SAMSUNG_042024 Advertisement SAMSUNG_042024 Advertisement SAMSUNG_042024 Advertisement

Editorial: Koniec dopravných kolapsov v mestách? Sci-fi sa stáva realitou

0

Pamätám sa, keď som vo filme Piaty element prvýkrát videl koncept taxíkov lietajúcich nad mestom a naháňajúcich sa okolo mrakodrapov v rôznych letových výškach, pripadalo mi to ako výborná, ale časovo poriadne vzdialená fikcia. Technologický vývoj v oblasti pohonov, materiálov a autonómnych systémov však pokročil tak ďaleko, že táto fikcia sa pomaly mení na realitu, ktorá je už na dohľad.

Viacero výrobcov už predstavilo alebo čoskoro predstaví funkčné prototypy lietajúcich taxíkov. Napríklad firma Lilium Aviation má elektrický dron Eagle typu VTOL (s vertikálnym vzletom a pristávaním), čo znamená menšie pristávacie plochy a lacnejšiu infraštruktúru. Ide o dvojmiestny bezpilotný taxík kontrolovaný zo zeme, ktorý má 36 ventilátorov poháňaných elektromotormi, namontovaných na krídlach a prednej časti kabíny. Dosahuje rýchlosť 300 km/h a má dolet 300 km na jedno nabitie. Komerčné lety by sa mali začať v roku 2019, pričom spoločnosť plánuje nasadiť päťmiestne modely taxíkov aj s pilotom, ale aj služby na spôsob zdieľanej jazdy na podobnom princípe, ako funguje Uber.

Aj sám Uber má plány v tejto oblasti a do roku 2020 chce spustiť vlastnú sieť leteckých taxíkov s názvom Uber Elevate. Využívať bude taxíky s elektrickým pohonom, takisto typu (VTOL), ktorý bude vychádzať z projektu X-plane XV-24, ale aj iných už existujúcich prototypov s touto koncepciou. Mal by to byť konvertoplán s preklopnými rotormi, ktorý by vďaka pevnému krídlu mal dosahovať cestovnú rýchlosť okolo 240 km/h. Nová služba by mala poskytovať spotrebiteľom mestskú leteckú dopravu na požiadanie, ktorá by stála zhruba toľko, ako je priemerná tarifa bežných taxíkov. Do roku 2020 by Uber chcel mať vo vzduchu asi 50 lietadiel na testovanie služby.

No a do tretice spomenieme Airbus, ktorý tiež predstavil svoj koncept, ktorý môže nahradiť taxislužbu aj verejnú dopravu. Hybrid auta a dronu s názvom Pop.Up. Základom je kabína pre dvojčlennú posádku, ktorá môže byť pripevnená na automobilový podvozok alebo na závesnú kvadrokoptéru. Podvozok obsahuje dvojicu elektromotorov a akumulátory, ktorých kapacita by mala stačiť na dojazd 130 km pri maximálnej rýchlosti 130 km/h. V prípade letového režimu sa o vztlak postarajú štyri dvojité rotory poháňané ôsmimi elektromotormi, pričom kapacita akumulátorov zabezpečí dolet približne 100 km s maximálnou rýchlosťou 100 km/h. Airbus počíta s výlučne autonómnym riadením, cestujúci iba zadá cieľové miesto a o všetko ostatné sa postará autonómny systém riadenia a navigácia.

Samozrejme, záujemcov o získanie vzdušného priestoru je viac a existuje ešte kopec netechnologických prekážok, ktoré treba prekonať (najmä legislatívne a regulačné), ale zvučné mená, ktoré stoja za týmito plánmi a konceptmi, dávajú reálnu šancu, že sa uskutočnia. Predstava, že sa pri súčasných problémoch so zápchami v mestách elegantne vyhnete rannej alebo popoludňajšej špičke lietajúcim taxíkom, ktorý vás na druhý koniec mesta prepraví za pár minút, je úžasná. Na začiatku budeme mať asi trochu obavy sadnúť si do kabínky bez pilota a vznášať sa nad mestom, kľučkovať pomedzi budovy a vyhýbať sa iným lietajúcim taxíkom, ale zvykneme si J. Veď predstava možnosti vyhnúť sa obrovským kolónam na cestách stojí za potlačenie prípadnej aviafóbie (strachu z lietania), hypsofóbie (strachu z výšok) či agorafóbie (strachu z otvoreného priestranstva). A verte či neverte, existuje aj kakotechnofóbia, čo je strach zo zlyhania J.

A aby aktuálneho prelínania sa sci-fi a reality nebolo málo, Elon Musk prichádza s projektom siete podzemných tunelov, kde by sa autá prevážali na mobilných plošinách s elektromagnetickým pohonom po jednej koľaji rýchlosťou okolo 200 km/h. Auto na povrchovej vozovke zastane na vyhradenom priestore, ktorý bude vlastne vchodom do výťahovej šachty, cez ktorú autá zostúpia do podzemných tunelov. Tie sa budú nachádzať v rôznych hĺbkach (hovorí sa až o 30 vrstvách) a vytvárať tak 3D štruktúru, pričom autá sa v nej budú pohybovať podobne ako pakety v dátovej sieti. Ich pohyb bude optimalizovaný inteligentným riadiacim systémom. V Los Angeles sa už stavia demonštračný tunel na parkovisku spoločnosti SpaceX. Samozrejme, aj v tomto prípade treba prekonať ešte kopu prekážok a bude na to treba veľa investícií, ale Elon Musk je záruka, že tento projekt nie je iba bublina.

Už čoskoro sa preto ranná dilema, ktorou cestou ísť do práce/školy, neobmedzí iba na výber menej upchatej trasy na povrchu, ale aj rozhodnutie, či ísť vzduchom, alebo pod zemou. Prípadne či nevytiahnuť z pivnice bike, keďže cesty už budú prázdnejšie a bezpečnejšie... J

Zaujímavé čítanie vám praje

 

 

 

Martin Drobný

Všetky autorove články
editoriál

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať