SAMSUNG_082022 Advertisement SAMSUNG_082022 Advertisement SAMSUNG_082022 Advertisement

Jeep Renegade 4xe / Terénu sa nezľakne

2

Nová generácia Jeepu Renegade sa dodáva vo viacerých motorizáciách. My sme testovali plug-in hybridnú verziu, ktorá môže mať dva výkonové varianty, líšiace sa výkonom spaľovacieho motora. V oboch je použitý preplňovaný benzínový štvorvalec s objemom 1,3 l, ktorý je kombinovaný s elektromotorom. Slabší variant má systémový výkon 140 kW, pričom výkon spaľovacieho je motora 96 kW. Testovaná verzia pracuje so systémovým výkonom 176 kW a výkonom spaľovacieho motora 132 kW. Výkon elektromotora je v oboch prípadoch 44 kW a rovnaký je aj systémový krútiaci moment 280 Nm. Koncepčne ide o paralelný hybridný systém, ale na rozdiel napríklad od modelu Toyota RAV4 plug-in hybrid Jeep využíva jednoduchší systém oddeleného pohonu všetkých kolies. Predná náprava je poháňaná iba spaľovacím motorom spriahnutým s klasickým 6-stupňovým automatom a o pohon zadnej nápravy sa stará iba elektromotor. Jeep tento systém pohonu označuje pomerne výstižne ako 4xe. Na rozdiel od konkurentov je systém odladený aj na plnohodnotnú jazdu v teréne, takže povesti značky nezostáva nič dlžný. Oproti mechanickým systémom 4×4 je však jeho prejav v teréne predsa len trochu odlišný. Je to dané hlavne vysokým krútiacim momentom zadného elektromotora, ktorého razantnejšie nasadenie občas na klzkom povrchu poznať. Systém však vzápätí zasiahne a všetko pracuje, ako má. Slušný systémový výkon rozhýbe vozidlo na stovku už za 7,3 s, pričom maximálnu rýchlosť dosiahne až na hodnote 199 km/h. V elektrickom režime sa dostanete na 130 km/h. Hybridný pohon má tri pracovné režimy: hybridný, elektrický a e-Save. Pri prepnutom automatickom režime pohonu sa automaticky zaradí hybridný pohon. Vozidlo pritom pri bežnej jazde preferuje elektrinu, ak je nabitá batéria, a spaľovací motor sa zapína iba pri potrebe vyššieho výkonu. Jazdou čisto na elektrický režim EV je preferovaná batéria a iba pri prudkom zošliapnutí pedála sa aktivuje spaľovací motor. Tretia možnosť je využiť režim e-Save, vďaka ktorému si môžete spustiť dobíjanie batérie spaľovacím motorom za jazdy. Táto funkcia sa môže hodiť, keď sa vodič blíži k mestu, kde je obmedzený prístup pre spaľovacie vozidlá. Je výhodnejšie ju zapnúť aj na diaľnici, ináč bude auto jazdiť na batériu až do jej vybitia. Jazda v automatickom hybridnom režime je vágna a auto reaguje na plynový pedál pomerne vlažne. Ak ho chcete prebudiť k životu, stačí prepnúť do polohy šport a lenivec sa zmení na športovca. V teréne zase oceníte režimy blato či piesok, ktoré výrazne menia charakteristiku pohonu. Môžete takisto virtuálne uzamknúť pohon 4×4 alebo uzávierku. Pohon 4×4, pochopiteľne, pracuje bez ohľadu na stav batérie. Pokiaľ je vybitá, udržuje ju systém medzi 2 až 4 %. Keby v náročných podmienkach kapacita nestačila, elektromotor je napájaný priamo generátorom zo spaľovacieho motora.

Plug-in hybridný systém pracuje s batériou s kapacitou 11,4 kWh, ktorú pomocou jednofázovej nabíjačky s výkonom 7,2 kW nabijete asi za 1 hodinu a 25 minút. Výrobca udáva dojazd 50 km. V reálnych podmienkach pri umiernenej jazde po okreskách ho možno dosiahnuť, počas testu som dosiahol až 56 km, pri bežnej jazde sa však dojazd pohybuje do 40 km, na diaľnici 25 – 27 km (preto je lepšie využiť režim e-Save). Pri nabíjaní treba upozorniť, že auto sa nabíja, iba ak je zamknuté. Túto špecifiku nájdeme pri viacerých modeloch v prípade AC nabíjania a treba na to myslieť. Za normálnych podmienok je to v poriadku, pri niektorých spoplatnených nabíjačkách však môže nastať problém. Ak po spustení nabíjania odomknete auto (netýka sa to zadných piatych dverí), nabíjanie sa preruší, ale po zamknutí sa neobnoví a musíte spustiť novú reláciu. Našťastie vedľa nabíjacieho konektora nájdete rad LED diód, ktoré signalizujú zelenou priebeh nabíjania, takže sa to dá ľahko skontrolovať.

Interiér vozidla nezaprie, že ide o Jeep. Na mäkčené plasty sa tu nehrá, všetko vyzerá robustne vrátane držadla na palubnej doske pred spolujazdcom. Zatiaľ čo u iných konkurentov sa často sťažujeme na priveľa dotykového ovládania, tu je prípad opačný. Kabína je pomerne slušne pretlačidlovaná, takže okrem multimediálneho systému nájdete všade mechanické tlačidlá alebo otočné ovládače. To by v princípe neprekážalo, po krátkom zorientovaní ich budete ovládať bez problémov. Trocha nešikovne je však umiestnený prepínač jazdných režimov a tlačidlá režimov hybridného systému. Sú umiestnené v spodnej časti pred radiacou pákou, kde sú mimo bežného dosahu a musíte sa k nim predkloniť a navyše pozrieť, čím odpútavate pozornosť od vozovky. Rovnako je to aj s tlačidlom zvýšenej rekuperácie, umiestneným dole za radiacou pákou. Výrobca by rozhodne mal viac priestoru venovať ergonómii. Grafika multimediálneho systému je jednoduchá a vcelku zrozumiteľná, iba navigačný systém by potreboval miernu modernizáciu. Našťastie je tu podpora pre Android Auto a Apple CarPlay, aj keď iba cez kábel.

Auto sme mali v najvyššej výbave, takže aj ponuka asistenčných systémov je pomerne bohatá a nájdete tu všetko od adaptívneho tempomatu cez udržiavanie v jazdnom pruhu, sledovanie mŕtvych uhlov až po protizrážkový systém s automatickým brzdením a automatické priečne a pozdĺžne parkovanie. Adaptívny tempomat je staršieho typu a pracuje iba od rýchlosti 25 km/h, pri nižších sa vypína, takže hlavne pri pohybe v obci s tým treba počítať. (Testované vozidlo bolo vyrobené v r. 2020, v súčasnosti dodávané vozidlá majú mať tempomat s asistentom jazdy v kolóne.) Pri automatickom parkovaní možno zvoliť pozdĺžne alebo priečne. Pri parkovacom manévri musíte voliť smer jazdy a riadiť rýchlosť. Svetlá sú kompletne zverené LED technológii s plnou automatikou prepínania. Zadné skupinové svetlá sú štvorcové a majú nezameniteľnú kresbu.

Z celkového pohľadu je plug-in hybridná verzia Jeepu Renegade zaujímavé auto, ktoré určite nájde svoje uplatnenie. V kabíne ponúka pohodlnú jazdu pre štyroch dospelých s dostatkom priestoru alebo pre piatich pri troche uskromnenia. Kufor s objemom 330 l (1297 l po sklopení sedadiel) nepatrí k najväčším, ale vzhľadom na iba 40-litrovú nádrž auto nie je veľmi vhodné na dlhé cesty, takže ho zväčša nebudete potrebovať. V teréne napriek pohonu zadnej nápravy iba elektromotorom nesklame, takže výjazdy na zapadnutú chatu alebo v zime na lyžovačku nebudú spôsobovať žiadny problém. Spotreba je ako pri každom plug-in hybride veľmi závislá od nabíjania a typickej dĺžky trás. Prvých 100 km s nabitou batériou sme po okreskách urobili so spotrebou 4,5 l/100 km. V čisto hybridnom režime však po okreskách môžete počítať skôr s 6,5 – 7,5 l/100 km, pri diaľničnej jazde sa spotreba pohybuje okolo 9 – 9,5 l/100 km. Pokiaľ je batéria nabitá, automatika preferuje vždy elektrickú jazdu, a to aj na diaľnici. V tomto prípade pomôže režim e-Save, ktorý donúti systém používať spaľovací motor a batériu udržiavať, respektíve dobiť na jazdu v meste alebo po okreskách. Jazdné vlastnosti sú dobré, podvozok dokáže slušne absorbovať nerovnosti. Akcelerácia závisí od jazdného režimu, svižnú jazdu dosiahnete iba v režime šport. Vodič má vďaka veľkým oknám a mierne dozadu posunutým spätným zrkadlám výborný výhľad. Pri cúvaní pomôže kvalitná zadná kamera a 360° parkovacie senzory. Tie však aj pri najtichšom nastavení majú veľmi nepríjemný zvuk a prebudili by aj mŕtveho. 

TESTY:

• Spotreba v teste (kWh/100 km): 4,5
• Spotreba v hybridnom režime (l/100 km) 6,5 - 9,5
• Celková spotreba kombinovaná (l/100 km) 5,1
• Elektrický dojazd v teste (km) 38-56
• Výkon AC nabíjania na 11 kW 3f nabíjačke (kW) 7,2
• Max. výkon DC nabíjania, nabíjačka 50 kW (kW)
• Čas nabíjania 10-80 % (min)

Technické údaje:

• Jeep Renegade 4xe S-Limited: AWD, ­zdvihový objem (cm3): 1332, palivo: benzín, počet valcov: 4, výkon motora (kW / ot./min): 132 / 5750, krút. moment motora (Nm / ot./min): 270 / 1850, výkon elektromotora (kW): 44, krút. moment elektromotora (Nm): 250, max. rýchlosť (km/h): 199, zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 7,1, spotreba paliva (l/100 km) kombinovaná: 5,1, prvých 100 km (l/100 km) 4,5, palivová nádrž (l): 40

PLUSY, MÍNUSY:

+ Priestor pre posádku, výkon, jazdné vlastnosti, prejazdnosť v teréne
Horšia ergonómia ovládania, spotreba v hybridnom režime, veľmi hlučná signalizácia od senzorov pri manévrovaní.

Cena modelu (s DPH) od:  35 930 EUR
Testované vozidlo: 41 700 EUR

 

Zobrazit Galériu

René Hubinský

Všetky autorove články

2 komentáre

Šak to jak Dácia Duster tie zadné krížikové svetlá a tú kúpiš za 9 tisíc :-D Načo preplácať? reakcia na: Jeep Renegade 4xe / Terénu sa nezľakne

8.8.2022 18:08
Keď chcem SUVčko, tak si kúpim Dáciu Duster za 9 tisíc 4x4 a nebolí ma to až tak, keď v teréne niečo odrapím. Či? Načo platiť za tento elektrický šmejd? Kúpim benzín, nie? Veď do 2030 sú povolené a treba na tom vyťažiť maximum.
Reagovať

Aká prejazdnosť terénom? reakcia na: Jeep Renegade 4xe / Terénu sa nezľakne

17.7.2022 07:07
Toto je len "nablískané mestské hovienko". S tým spojlerom vpredu neprejde ani trochu viac rozbitú lesnú cestu. Osobná skúsenosť ;) Ale inak fešák. Páčili sa mi asistenti.
Reagovať

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať