
IBC 2019, International Broadcast Conference, Amsterdam: Trendy v produkcii a vysielaní
International Broadcast Conference v Amsterdame je jedna z najprestížnejších a najväčších konferencií a výstav televíznej, prenosovej a produkčnej techniky na svete. Udáva trendy vo vysielaní obsahu vo všetkých médiách, či už ide o televíziu, alebo internetové vysielanie a služby. V tomto roku bol viditeľný masívny nástup a zdokonaľovanie vybavenia na produkciu a vysielanie obsahu, najmä vo formátoch Ultra HD 4K, ale aj v nastupujúcom Ultra Hi-Vision 8K. Možno ste sa teraz pousmiali pri pomyslení na stav vysielania v Ultra HD 4K u nás. Pravda však je, že olympiáda v Tokiu sa blíži a už v budúcom roku sa bude výroba a vysielanie programov zo športovísk uskutočňovať v 8K rozlíšení. Pochopiteľne, bude potom distribuované aj v nižších rozlíšeniach, ale aj tak ide pre výrobcov o obrovskú výzvu. To, že výrobcovia to neberú na ľahkú váhu, dokazovala prítomnosť hardvéru aj softvéru na prácu s 8K rozlíšením u veľkého množstva vystavovateľov. Mohli sme si tu pozrieť veľa kamier, prepínačov, odbavovacích pracovísk, enkodérov a ďalších komponentov, ktoré dokážu pracovať s 8K videom a prevzorkovať ho do nižších rozlíšení. Intenzívne sa pracuje aj na nových verziách kodekov. V kodeku HEVC, ktorý bol zavedený s formátom Ultra HD 4K, je na 8K video potrebný dátový tok na úrovni 100 Mb/s. Nový kodek VVC (Versatile Video Codec) bol schválený iba v júli tohto roka a umožňuje o 30 až 50 % účinnejšiu kompresiu videa ako HEVC, z ktorého vychádza.
Slovenský Antik Technologies predstavil širokú ponuku zariadení pre Smart City vrátane inteligentného osvetlenia či nabíjacích staníc pre elektromobily a elektrobicykle
Zaujímavá je aj technológia iSIZE, predstavená rovnomennou spoločnosťou. Ide o novú patentovanú technológiu optimalizácie obrazu ešte pred procesom kompresie, založenú na umelej inteligencii. Výkonný engine pracujúci v cloude pred kompresiou inteligentne zníži rozlíšenie videa a po skomprimovaní ho zase rekonštruuje na pôvodnú hodnotu. Systém je nezávislý od rozlíšenia a typu kodeku.
Novinka Canon EO S C500 Mark.II zvláda záznam 5,9K 60p vo formáte Cinema RA W Lite
V oblasti Ultra Hi-Vision 8K je dlhodobo ťahúňom japonská verejnoprávna televízia NHK, ktorá intenzívne pripravuje vysielanie z olympiády v Tokiu. Tentoraz vo svojom stánku predvádzala kompletný vysielací reťazec 8K na satelitné vysielanie aj technológie na 8K pozemné vysielanie. V tejto súvislosti sme sa mohli presvedčiť aj o kvalite novej kompresie VVC v porovnaní s HEVC v 8K rozlíšení. NHK plánuje túto kompresiu ako prvú používať pri pozemnom vysielaní aj pre mobilné zariadenia.
Nový rad Cinema objektívov Canon Sumire Prime bude dostupný už do konca roku
Potešiteľné bolo na takejto prestížnej akcii vidieť vystavovať aj slovenskú firmu. ANTIK Technologies z Košíc na tomto podujatí vystavoval už jubilejný desiaty raz. Mohli sme si pozrieť najnovšiu generáciu IPTV prijímača, stelesnenú v modeli Nano 3 Giga, ktorý napriek miniatúrnym rozmerom obsahuje 4-portový gigabitový switch, gateway pre inteligentnú domácnosť a dokonca aj prístupový bod pre Wi-Fi. Navyše dokáže prijímať IPTV v 4K rozlíšení. Okrem celého aktuálneho radu prijímačov sme si mohli pozrieť aj ucelenú ponuku zariadení vrátane kompletného ovládania pre smart home, ktorú tu ANTIK predvádzal na názornom modeli. Návštevníci si tak mohli sami vyskúšať obrovské možnosti ovládania a konfigurácie. Na vybavenie smart home nadväzuje ponuka smart hotel, určená pre hotely a ďalšie ubytovacie zariadenia, ktorá významne zvyšuje komfort a možnosti ovládania vybavenia a multimédií v hotelových izbách.
Panasonic Business oslávil 10. výročie uvedenia prvej PTZ kamery na trh a V stánku sme mohli vidieť celý modelový rad týchto kamier
ANTIK však má aj širokú ponuku zariadení pre inteligentné mestá (smart city) a IoT. V stánku sme mohli vidieť aj časť z tohto vybavenia. Zaujímavé boli riešenia smart osvetlenia, ktoré môže v rámci infraštruktúry kombinovať bezpečnostné kamery aj s analýzou videa, vysielače pre IoT aj nabíjacie stanice pre elektromobily, bicykle a ostatné dopravné prostriedky. O produktoch tejto spoločnosti sme už na našich stránkach písali a v blízkej budúcnosti vám niektoré novinky predstavíme podrobnejšie.
Veľkým lákadlom na stánku Panasonic Business bolo predstavenie prvej 8K kamery s Organic senzorom na svete
Spoločnosť Canon prezentovala najnovší prírastok vo svojom rade produkčných kamier EOS C500 Mark II. Kamera má modulárnu koncepciu, jedna z jej z výhod je aj možnosť používateľskej výmeny bajonetu, pričom sú na výber typy PL, EF a EF so zámkom. Podporované sú pritom klasické sférické aj anamorfické objektívy. Kamera využíva nový full frame senzor s natívnym rozlíšením 5.9K, dynamickým rozsahom viac ako 15 clonových čísel a 5-osovou stabilizáciou. Senzor môže pracovať v troch rôznych režimoch: full frame a výrezoch Super 35 a Super 16. O spracovanie obrazu sa stará nový výkonný procesor DIGIC DV7. Kamera má vstavaný interný ND filter so 6 stupňami nastaviteľnej hustoty. Automatické zaostrovanie využíva technológiu Dual Pixel CMOS s dotykovým zaostrovaním a sledovaním tváre. Kamera umožňuje interný záznam 5,9K a 4K 60p vo formáte Cinema RAW Lite na dvojicu kariet CF Express alebo 2K s výrezom senzora s rýchlosťou 120p. 4K 60p vo formáte XF-AVC (H.264) so vzorkovaním 4:2:2 10 bit možno zaznamenávať na kartu SD, ktorá má vyhradený jeden slot. Kamera bude dostupná od októbra 2019 s cenou 15 000 eur.
V súvislosti s uvedením novej kamery spoločnosť Canon predstavila aj nový rad špičkových Cinema objektívov s pevným ohniskom a vysokou svetelnosťou pod názvom Sumire Prime. Nájdete v ňom modely s ohniskom 14 mm a so svetelnosťou T3.1, ako aj 20, 24 a 35 mm so svetelnosťou T1.5, 50 a 85 mm so svetelnosťou T1.3 a najdlhší 135 mm so svetelnosťou T2.2. Objektívy sa budú štandardne dodávať s bajonetom PL, ktorý v servise možno vymeniť za EF. Všetky využívajú 11-lamelovú clonu.
Na výstave sme po prvýkrát mohli vidieť aj nedávno predstavenú dvojicu nových fotoaparátov EOS 90D a EOS M6 Mark II. Oba majú rovnaký základ, ibaže EOS 90D je zrkadlovka a M6 MarkII bezzrkadlovka. Sú osadené novým snímačom CMOS typu APS-C s rozlíšením 32,5 Mpx. Snímač si zachováva vysokú citlivosť v rozsahu ISO 100 – 25 600 aj napriek vysokému rozlíšeniu. Spolupracuje s obrazovým procesorom DIGIC 8. Samozrejmá je konektivita cez Wi-Fi a bluetooth. Prístroje majú autofocus Dual Pixel CMOS AF so sledovaním očí a tváre. Nový Canon EOS 90D ponúka sériové snímanie rýchlosťou 10 sn./s s preostrovaním a 11 sn./s pri živom náhľade, EOS M6 Mark II sníma rýchlosťou 14 sn./s alebo dokáže zaobstarať sériu 30 sn./s vo formáte RAW, v oboch režimoch s preostrovaním. Prístroj podporuje karty UHS-II a vyrovnávacia pamäť stačí na 80 snímok formátu JPEG veľkosti L. Obsahuje aj funkciu Focus Bracketing. Prístroje podporujú záznam videa v rozlíšení 4K s celosnímačovým odpočtom a rýchle full HD so snímkovou frekvenciou až 120 sn./s. Poskytujú široké možnosti natáčania vrátane spomaleného záznamu, orezu alebo záznamu v supervysokom rozlíšení. Oba obsahujú mikrofónový vstup, EOS 90D má aj výstup na slúchadlá.
Canon predstavil aj dva objektívy pre bajonet RF – RF 15-35mm F2.8L IS USM a RF 24-70mm F2.8L IS USM, ktoré rozširujú rad skiel pre systém EOS R. Oba objektívy majú vysokú konštantnú svetelnosť f/2,8. Ide o prvé svetelné objektívy Canon vybavené technológiou Nano USM, ktoré sú ideálnym nástrojom pre kameramanov so systémom EOS R.
V stánku Canon sme mohli vidieť aj nový profesionálny monitor DP-V3120, ktorý ponúka jas až 2000 cd/m² po celej ploche obrazovky. Systém využíva vysokoúčinné LED diódy, precízny algoritmus ich riadenia a pokročilé spracovanie obrazu. Vďaka tomu dokáže monitor podať čiernu na úrovni 0,001 cd/m² a dosahovať vynikajúci kontrastný pomer 2 000 000:1 na verné podanie detailov v tieni aj v najjasnejších partiách. Súčasťou podsvietenia je nový chladiaci systém, ktorý umožňuje pracovať trvalo s vysokým jasom pri nízkej hlučnosti. Monitor podporuje širokú škálu štandardov. Profesionálny monitor DP-V3120 bude na trhu od novembra.
Rýchly vývoj v oblasti profestionálnej techniky ukazuje kamera For-A FT -ONE SS4K, ktorá zvláda záznam sekvenciíí 4K 1000p pre Slow motion
Spoločnosť Panasonic si na tohoročnou IBC pripomenula 10. výročie uvedenia prvej kamery PTZ na trh. V roku 1999 to bola klasická kamera s otočnou, diaľkovo ovládanou platformou. Nové kamery PTZ pracujú až v rozlíšení 4K 50/60p, poskytujú výstup cez 12G-SDI alebo optické vlákna a podporujú najnovšie technológie a formáty ako HLG/BT.2020 pre HDR. Samozrejmosť je podpora protokolov NDI | HX, ktorá zvyšuje ich kompatibilitu s IP.
Kamery PTZ sú diaľkovo ovládané modely, ktoré sa používajú v najrôznejších reality show, pri športových a kultúrnych prenosoch, diskusných reláciách a v mnohých ďalších aplikáciách. Ich výhody sú diaľkové ovládanie a malé rozmery, takže sa dajú používať v netradičných uhloch a na miestach, kde by nasadenie klasickej kamery nebolo možné. Panasonic Business na výstave predstavil dvojicu nových 4K kamier PTZ – základný model AW-UE4 a špičkový AW-UE150 s podporou 4K HDR natáčania. Novinkou je aj full HD model AW-HE42. Predstavená bola takisto dvojica pultov diaľkového ovládania AW-RP60 a AW-RP150.
Okrem kamier PTZ Panasonic predstavil aj novú spravodajskú 4K kameru AJ-CX4000. Používa 2/3" senzor s rozlíšením 4,4K a bajonet B4. Zaznamenáva v novom HEVC kodeku s dátovým tokom 100 Mb/s a podporuje ovládanie protokolom NDI | HX. Kamera takisto umožňuje živé streamovanie.
Ďalšia novinka v stánku Panasonic bolo predstavenie novej IT/IP platformy pre live IP switching. Ide o novú generáciu platformy založenej na otvorenej softvérovej architektúre, ktorá je nezávislá od rozlíšenia a formátu videa a je založená na najnovšej technológii CPU/GPU spracovania. Ponúka nekomprimované spracovanie, skutočné nekomprimované 4K vstupy a úplnú podporu signálov v základnom pásme a IP (napríklad ST2110 a NDI) súčasne. Vďaka veľmi intuitívnemu, dobre navrhnutému GUI a plne prispôsobiteľnému rozhraniu umožňuje spravovať neobmedzený počet vrstiev videa a v podstate akýkoľvek druh signálu na jednom serveri.
Veľmi očakávané bolo aj uvedenie revolučnej 8K kamery AK-SHB800 s novou technológiou organického senzora a systému 8K ROI (Region of Interest) založeného na jedinečných vlastnostiach tejto kamery. Organický senzor je navrhnutý na širokouhlé zábery kamery s vysokým rozlíšením. Technológia organických senzorov, ktorej prvé komerčné využitie sa očakáva na tokijskej olympiáde v roku 2020, má množstvo konkurenčných výhod. Disponuje širokým dynamickým rozsahom, ktorý poskytuje viac farieb a kvalitnejšie obrázky ako kedykoľvek predtým. Jeho elektronický neutrálny sivý filter je plynule riaditeľný napätím (ENDF) a dokáže redukovať svetlo plynulejšie ako tradičné neutrálne sivé filtre (OND). Unikátny je aj systém Global Shutter, ktorý úplne odstraňuje skreslenie obrazu vo vertikálnych líniách pri natáčaní objektov v pohybe a takisto odstraňuje záblesky z fotoaparátov pri natáčaní podujatí či športu. Kamera s organickým senzorom bola na IBC predvedená vôbec po prvýkrát naživo.
V stánku sme si mohli pozrieť aj nový multikamerový systém s 8K ROI (záujmový región), ktorý sľubuje zmenu v ponímaní výroby vysielania. Tento systém obsahuje viacúčelovú kameru 8K (AK-SHB800), procesorovú jednotku (AK-SHU800) a softvér na riadenie záberov (AK-SFC101). Systém 8K ROI využíva obrovské rozlíšenie 8K videa (16× vyššie ako full HD) a je schopný produkovať štyri rôzne výrezy alebo „virtuálne kamery“ vo full HD rozlíšení z jediného 8K kamerového signálu. Výrezy môžu mať rôznu veľkosť a môžu sa pokojne prekrývať. Systém zvyšuje efektívnosť a znižuje náklady na množstvo potenciálnych produkčných aplikácií, ako sú športové vysielanie, inscenovanie a štúdiové aplikácie. Jediný operátor tak môže ovládať viac kamier, z ktorých každá má niekoľko prednastavených výrezov.
Spoločnosť Sony predstavila svoju prvú videokameru XDCAM s full frame snímačom s rozlíšením 6K a systémom rýchleho hybridného automatického zaostrovania (AF) PXW-FX9. FX9 využíva technológiu dvojitej základnej citlivosti ISO 800/4000 pochádzajúcu z digitálnej filmovej kamery Venice, vďaka čomu umožňuje záznam s vysokou kvalitou a nízkou úrovňou šumu aj v zložitých svetelných podmienkach. Nový senzor 6K Exmor R dosahuje viac ako 15 clonových čísel dynamického rozsahu a kamera umožňuje interný záznam 4K 60p 4:2:2 10 bit v kodeku XAVC, pričom v budúcej aktualizácii bude podporovaný aj záznam DCI 4K 4096 × 2160, full HD nahráva rýchlosťou 120 sn./s. Systém Fast Hybrid AF je vybavený AF senzorom s 561 bodmi fázovej detekcie, ktorý pokrýva zhruba 94 percent šírky a 96 percent výšky aktívnej oblasti. Zo série FS7 pochádza aj elektronický ND filter s plynule premenlivou hustotou. Kamera je takisto schopná zaznamenať metadáta stabilizácie obrazu, ktoré bude možné importovať do softvéru Catalyst Browse/Prepare od spoločnosti Sony, aby presne stabilizoval zábery v postprodukcii.
Blackmagicdesign predviedol nový HyperDeck Ex treme 8K HDR , ktorý podporuje nahrávanie a prehrávanie živého 8K HDR videa do rýchlosti 60 sn./s v kodeku H.265
V súvislosti s vydaním FX9 spoločnosť Sony uviedla aj nový objektív FE C 16-35 mm T3.1 G. Full frame objektív využíva bajonet E-mount a spolupracuje so širokým spektrom kamier s týmto bajonetom vrátane modelov Venice. Objektív je vybavený dvoma extrémne asférickými (XA) prvkami, 11-lamelovou clonou a plávajúcimi ostriacimi skupinami, ktoré ponúkajú zlepšené zaostrenie v celom rozsahu transfokácie. K dispozícii je aj odnímateľné servo umožňujúce plynulý motoricky ovládaný zoom.
Veľmi zaujímavá bola novinka spoločnosti For-A. Tá predstavila unikátnu kameru FT-ONE SS4K na natáčanie slow motion videa, ktorá umožňuje záznam 4K videa až pri 1000 sn./s a full HD video zvláda až pri 2000 sn./s. Kamera podporuje simultánne nahrávanie aj prehrávanie cez vnútornú pamäť a možno ju dodatočne vybaviť zariadením na redukciu blikania. Podporuje video v štandardoch HDR/SDR vrátane WCG a má vstavanú 24-osovú korekciu farieb. Výstup je 12G-SDI alebo Quad Link 3G-SDI.
Veľa zaujímavého sme mohli vidieť aj v stánku spoločnosti Blackmagicdesign. Pozornosti sa tešila nedávno predstavená 6K videokamera BMPCC 6K. Tá je pokračovaním 4K modelu a prichádza s väčším snímačom formátu Super 35 s natívnym rozlíšením 6144 × 3456 a bajonetom EF. Snímač má duálnu natívnu citlivosť ISO 400 a 3200. Kamera zvláda záznam v maximálnom rozlíšení 6K 6144 × 3456 (6K) do 50 sn./s alebo 6144 × 2560 (6K 2.4:1) do 60 sn./s a aj formátu 4K a DCI 4K do sn./s (chýba číselný údaj). Kamera interne zaznamenáva vo formátoch Blackmagic RAW a ProRes na karty CFast, SD UHS-II alebo na externý disk SSD cez USB-C štandardu 3.1 gen. 1. Záznam v najvyššej 6K kvalite vo formáte Blackmagic RAW prebieha s dátovým tokom 323 MB/s. Na ovládanie slúži 5" dotykový displej s vysokým jasom a rozlíšením full HD.
Blackmagicdesign predstavil aj novú verziu svojho profesionálneho softvéru DaVinci Resolve Studio 16, ktorý slúži na komplexné spracovanie videa, color grading, spracovanie zvuku aj tvorbu efektov. Nová verzia, samozrejme, podporuje aj spracovanie 8K materiálov. Využíva nový Neural Engine, ktorý s využitím umelej inteligencie poskytuje jednoduché nástroje na riešenie zložitých, opakujúcich sa a časovo náročných problémov. Napríklad umožňuje pomocou rozpoznávania tváre automaticky triediť a usporiadať klipy do zásobníkov na základe ľudí v zábere.
V ponuke spoločnosti nechýbajú ani zariadenia na spracovanie 8K signálu. V stánku sme mohli vidieť nový HyperDeck Extreme 8K HDR. Ako názov napovedá, zariadenie podporuje nahrávanie a prehrávanie živého 8K HDR videa do rýchlosti 60 sn./s v kodeku H.265. Záznam sa uskutočňuje na dvojicu kariet CFast.
Za pozvanie a preplatenie nákladov ďakujeme spoločnostiam Panasonic Business a Canon.
Zobrazit Galériu