Kedy ChatGPT nahradí tradičné vyhľadávače? Možno skôr, ako si myslíte

Technológie
0

ChatGPT a podobné nástroje s umelou inteligenciou od spoločností Google, Microsoft a ďalších majú potenciál zásadným spôsobom zmeniť náš život. Chatboty a generátory obrázkov s generatívnou umelou inteligenciou dokážu v priebehu niekoľkých sekúnd premeniť krátke textové zadanie na obrázky, eseje, blogové príspevky, poéziu a dokonca aj funkčný počítačový kód. Nástroje poháňané umelou inteligenciou vykonávajú obchodné úlohy, ktoré si kedysi vyžadovali hodiny ľudskej práce. Nečudo, že veľká časť diskusií o umelej inteligencii sa sústredila na to, že táto technológia ohrozuje pracovné miesta v oblastiach, ako je tvorba obsahu, zákaznícky servis, zadávanie údajov a dokonca aj programovanie.

Blíži sa však ďalšia veľká zmena, ktorá by mohla zásadne pozmeniť spôsob získavania informácií a možno narušiť súčasnú paradigmu internetu podporovaného reklamami. V marci 2023 spoločnosť Aberdeen Strategy & Research uskutočnila prieskum týkajúci sa vplyvu umelej inteligencie na pracovisku medzi 642 odborníkmi pracujúcimi v rôznych odvetviach. Keď respondentov požiadali, aby predpovedali, ako budú v budúcnosti vyhľadávať informácie na internete, chatboty s umelou inteligenciou (42 %) s veľkým náskokom prekonali vyhľadávače (24 %). Nielenže sa používatelia domnievajú, že v budúcnosti budú na vyhľadávanie na internete s väčšou pravdepodobnosťou používať chatboty, ale mnohí ich využívajú už dnes. 

V marci 2023 takmer šesť z desiatich respondentov prieskumu vyskúšalo nástroje generatívnej umelej inteligencie. Respondenti takmer trikrát častejšie vyskúšali chatboty (56 %), ako je ChatGPT, než nástroje na prevod textu na obraz (20 %), ako sú Dall-E 2 alebo Midjourney. Hoci má teda ktokoľvek možnosť použiť AI na generovanie obrázkov v štýle Van Gogha, málokto to (zatiaľ) robí. Až 16 % respondentov intenzívne používalo nástroje AI (výkonní používatelia) a 43 % ich už vyskúšalo (príležitostní používatelia).

Výkonní používatelia boli podľa očakávania prevažne mladší. Príslušníci generácie mileniálov a neskorších generácií, narodených po roku 1981, boli častejšie (28 %) výkonnými používateľmi v porovnaní s generáciou X (14 %) a generáciou boomerov (10 %). Práve títo výkonní používatelia sú priekopníkmi generatívnej AI, ktorí experimentujú s novými možnosťami použitia a vytvárajú informované názory, ktoré ovplyvnia ostatných. Až 74 % výkonných používateľov generatívnej AI verí, že vývoj pokročilej umelej inteligencie by mohol byť rovnako dôležitý ako vznik internetu.

V súčasnosti 64 % výkonných používateľov generatívnej AI a 35 % príležitostných používateľov verí, že im AI pomôže nájsť odpovede rýchlejšie ako tradičný vyhľadávač, v porovnaní so 7 % tých, ktorí AI ešte nevyskúšali. Štúdia takisto naznačuje, že prechod od vyhľadávačov k chatbotom s umelou inteligenciou by mohol nastať pomerne rýchlo. Prevažná väčšina súčasných výkonných používateľov (87 %) a príležitostných používateľov (80 %) verí, že chatboty s umelou inteligenciou budú schopné do dvoch rokov poskytnúť odpovede rýchlejšie ako tradičné vyhľadávače.

Na porovnanie, z používateľov, ktorí ich nepoužívajú, si to myslí 42 %. Mohli by nástroje ako ChatGPT a Bing Chat po desaťročiach dominancie konečne prekonať štandardný spôsob vyhľadávania informácií na internete, teda používanie vyhľadávača ako východiskového bodu a následné preklikávanie sa na webové stránky na získanie podrobnejších informácií? V budúcnosti bude pravdepodobne viac ľudí používať chatboty na hľadanie odpovedí a zrejme bude menej potrebné preklikávať sa na webové stránky podporované reklamou, aby sme získali ďalšie informácie.

V blízkej budúcnosti však možno budú musieť prevádzkovatelia stránok prehodnotiť, ako zarábať na online obsahu, ak používatelia internetu trávia viac času rozhovormi s chatbotmi a menej času návštevou webových stránok podporovaných reklamou, čo je jeden z hlavných spôsobov, ako vydavatelia obsahu získavajú financie.

Prieskum ponúka aj niekoľko informácií o súčasných očakávaniach, ako by tento nový model mohol vyzerať. Drvivá väčšina respondentov (84 %) sa domnieva, že chatboty by mali uvádzať citácie a odkazy na zdroje použité pri vytváraní odpovedí generovaných umelou inteligenciou. Doteraz sa však tieto citácie objavujú ako nenápadné odkazy v poznámkach pod čiarou v okne četu (ak sa vôbec objavia).

Pokiaľ ide o alternatívne systémy monetizácie, len 49 % respondentov sa domnieva, že pôvodným tvorcom diel by sa malo platiť priamo, ak sa ich práca použila na informovanie alebo trénovanie modelov AI. Jedna vec je istá: Tvorcovia chatbotov plánujú zarobiť na očakávaných zmenách v správaní pri vyhľadávaní. Microsoft už oznámil plány na integráciu reklám do služby Bing Chat. Aj generálny riaditeľ Googlu Sundar Pichai povedal, že jeho spoločnosť „premyslene vyvíja“ Bard AI ako súčasť záväzku „správne spolupracovať s vydavateľským ekosystémom“.

Vyhľadávanie je pre Google a Microsoft vysoko ziskový biznis a obe spoločnosti budú chcieť zachovať model, ktorý motivuje online vydavateľov, aby naďalej vytvárali nový, vysokokvalitný obsah, ktorý budú ľudia konzumovať a z ktorého sa budú chatboty učiť. Je na tvorcoch chatbotov, aby určili budúci vzhľad svojich uživatelských rozhraní a spôsob, ako budú fungovať so ziskom a zároveň prilákajú viac používateľov.  

Zdroj: pcmag.com.

Zobrazit Galériu

Redakcia

Všetky autorove články

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať