SAMSUNG_062022 Advertisement SAMSUNG_062022 Advertisement SAMSUNG_062022 Advertisement

Honda HR-V e:HEV / Veľa priestoru a nízka spotreba

0

Testovaná novinka je už tretia generácia obľúbeného kompaktného SUV modelu Honda HR-V. Nová generácia prichádza s výborným priestorom pre celú posádku a v našom prípade s veľmi pekným dvojfarebným interiérom. Pomerne výraznými zmenami prešiel aj exteriér. Predná maska má výrazný charakter, umocnený efektne zasadenými svetlami aj trojicou červeno-modro-bielych pásikov v ľavom rohu mriežky. Predná časť má akoby niekoľko úrovní a je doplnená striebornými lištami. Na bokoch nad prahmi je decentný červený pás, ktorý kontrastuje s čiernou strechou. V zadnej časti nesmie chýbať LED pás prepájajúci svetlá. Svetelná technika je kompletne zverená LED technológii. Predné svetlá sú parabolické s LED zdrojmi a plnoautomatickým prepínaním. Dizajn sa tentoraz veľmi vydaril, o čom svedčí aj pomerne veľká pozornosť, ktorú auto pútalo.

Najväčšou novinkou tretej generácie Honda HR-V je však jej pohon e:HEV, ktorý je aktuálne jediný, ktorý môžete v novinke mať. Pre pozorných čitateľov tento pohon nebude až takou novinkou, používa ho aj posledná generácia Honda Jazz. No keďže HR-V je predsa len väčšie a ťažšie auto, je pohonná jednotka modernizovaná. Teraz je kompaktnejšia a dosahuje vyššiu výkonovú hustotu. Na pripomenutie, pohonná jednotka e: HEV pozostáva z dvoch malých a výkonných elektromotorov, ktoré spolupracujú s benzínovým motorom DOHC i-VTEC s objemom 1,5 litra a s Atkinsonovým cyklom, lítiovo-iónovou batériou a prevodovkou s pevným prevodom, spojenou s riadiacou jednotkou výkonu. Principiálne ide o sériovo-paralelný hybridný systém, ktorý vo väčšine režimov pracuje ako sériový hybrid, takže spaľovací motor pomocou motorgenerátora vyrába elektrinu, ktorá napája elektromotor poháňajúci kolesá. V tomto režime nie je medzi spaľovacím motorom a kolesami žiadna mechanická väzba. Na zlepšenie efektivity hlavne pri vyšších rýchlostiach (v rozsahu rýchlostí asi 80 – 120 km/h) sa však spaľovací motor môže priamo pripojiť aj k pohonu kolies. Systém pracuje ako klasický hybrid, takže batériu nemožno externe dobíjať, nabíja sa iba za jazdy pomocou motora alebo rekuperáciou. Oproti modelu Jazz v HR-V je výkon motora e:HEV zvýšený z 80 kW na celkový výkon 96 kW a krútiaci moment 253 Nm. Počet článkov v batérii je vyšší o 25 %, čo umožnilo zväčšiť kapacitu, pričom riadiaca jednotka napájania sa zmenšila a je teraz integrovaná do motorového priestoru a namiesto vzduchu je chladená vodou, čo umožňuje lepšie riadenie tepla. Znížil sa aj prevodový pomer medzi elektromotorom a kolesami, čo ešte viac zlepšuje dynamické vlastnosti. Volič jazdných režimov má aj polohu B, ktorá slúži na zaradenie maximálnej rekuperácie. Tá však aj tak nie je taká vysoká, aby auto zastalo. Potešia však páčky pod volantom, ktorými možno rekuperáciu ovládať v troch stupňoch, rovnako ako pri niektorých elektromobiloch. V prípade hybridu je to však rarita. Hybridný systém je veľmi dobre vyladený, aj keď pri prvých jazdách si musíte trocha zvyknúť na hybridný efekt, keď vám pri prudšom zošliapnutí plynu otáčky spaľovacieho motora vyletia do výšin. Je to spôsobené tým, že motor je zaťažený iba generátorom a pri akcelerácii potrebuje dodávať veľa energie pre elektromotor. Pri paralelných hybridoch je tento efekt nižší, pretože je pri akcelerácii zaťažený aj spaľovací motor. Nie je to však nič hrozné a rýchlo si na to zvyknete. Prejav celého pohonu je skôr mäkký, a ak potrebujete, aby sa prebudil, je dobre zaradiť režim šport. Jazdenie je však veľmi príjemné a presne spĺňa požiadavky na pohodlné rodinné auto. S efektivitou pohonu e:HEV som mal dobré skúsenosti už v Honde Jazz, tu však vidieť ďalší posun a lepšie vyladenie systému. Po okreskách nebol problém jazdiť vozidlom so spotrebou 4,5 – 4,7 l/100 km. Spotreba počas celého testu sa po odjazdených viac ako 1200 km ustálila na rovných 5 l/100 km. Pri dlhších jazdách po diaľnici sa zmestíte do 6,2 l/100 km. To sú naozaj hodnoty svedčiace o vysokej efektivite systému.

Pohon však nie je jediný benefit novej HR-V. Veľmi sa mi páčil systém Magic Seat, ktorý takisto poznáme z Jazzu. Honda aj tu presunula palivovú nádrž pod predné sedadlá a batériu za zadné sedadlá do kufra. Vďaka tomu je priestor pod zadnými sedadlami voľný. Po zdvihnutí sedadiel vám tak vznikne veľký priestor od podlahy až po strop, v ktorom bez problémov preveziete izbový kvet, ale aj chladničku či práčku. Sedadlá sa, samozrejme, dajú sklopiť aj klasickým spôsobom, keď vám vznikne veľká rovná plocha, zarovnaná s podlahou kufra. Posed na zadných sedadlách je doslova kráľovský. Miesta na nohy aj nad hlavou je viac než dosť a špičky nôh si bez problémov zasuniete pod predné sedadlo. Za to možno Hondu iba pochváliť. Multime­diálny systém je taký trocha „japonský“. Nič by mu nechýbalo, ale grafika a rozlíšenie displeja by určite mohli byť lepšie. Najviac to však uvidíte na obstarožnej grafike navigácie. Dá sa to zlepšiť pomocou Android Auto alebo Apple CarPlay, žiaľ, Android Auto musíte na rozdiel od jablčného systému pripojiť iba káblom. Je to dosť nepochopiteľné, ale je to tak. Keby výrobca implementoval oba systémy cez kábel, používateľ pochopí, že sa šetrilo, ale takto je to veľmi nešťastné riešenie, ktoré je pri novom modeli prichádzajúcom na trh v roku 2022 iba ťažko akceptovateľné.

Na druhej strane príjemne prekvapila technologická výbava. V nej nájdete výborne pracujúci adaptívny tempomat s funkciou jazdy v kolóne a veľmi dobrým udržiavaním v jazdnom pruhu. To pracuje aj pri vypnutom tempomate. Samozrejmosť je systém automatického brzdenia, kontrola mŕtvych uhlov a križujúcej premávky a veľa ďalšieho. Ovládanie celého systému je vyriešené veľmi dobre, podstatné ovládacie prvky sú mechanické. Pohon má tri jazdné režimy: Eko, Standard a Sport. Bežne je najlepšie jazdiť v štandardnom režime. Pred obiehaním je dobre zaradiť si Sport, vozidlo si vtedy dobije batériu a je pripravené na maximálny výkon. Reakcia na plyn je svižnejšia. V režime Eko je reakcia na plyn tlmená a dochádza k obmedzeniu výkonu klimatizácie. Funkčne je systém dobre nastavený a ani pri dlhých tiahlych stúpaniach nezostane bez energie v batérii.

Nová Honda HR-V je veľmi dobré a úsporné rodinné auto. Nie je to žiadny trhač asfaltu, ale ponúka dostatok výkonu na bezpečnú jazdu a nadštandardný komfort pre cestujúcich. 

Technické údaje:

Honda HR-V 1,5 i-MMD e:HEV Advance Style: predný náhon, zdvihový objem (cm3): 1498, palivo: benzín, počet valcov: 4, výkon motora (kW / ot./min): 79 / 6000 – 6400, krút. moment motora (Nm / ot./min): 131/4500 – 5000, výkon elektromotora (kW): 96, krút. moment elektromotora (Nm): 253, max. rýchlosť (km/h): 170, zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 10,7, spotreba paliva (l/100 km) kombinovaná: 5,4, rozmery (d × š × v) (mm): 4340×1790×1582, palivová nádrž (l): 40

PLUSY, MÍNUSY:

+ Spotreba, priestor pre posádku, spracovanie, variabilita, technologická výbava
- Android Auto iba cez kábel

Cena modelu (s DPH) od: 27 490 EUR
Testované vozidlo: 33 290 EUR

 

Zobrazit Galériu

René Hubinský

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať