SAMSUNG_032023 Advertisement SAMSUNG_032023 Advertisement SAMSUNG_032023 Advertisement

Nissan Qashqai e-Power / Bestseller s inovatívnym pohonom

3

Nová generácie Nissanu Qashqai prichádza s dvoma typmi pohonov. Nás zaujal hybridný pohon e-Power, ktorý Nissan po siedmich rokoch od uvedenia na japonský trh predstavil aj v Európe. Systém e-Power je jeden z mála čisto sériových hybridných pohonov na trhu. Pozostáva z benzínového trojvalca s turbodúchadlom s objemom 1,5 litra, ktorý je s výkonom 116 kW používaný vždy iba v úlohe generátora.

Na pohon kolies slúži výhradne synchrónny elektromotor s permanentným magnetom, ktorý poháňa prednú nápravu s výkonom 140 kW a krútiacim momentom 330 Nm. Systém využíva lítiovo-iónovú batériu s kapacitou 1,97 kWh. Nissan tento systém označuje ako prechod medzi spaľovacím vozidlom a elektromobilom a ponúka ho zákazníkom, ktorí zatiaľ nie sú rozhodnutí pre nákup elektromobilu, aby spoznali zážitok z jeho riadenia bez obmedzovania a potreby nabíjania. Vďaka pomerne vysokému výkonu a krútiacemu momentu elektromotora sú jazdné vlastnosti veľmi blízke elektromobilu, ibaže pri potrebe prudkej akcelerácie počujete zvukovú kulisu spaľovacieho motora. V týchto režimoch by totiž energia batérie nezvládala vysoké prúdy, a tak je potrebná dodatočná energia z generátora. Batéria sa nabíja iba za jazdy rovnako ako pri iných hybridoch, a to buď činnosťou motora, alebo rekuperáciou.

Na rozdiel od bežnejších paralelných hybridov si systém nevie pomôcť pripojením spaľovacieho motora k pohonu, takže aj systém manažmentu energie je tu nastavený trocha ináč a batéria sa udržiava na úrovni 50 – 70 % SOC tak, aby na jednej strane bolo dosť energie na dynamické zrýchlenie či jazdu do kopca a na druhej strane bola nechaná rezerva na rekuperáciu. Nemalo by totiž veľký význam, keby sa batéria počas jazdy naplno nabila motorom a potom by ste pri jazde z kopca nemali kam ukladať energiu. Prišli by ste tak o najväčšiu výhodu elektrifikovaných áut, možnosť využitia energie získanej rekuperáciou na ďalšiu jazdu. Z toho vidieť, že správne naladenie takéhoto systému nie je jednoduché. To je možno aj dôvod, prečo sa modely využívajúce sériový hybridný systém dajú spočítať na prstoch jednej ruky. Vozidlo má možnosť prepnutia aj do režimu e-Pedal, v ktorom môžete rýchlosť ovládať iba stláčaním a uvoľňovaním plynového pedála, pričom brzdový pedál využívate iba pri brzdení do nuly alebo pri potrebe prudšieho brzdenia. Jazdné vlastnosti aj dynamický prejav pohonu sú veľmi blízke elektromobilu, aj keď rozjazd nie je vzhľadom na veľkosť batérie až taký dynamický. Vcelku sa však vozidlom jazdí veľmi dobre a dokáže jazdiť veľmi efektívne.

Nissan Qashqai prešiel kompletnou generačnou zmenou, ktorá okrem nového pohonu zahŕňa aj dizajn exteriéru a interiéru. Celkovo je teraz väčší a pribudol priestor v kabíne. Výrobca si dal veľmi záležať aj na spracovaní interiéru. Poťah sedadiel je z kvalitnej kože Nappa a interiér pôsobí prémiovým dojmom. Sedadlá sú vyhrievané a majú dokonca masážnu funkciu, čo v tejto triede nie je často vídaný prvok výbavy. S komfortom korešponduje aj veľmi dobré odhlučnenie interiéru. Počas bežnej jazdy podľa zvuku v podstate nerozpoznáte, kedy je v činnosti spaľovací motor, a to ani na diaľnici. Jeho zvuk je počuteľný iba v prechodových režimoch pri prudkej akcelerácii, keď musí dodávať viac energie. Pri ustálenej jazde je motor udržiavaný na optimálnych otáčkach, pokiaľ sú požiadavky na výkon nižšie, systém je napájaný iba z batérie. Vozidlo dostalo zaujímavé LED svetlá a typickú prednú masku so zbiehajúcimi sa lištami okolo stredovej mriežky. Predné svetlá sú vybavené adaptívnou matrixovou technológiou a musím pochváliť ich veľmi dobrý výkon aj slušnú homogenitu svietenia. Funkcia vykrývania ostatných účastníkov premávky funguje veľmi dobre. Nový 12,3-palcový displej multimediálneho systému obsahuje navigačný systém Nissan Connect s Connected Services. Multimediálny systém podporuje pripojenie Apple CarPlay bezdrôtovo a Android Auto cez USB. To je trochu škoda, ale oceňujeme výbornú implementáciu Android Auto na celú plochu displeja bez prídavného okna. Je to jedno z najlepších zobrazení Android Auto, čo je o to dôležitejšie, že zobrazenie vstavaného navigačného systému nepatrí k najkrajším. Mapy sú plné farieb a ikoniek a pôsobia dosť neprehľadne. V testovanej najvyššej výbave Tekna+ bol súčasťou aj vynikajúci audiosystém Bose s desiatimi reproduktormi a dvoma subwoofermi. Príplatkový balík technológií obsahuje pokročilý systém ProPilot assist, veľký 10,8" farebný head-up displej a už spomínané LED svetlomety s matrixovou technológiou. Novinkou je aj digitálny prístrojový panel, ktorého displej s vysokým rozlíšením má veľmi peknú grafiku a viacero možností zobrazenia. Možnosti personalizácie sú však pomerne obmedzené a zostávajú pri dvoch základných zobrazeniach prístrojov. Meniť možno v podstate iba strednú časť displeja, kde si môžete vybrať, čo sa bude zobrazovať. Potešilo ma, že Nissan zostáva pri klasických ovládacích tlačidlách. Väčšinu hlavných funkcií tak možno voliť priamo. Pod displejom nájdete otočný ovládač hlasitosti, ktorého stlačením systém aj vypnete. Okrem toho sú tu tlačidlá na posun v skladbách, rýchle prepnutie režimu deň/noc a zapnutie kamier. Nižšie je panel dvojzónovej klimatizácie, ktorý má síce aj dotykové tlačidlá, sú tu však otočné ovládače nastavenia teploty a všetky tlačidlá sú jednoúčelové. Klasické tlačidlá nájdete aj na volante. 

ProPilot assist je oproti starším generáciám zlepšený, zabezpečuje ovládanie rýchlosti, odstupu, udržiavanie v jazdnom pruhu, deteguje chodcov a cyklistov a obsahuje asistenciu pre križovatky. Umožňuje aj sledovanie mŕtveho uhla a križujúcej premávky so zásahom do riadenia a takisto automatické brzdenie pri cúvaní. Zdokonalené bolo aj automatické parkovanie so systémom ProPilot Park, ktoré teraz jednoduchšie nájde parkovacie miesto, umožňuje úpravu jeho umiestnenia a celý parkovací manéver prebieha svižnejšie. Veľa používateľov určite ocení aj možnosť ťahania brzdeného prívesu do hmotnosti 750 kg.

Nový Nissan Qashqai e-Power je určite veľmi zaujímavé auto s ešte zaujímavejšou technikou. Použitý systém sériového hybridu má jazdným prejavom rozhodne bližšie k elektromobilu ako k hybridu a to bol v podstate aj zámer výrobcu. Vozidlo sa bežne dodáva na 20" pneumatikách. Ja som mal šťastie, že bolo obuté v 19" zimných pneumatikách, ktoré lepšie zvládajú nástrahy našich ciest. Autom sa príjemne jazdí a vďaka relatívne vysokému posedu a veľkému otvoru dverí sa doň aj výborne nastupuje, čo určite ocenia aj starší používatelia. Vozidlo navyše veľmi dobre vyzerá, hlavne ak zvolíte dvojfarebné lakovanie s čiernou strechou ako v našom prípade. Jediné, čo by niekomu mohlo chýbať, je pohon 4×4, ktorý s variantom e-Power nedostanete. Oceňujem inovatívny a vynikajúco naladený sériový hybridný systém. Spotreba by však mohla byť o niečo nižšia, aj keď test bol ovplyvnený nízkymi teplotami.

Technické údaje:

• Motor: generátor el. energie: 1,5 l benzínový trojvalec, 116 kW, 250 Nm, elektromotor: výkon 140 kW, max. krútiaci moment 330 Nm, poháňaná náprava: predná, batéria 1,97 kWh, objem palivovej nádrže 55 l, max. rýchlosť: 170 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 7,9 s, spotreba podľa výrobcu 5,1 – 5,4 l/100 km

Hodnotenie:

• Spotreba v teste 5,3-6,4 l/100 km

Plusy, mínusy: 

+ Dizajn, spracovanie, inovatívny pohon, výbava, jazdné vlastnosti, adaptívne svetlomety
- Nič podstatné

• Cena modelu od (s DPH):  35 990  EUR
• Testované vozidlo (s DPH): 43 590  EUR

Zobrazit Galériu

René Hubinský

Všetky autorove články

3 komentáre

Bestseller reakcia na: Nissan Qashqai e-Power / Bestseller s inovatívnym pohonom

21.2.2023 20:02
Kedysi sa týmto pojmom označovali predajné trháky, čo pochybujem, že bude u tohto auta za tieto peniaze. Bestseller leda tak pre novinárov, ale nie pre kupcov na Slovensku
Reagovať

Keď vidím tú cenovku, je mi do plaču reakcia na: Nissan Qashqai e-Power / Bestseller s inovatívnym pohonom

21.2.2023 17:02
Do plaču cenovka. Keď si spočítam ročné výdavky, chýba mi 4000€ ročne a to bez tohoto auta, len na bežný život. Chodím sa zohriať do komuniťáku. Skvelá zem: 140€/mes. elektrina, 25€ plyn/mes. 150€/mes. jedlo, 30€ len základné lieky/mes., 20€ internet+tel./mes., 80€/100kg uhlia a treba 3000kg uhlia na zimu, čo je 2400€ ročne, drevo na rozkúrenie 200€/2m3 a potrebuješ na zimu 6 m3, čo je 600€ dreva ročne. Potrebuješ nejaké auto: 14000€ na 10 rokov základná Fábia. Doprava po jedlo a k lekárovi pr. 25km vzdialené mesto: 200€/mes. benzín. A ako dedko dostaneš 400€/mes. dôchodku. A teraz prídete vy a poviete, že auto bude za 40000€. K tomu máš na auto 500€ ročne poistenie pzp+havarijná. Všetko si to spočítajte a vyžite na Slovensku. A aj to čo som zabudla.
Reagovať

RE: oni to nechcú vidieť, darmo ty tu plačeš, máš čím skôr zdechnúť dedek reakcia na: Keď vidím tú cenovku, je mi do plaču

21.2.2023 17:02
čím skôr zdechnúť dedek, či aj invalid - považujú ťa za príťaž, by som sa nečudoval, keby ti do toho hrobu pomohli
Reagovať

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať