
Máte chuť na kolu? Aj vďaka SAP príde načas
Špeciálny projekt
Vedeli ste, že inšpiráciou pre ikonický tvar fľaše Coca-Coly bol kakaový bôb, hoci samotný nápoj kakao neobsahuje? Obalom svojich nápojov spoločnosť vždy venovala veľkú pozornosť – a rovnako tak i spôsobom, ako ich dostať ku konzumentom.
„K zákazníkom prepravíme každý rok 200-tisíc kamiónov,“ hovorí Valentin Radu. V spoločnosti Coca-Cola HBC, čo je plniaci a distribučný partner Coca-Coly, má na starosti logistiku. „Škála a zložitosť našej prevádzky si vyžadujú veľké administratívne úsilie na koordináciu s prepravcami,“ hovorí a pripomína, že každá výnimka, každá zmena je komplikácia náročná na čas. Veľká spoločnosť si pritom nemôže dovoliť výpadky v dodávkach a zakladá si na dostupnosti 24/7.
Výzvy na ceste i v kancelárii
Ak si nápoj z portfólia Coca-Coly kúpite na Slovensku, takmer z istotou pochádza z plniacej linky a distribučného reťazca spoločnosti Coca-Cola HBC – a to platí v ďalších takmer troch desiatkach krajín v Európe či Afrike; donedávna aj v Rusku.
Ešte pred niekoľkými rokmi spoločnosť, ktorá ročne rozdistribuuje vyše dve miliardy prepraviek, pristupovala k logistike tradičným spôsobom. Neustále sa však pasovala s rôznymi výzvami – či už priamo na cestách alebo pri administratíve v kancelárii. Hlavným problémom bol nedostatočný prehľad o tom, kde sa v danom okamihu tovar nachádza.
Sledovanie v reálnom čase
Firma sa preto rozhodla opustiť tradičnú reaktívnu logistiku a pristúpiť k distribúcii prediktívne.
Počas tri mesiace trvajúceho projektu Coca-Cola HBC nasadila riešenie SAP S/4HANA a s pomocou nástroja SAP Integration Suite ho prepojila s logistickým riešením Shippeo. Následne v dvoch vlnách pripojila na tento systém viac ako sto spolupracujúcich prepravných spoločností a partnerov v rámci dvanástich obchodných jednotiek.
„Spolupráca so Shippeo je ďalšou z viacerých úspešných integrácií špecifických riešení zákazníka s obchodnou sieťou SAP Logistics Business Network. Tá v reálnom čase prepája dopravcov, zákazníkov a ďalšie subjekty v logistike a preprave. Každý zákazník má špecifické procesy a potreby. Preto vždy okrem kompatibility posudzujeme i náročnosť nasadenia a celkovú pridanú hodnotu. To platí aj pri riešení Shippeo – môže byť vhodným doplnkom, zatiaľ čo iným zákazníkom plne vyhovujú štandardné a jednoducho škálovateľná SAP riešenia,“ vraví Zdeněk Mikeš, vedúci predaja nákupných riešení na Slovensku a v Česku v spoločnosti SAP.
Výsledkom je, že teraz dokáže sledovať dodávky v reálnom čase. Znižujú sa tak prepravné náklady, zvyšuje sa dochvíľnosť doručenia a celková kvalita služieb stúpa.
Algoritmus vypočíta odhadovaný čas doručenia každej zásielky a v reálnom čase ho oznámi dodávateľom a zákazníkom Coca-Cola HBC. Dokáže automaticky identifikovať kritické zásielky a preventívne reagovať na možné zdržania. Systém poskytuje automatizované potvrdenie doručenia; údaje sa samočinne zaznamenajú do SAP S/4HANA, takže zamestnanci v kancelárii môžu bez zdržania pokračovať v ďalších krokoch procesu.
Riešenie je okrem toho schopné proaktívne riadiť prepravu, zlepšovať procesy či využitie firemných aktív a najmä zvyšuje informovanosť zákazníkov, dopravcov či kolegov v rámci spoločnosti.
Menej mailov a telefonátov
„Platforma Shippeo využíva strojové učenie na presný výpočet odhadovaného času doručenia a ďalších štádií procesu. Automaticky ich v reálnom čase zdieľa s našimi dodávateľmi a zákazníkmi, takže zabezpečí, aby boli navzájom zosúladení. Okrem toho znižuje počet potrebných telefonátov, e-mailov a iných administratívnych aktivít. Naši zamestnanci sa tak môžu sústrediť na činnosti s vyššou pridanou hodnotou a venovať sa prípadným výnimkám,“ hovorí Valentin Radu.
Výsledkom nasadenia systému je prehľad v reálnom čase, ktorý posilňuje spoluprácu s dopravcami a pomáha tak optimalizovať logistické operácie.
Foto zdroj: SAP
Zobrazit Galériu