
Lexus NX 450h+ E-Four Luxury Top / Luxus a pohodlie s plug-in hybridom
Novinka od značky Lexus prichádza s označením NX 450h+. Tí, ktorí značku Lexus poznajú, vedia, že písmeno h na konci názvu označuje hybrid a + znamená, že ide o plug-in hybrid. Nie je to však ani zďaleka jediná novinka tohto modelu. Výrobca tvrdí, že oproti predchádzajúcej generácii sa zmenilo až 95 % všetkých komponentov vozidla.
Novinka je vo všetkých smeroch väčšia ako predchodca, vďaka čomu sa zväčšil aj priestor pre posádku aj cestujúcich vzadu. Vpredu zaujme neodmysliteľná vretenovitá mriežka chladiča, charakteristická pre vozidlá Lexus. Je teraz zvislejšia, čo zabezpečuje jej lepší chladiaci výkon. Spolu s tvarovaním prednej časti s prieduchmi ku kolesám a úzkymi LED svetlami pôsobí veľmi robustným a dynamickým dojmom. V zadnej časti sú nové združené svetlá v tvare písmena L s čepeľovitými svetlami charakteristickými pre značku Lexus, ktoré sa tiahnu po celej šírke vozidla.
Pohon zabezpečuje osvedčený hybridný systém 4. generácie z dielne značky Lexus, ktorý je o 24 % výkonnejší oproti predchádzajúcej generácii v modeli NX 300h. Pozostáva z 2,5-litrového benzínového štvorvalca pracujúceho v Atkinsonovom cykle, generátora a dvoch elektromotorov s výkonom 134 kW na prednej a 40 kW na zadnej náprave. Sústavu dopĺňa lítiovo-iónový akumulátor, ktorý sa dá nabíjať zo siete a má kapacitu 18,1 kWh, čo je v rámci plug-in hybridov jedna z najvyšších hodnôt. Žiaľ, výrobca vozidlo osadil iba jednofázovou AC nabíjačkou s výkonom 6,6 kW, ktorou batériu nabijete asi za 2 hodiny 50 minút. V prémiovej konkurencii nájdete aj dvojfázové AC nabíjačky alebo DC nabíjanie. Elektrický dojazd modelu NX 450h+ sa pohybuje v rozpätí 70 až 74 km v kombinovanom skúšobnom cykle WLTP, pričom pri jazde v meste sa predlžuje na 89 až 97 km. Vozidlo dokáže jazdiť na elektrický pohon rýchlosťou až 135 km/h. Systém však ponúka dobrú efektivitu aj po vybití akumulátora, keď pracuje ako bežný hybrid, takže batériu stále udržuje na takej úrovni, aby mohla v prípade potreby dodávať energiu. Model NX 450h+ je štandardne k dispozícii s pohonom všetkých kolies (AWD) e-Four, ktorý v prípade potreby využíva prídavný elektromotor na pohon zadnej nápravy.
Prvé, čo zaujme, je otváranie dverí zvnútra tlačidlom umiestneným pod opierkou na dverách. V prípade núdze slúži tlačidlo aj na mechanické otvorenie dverí jeho povytiahnutím. Elektricky ovládané sedadlá majú možnosť vyhrievania a predné aj odvetrávania. Pre sedadlo vodiča si môžete uložiť až tri predvoľby používateľov. Vozidlo dostalo digitálny prístrojový panel, ktorý má niekoľko možností nastavenia, kompletnú personalizáciu však umožňuje. Vo všetkých vyšších výbavách stredovej časti dominuje veľký 14" displej multimediálneho systému, v ktorého spodnej časti sú umiestnené dva otočné ovládače klimatizácie. V ich strede sa zobrazuje teplota. Spodná časť displeja je tak trvale vyhradená ovládaniu klimatizácie a funkcií sedadiel. Lexus tu po prvýkrát predstavuje novú generáciu svojho multimediálneho systému a navigácie. Na 14" ploche displeja vyzerá dobre, ale trocha zamrzia niektoré nedotiahnuté detaily.
V prvom rade ide o to, že systém nemá žiadnu domovskú obrazovku, kde by ste si mohli nastaviť nejakých zástupcov vašich obľúbených aplikácií alebo funkcií. Grafika systému nemá správne nastavené škálovanie, a tak sa ikony a nápisy zobrazujú zbytočne malé, čo sťažuje ich čítanie za jazdy. Najviac to vidieť na grafike navigácie, ktorá má malé ikonky a nápisy. Mapa sa zobrazuje s tenučkými čiarami ciest, okolo ktorých je veľké biele miesto. Navyše neumožňuje ani zobrazenie satelitného pohľadu na mapu, ktorý by práve na takomto kvalitnom displeji krásne vynikol. Našťastie systém podporuje aplikácie Apple CarPlay bezdrôtovo a Android Auto cez kábel USB, vďaka ktorým si kvalitu displeja viac vychutnáte. Zaujímavá novinka je hlasové ovládanie, ktoré rozumie aj slovenčine v bežnej reči. To funguje veľmi dobre a umožňuje ovládanie množstva funkcií auta vrátane okien, klimatizácie, dokonca pri zadávaní navigácie rozumie aj názvy slovenských miest a záujmových bodov. V tom je systém unikátny. Sú tu však aj nedotiahnuté detaily. Pokiaľ máte zapnuté rádio alebo prehrávanie cez bluetooth, pri aktivácii hlasového ovládania systém hudbu nestlmí. Dôsledkom je to, že povelu nerozumie a ešte sa na to sťažuje. Ak máte hudbu spustenú cez Android Auto, pri hlasových poveloch sa hudba stíši. Ide o softvérovú chybičku, ktorú, dúfajme, výrobca odstráni pri aktualizácii. Okrem displejov máte k dispozícii aj veľkoplošný head-up displej a vozidlo dostalo úplne nový volant, ktorý má hlavné ovládacie plochy dotykové a s viacerými funkciami. Volant bol kompletne nanovo vyvíjaný s ohľadom na dokonalú ergonómiu pri držaní. Filozofia ovládania je úplne nová. Ak na plôšky položíte prsty, zobrazí sa na head-up displeji jednoduchý výber funkcií, ktoré si môžete zvoliť.
Toto ovládanie vyžaduje trocha cviku, po týždni testovania však musím konštatovať, že sa príliš nevydarilo a zbytočne odvádza pozornosť. Problém je v tom, že napríklad pri aktivácii adaptívneho tempomatu namiesto jedného stlačenia tlačidla tu najprv aktivujete ponuku a potom zvolíte funkciu. Navyše musíte triafať do dotykových tlačidiel. Veľmi nepraktická je aj zmena rýchlosti adaptívneho tempomatu na základe značiek. Systém prečíta rýchlosť na značke a ponúkne vám jej prenos do tempomatu. Vy musíte podržať tlačidlo, aby došlo k zmene a nastaveniu tempomatu. Pri spomaľovaní systém namiesto zaradenia účinnej rekuperácie, aby dosiahol cieľovú rýchlosť čo najskôr, nechá vozidlo zotrvačnosťou spomaliť na novú rýchlosť a tú potom udržuje. Ak túto funkciu využije napríklad pri vchádzaní do obce, pri prejazde tabule vám systém ponúkne zmenu rýchlosti, vy podržíte tlačidlo, tempomat zmení rýchlosť a čaká, než ju auto dosiahne. Vo výsledku ešte v polovici obce idete osemdesiatkou. To by ste asi polícii ťažko vysvetľovali. Túto funkčnosť teda možno používať iba pri zmene z nižšej na vyššiu rýchlosť, keď funguje všetko správne. Okrem týchto drobných chybičiek, ktoré môže výrobca korigovať aktualizáciou softvéru, ktorú už nový Lexus zvláda vzduchom, môžem už iba chváliť. Ponuka asistenčných systémov je nadštandardná a dôraz sa kladie na bezpečnosť. Adaptívny tempomat umožňuje poloautonómnu jazdu v kolóne, asistuje pri zmene jazdného pruhu a na základe údajov zo senzorov deteguje prekážky na ceste, takže ak napríklad v obci obchádzate auto stojace na kraji, nemusíte sa pasovať s udržiavaním v jazdnom pruhu, ako je to pri niektorých konkurentoch zvykom, ale umožní vám obídenie a potom znovu aktivuje udržiavanie. Systém sleduje aj premávku pri odbočovaní a v prípade, že hrozí kolízia, upozorní vás, prípadne rovno zabrzdí. Vďaka elektronickým zámkom vás vozidlo stráži aj pri vystupovaní, a ak prehliadnete zozadu prichádzajúce vozidlo či bicykel, neumožní otvorenie dverí. Vo výbave sme mali aj vynikajúci systém automatického parkovania, ktorý má v priebehu tohto roka dostať aktualizáciu umožňujúcu aj diaľkové parkovanie pomocou mobilnej aplikácie.
Jazda v novom modeli Lexus 450h+ je skutočne zážitok. Vynikajúci podvozok a tradične výborné odhlučnenie vás udržujú ako v bavlnke. Podvozok si bez problémov poradí s nástrahami okresiek aj napriek 20" kolesám. Na diaľnici pri vyšších rýchlostiach počuť aerodynamický šum, motor sa tlmene ozve iba pri prudkom zošliapnutí plynu. Plug-in hybridný systém má oproti väčšine konkurencie jednu zvláštnosť. Pri jazde v elektrickom režime sa pohon ani pri prudkom zošliapnutí pedála neprepne do hybridného režimu a spolieha sa iba na výkon dvojice elektromotorov. Je pravda, že tie vo veľkej väčšine prípadov stačia a umožňujú dynamickú jazdu, ale ak chcete využiť plný výkon systému, treba zvoliť režim šport. Vozidlo ponúka výbornú kombináciu dynamiky, priestoru a komfortu od prémiovej značky. No prémiová je, samozrejme, aj cena, hoci v porovnaní s konkurenciou vyznie v lepšom svetle.
TESTY:
• Spotreba v teste (kWh/100 km): 1,8
• Spotreba v hybridnom režime (l/100 km) 7,5
• Celková spotreba kombinovaná (l/100 km) 6,3
• Elektrický dojazd v teste (km) 69
• Výkon AC nabíjania na 11 kW 3f nabíjačke (kW) 6,8
Technické údaje:
• Motor radový benzínový štvorvalec, zdvihový objem: 2487 cm³, výkon v kW (k) 185, max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) 227 pri 3200-3700, prevodovka: bezstupňová automatická, výkon elektromotora: 134 + 40 kW, systémový výkon: 225 kW, poháňaná náprava: AWD, max. rýchlosť: 250 km/h, max. rýchlosť v elektrickom režime: 135 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 6,3 s, kapacita batérie: 18,1 kWh, nabíjačka AC 1f 6,6 kW
PLUSY, MÍNUSY:
+ Výkon, výbava, spracovanie, el. dojazd, priestor v kabíne, dizajn
- Trochu prekombinované ovládanie, grafika navigácie
• Cena modelu od (s DPH): 69 400 EUR
• Testované vozidlo (s DPH): 81 200 EUR