabíjať. Žiaľ, nepomáha tomu iba 3,3 kW AC nabíjačka, s ktorou ste odkázaní v podstate iba na nočné nabíjanie. Pri návšteve nákupného centra sa vám na verejnej nabíjačke vozidlo dobije za hodinu asi na 10 km jazdy, čo väčšinu používateľov nebude motivovať k tomu, aby vôbec vyťahovali kábel. Reálny dojazd v elektrickom režime sa pohybuje od 38 do 45 km, čo síce nie je veľa, ale pri pravidelnom dobíjaní si vďaka tomu dokážete výrazne znížiť spotrebu. My sme po najazdení 790 km dosiahli spotrebu 6,1 l/100 km, pričom asi 40 % jázd tvorila diaľnica a každý deň sme nabíjali.

TESTY:

• Spotreba na prvých 100 km (l/100 km): 2,8
• Spotreba v hybridnom režime (l/100 km) 7,2
• Celková spotreba kombinovaná (l/100 km) 6,1
• Elektrický dojazd v teste (km) 37-45
• Výkon AC nabíjania na 11 kW 3f nabíjačke (kW) 3,5

Technické údaje:

• Palivo: benzín, objem (cm³): 1598, systémový výkon (kW): 195, kapacita batérie (kWh): 13,8, poháňaná náprava: AWD, max. rýchlosť (km/h): 187, zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): 8,8, elektrický dojazd podľa výrobcu WLTP (km): 58

PLUSY, MÍNUSY:

+ Dobré jazdné vlastnosti, priestorná kabína aj kufor, vysoká technologická výbava, spracovanie, ovládanie
- Pomalé nabíjanie, nemá nezávislé kúrenie

• Cena modelu od (s DPH):  54 090 EUR
• Testované vozidlo (s DPH): 57 590 EUR

Zobrazit Galériu

René Hubinský

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať