Jaecoo 7 SHS Exclusive / Úsporné rodinné vozidlo
Jaecoo 7 rozširuje na našom trhu skupinu cenovo dostupnejších čínskych plug-in hybridov. Na prvý pohľad sa nemusí zdať, že ide o veľký výber, ale v porovnaní s ponukou väčšiny európskych značiek v tejto kategórii a ich očakávanými cenami je zrejmé, ako sa ázijské značky snažia preniknúť na trh a aké predpoklady na to vytvárajú.
Plug-in hybridy sú totiž pri mnohých tradičných značkách pomerne okrajovou kategóriou, často vyrábanou iba z nutnosti dosahovania lepších flotilových emisií CO2, čo sa odráža na poddimenzovanom nabíjaní, malých nádržiach a ďalších „špecialitách“, ktoré zákazníka od ich nákupu skôr odrádzajú. Jaecoo 7 prichádza, aby konkuroval modelom, ako je MG HS PHEV a BYD Seal 6 DM-i, pričom čoskoro sa k nim pridá aj Leapmotor C10 REEV, čím sa toto čínske trio rozšíri na kvarteto. Je navrhnutý tak, aby si získal priazeň súkromných aj flotilových kupujúcich, ktorí chcú rodinné plug-in hybridné auto za cenu, za akú by ho vo väčšine iných predajní nenašli. Vozidlo je k dispozícii aj v konvenčnej benzínovej verzii za nižšiu cenu, ale spoločnosť Chery, ktorá je za značkou Jaecoo a vlastní aj značku Omoda, očakáva, že práve verzia PHEV bude tvoriť väčšinu predaja.

Značka Jaecoo, ktorej názov je spojením nemeckého označenia lovca/vojaka (Jaeger) a slova cool, sa zameriava na všestrannejšie a robustnejšie SUV, zatiaľ čo jej sesterská značka Omoda sa orientuje na elegantnejšie crossovery. Jaecoo 7 v plug-in hybridnej verzii je k dispozícii len s pohonom predných kolies. Vďaka tomuto rozhodnutiu je model primerane ľahký, jednoduchý a efektívny. Ide o päťmiestne SUV dlhé 4,5 metra. Vozidlo využíva piatu generáciu SHS (Super Hybrid System) spoločnosti Chery, ktorú výrobca označuje za tepelne najefektívnejší hybridný pohon na svete. Jeho srdcom je 1,5-litrový preplňovaný benzínový motor pracujúci v Millerovom cykle, ktorý je spojený s vlastnou hybridnou prevodovkou typu CVT a paralelným hlavným synchrónnym elektromotorom s permanentnými magnetmi. Celkový systémový výkon dosahuje 148 kW a systémový krútiaci moment 310 Nm, čo sú prekvapivo aj špičkové hodnoty samotného elektrického motora. Elektrický prúd je uložený v LFP (lítiovo-železno-fosfátovej) batérii s celkovou inštalovanou kapacitou 18,3 kWh, ktorá umožňuje deklarovaný čisto elektrický dojazd 90 km.

Medzi silné stránky hybridného pohonu Jaecoo 7 patrí plynulá a pohotová reakcia na plyn, dobré odhlučnenie a dobrá efektivita v meste. Vozidlo sa pri nízkych rýchlostiach správa skôr ako sériový hybrid s motorom odpojeným od hnacích kolies, bežiacim len na generovanie prúdu. Výkonu je dostatok aj bez priameho pohonu piestovým motorom. Kabína je vcelku dobre odhlučnená a za jazdy nemáte šancu poznať, či beží spaľovací motor, alebo nie. Je k dispozícii množstvo jazdných režimov vrátane EV a HEV. V režime HEV si vodič môže vybrať medzi režimami Initial (uprednostňuje elektrický pohon až do vybitia batérie), Forced (umožňuje zvoliť percento nabitia batérie, ktoré má hybridný systém udržiavať) a Smart (auto samo rozhoduje o úrovni nabitia). Vo všetkých týchto režimoch si vozidlo takmer vždy chráni základnú úroveň nabitia batérie okolo 20 % až 26 %, čo znamená, že hoci prístroje stále ukazujú elektrický dojazd, systém k nemu neumožní prístup, pokiaľ vodič neobjaví skrytý režim EV+ v inej dotykovej ponuke, ktorý sprístupní posledné kilometre, ale je sprevádzaný varovaním, že sa má používať len v „núdzových situáciách“. Táto zbytočná komplikovanosť a zavádzajúce informácie o dojazde sú frustrujúce.
Jaecoo 7 je vcelku praktické a dobre vybavené stredne veľké rodinné SUV. Pozícia za volantom je vyššia ako v niektorých podobných autách, no sedadlo vodiča je trochu ploché a chýba mu užitočné nastavenie uhla sedacej časti, podobne aj stĺpiku riadenia chýba teleskopické nastavenie dosahu. Tieto nedostatky budú prekážať hlavne dlhonohým vodičom. V interiéri sa model SHS Exclusive vyznačuje kvalitným spracovaním a praktickým usporiadaním s dostatkom odkladacích priestorov. Pred vodičom je digitálny prístrojový štít a head-up displej, zatiaľ čo impozantná 14,8-palcová multimediálna dotyková obrazovka orientovaná na výšku dominuje inak striedmej palubnej doske. Fyzické ovládače sú obmedzené len na základné funkcie a takmer všetko ostatné vrátane ovládania kúrenia, ventilácie a nastavenia spätných zrkadiel sa ovláda cez obrazovku. Tento koncept, inšpirovaný Teslou, žiaľ, preberajú všetky čínske značky, aj keď našťastie každá z nich ho aspoň trochu zlepší prídavnými ovládačmi rovnako ako aj Jaecoo. To je na jednej strane dobre, ale v konečnom dôsledku to trocha komplikuje život vodičom, ktorí používajú viac rôznych modelov. Ovládanie je totiž založené na univerzálnych ovládačoch na volante, ktorých funkcia sa mení podľa režimu alebo situácie a, samozrejme, aj v závislosti od výrobcu. To však iba na okraj. Pokiaľ je auto vaše, rýchlo si na ovládanie zvyknete. Priestor pre pasažierov v druhom rade je viac ako dostatočný nad hlavou aj na nohy. Je to však trochu na úkor batožinového priestoru s objemom iba 412 l (po sklopení sedadiel 1335 l).

Z hľadiska multimédií pôsobí 14,8-palcová obrazovka ako stredne drahý tablet PC umiestnený na palubnej doske, pričom sa aj podobne používa. Škoda len, že výrobca nezvolil antireflexnú povrchovú úpravu, ktorá by menej zbierala odtlačky prstov. Displej ponúka dlhé a zložité štruktúry menu, ktoré si vyžadujú značnú pozornosť. Chýba dostatok trvalo zobrazených ovládačov aj možnosť vytvárania widgetov, takže väčšina procesov vyžaduje prechádzanie menu a tri, štyri alebo päť dotykov, čo odvádza pozornosť. Displej by rozhodne mohol byť využitý lepšie. Je predpoklad, že na jeho optimalizácii výrobca ešte popracuje. Napríklad ovládacie prvky kúrenia sú viditeľné len po prepnutí z režimu Android Auto, ktorý sa ukázal ako spoľahlivejší na navigáciu, hoci po niekoľkých dňoch testovania nám navigácia zlyhala a nedala sa využívať ani po pripojení s iným smartfónom. Tu však išlo pravdepodobne o poruchu v aute. Natívny softvér obsahuje vlastnú navigáciu, no vozidlo nemalo aktivovanú dátovú kartu, takže ju nebolo možné vyskúšať.
Čo sa týka jazdných vlastností, ide o vcelku pohodlné a predvídateľné auto so stredne mäkkou jazdou a stredne ľahkým riadením. Zatiaľ čo tieto vlastnosti od tohto typu vozidla očakávate, chýba mu lepšia schopnosť na dynamickú jazdu. Pohyb vozidla je často nepokojný a chýba mu väčšia trakcia a istota pri akcelerácii zo zákrut. Riadenie by mohlo byť presnejšie a citlivejšie. Asistenčné systémy (ADAS), ako napríklad varovanie ohľadne pozornosti vodiča, sú prehnane citlivé, ako to poznáme z viacerých modelov. Najviac ma však iritoval systém aktívneho udržiavania v jazdnom pruhu, ktorý s vodičom bojuje o kontrolu. Ak chcete smer trocha skorigovať, musíte prekonávať výrazný odpor, ak ho necháte, chvíľu riadi a potom sa zrazu z ničoho nič na chvíľu odpojí. Možnosť jeho úplného vypnutia som pritom v členitom menu nenašiel. Musím konštatovať, že v tomto prípade ide o jeden z najhoršie fungujúcich systémov a zostáva iba dúfať, že výrobca jeho funkčnosť doladí.

Z pohľadu plug-in hybridného systému a celkovej spotreby však musím chváliť. Batériu možno nabíjať DC nabíjaním s výkonom 43 kW, ktorý umožní nabitie do 80 % asi za 30 minút. Systém batériu udržuje medzi 20 až 30 % a kompletné nabitie na 100 % zaberie asi 50 minút. Ak nie je zvolený žiadny zo spomínaných hybridných režimov, vozidlo ide v EV režime, pokiaľ je nabitá batéria, zhruba pod 20 – 30 % sa prepína na HEV, pričom batériu stále udržuje nad 20 %. Na rozdiel od množstva plug-in hybridov výrobca neobmedzuje palivovú nádrž, takže s plnými 67 litrami a nabitou batériou sa dostanete na 1000 – 1200 km dojazdu. Žiaľ, tak ako na veľa čínskych autách ani tu sa nikde nedozviete seriózny údaj o spotrebe, podľa našich prepočtov vyšla asi na 6,6 l/100 km. Výsledok však vždy bude závisieť od toho, ako často budete nabíjať.
Jaecoo 7 môže byť vzhľadom na nastavenú cenu zaujímavým námetom na rodinné auto pre tých, ktorí hľadajú cenovo dostupný rodinný plug-in hybrid. Jeho efektívnosť a kultivovanosť sú zrejmé, no niektoré zle kalibrované digitálne technológie a nedotiahnuté ovládanie môžu byť pre niekoho prekážkou v jeho prijatí. Našťastie však ide o funkcie, ktoré možno doladiť softvérovou aktualizáciou, takže novinka určite stojí za vyskúšanie.
TESTY:
- Spotreba – test, prvých 100 km (l/100 km): 1
- Spotreba v hybridnom režime (l/100 km): 69
- Celková spotreba kombinovaná (l/100 km): 6,6
- Elektrický dojazd v teste (km): 92
- Výkon AC nabíjania na 11 kW 3f nabíjačke (kW): 6,4
- Max. výkon DC nabíjania, nabíjačka 150 kW (kW): 43
Technické údaje:
Jaecoo J7 Exclusive: spaľovací motor: zážihový štvorvalec, objem: 1500 cm3, výkon: 105 kW pri ot./min, prevodovka: eCVT, výkon elektromotora: 150 kW, systémový výkon: 255 kW, systémový krútiaci moment: 310 Nm, objem palivovej nádrže: 67 l, kapacita batérie: 18,3 kWh, poháňaná náprava: predná, nabíjanie DC – max. výkon: 45 kW, nabíjanie AC – výkon nabíjačky: 6,6 kW, max. rýchlosť: 180 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 8,5 s, elektrický dojazd podľa výrobcu WLTP: 106 km
PLUSY, MÍNUSY:
+ Priestor v interiéri, elektrický a celkový dojazd, spotreba, rýchle nabíjanie, panoramatická otváracia strecha
- Slabo využitý potenciál displeja na ovládanie, zle skalibrovaný systém udržiavania v pruhu
- Cena modelu od (s DPH): 36 900 EUR
- Testované vozidlo (s DPH): 39 900 EUR
Zobrazit Galériu