
Medzikontinentálny vlak AeroSlider by mal raz nahradiť lietanie
Letecká doprava má na svedomí neuveriteľných 2,5 % svetových emisií uhlíka. Preto spoločnosť Manyone zaoberajúca sa strategickým poradenstvom uvažuje o radikálnych alternatívach k lietaniu. A aké riešenie ponúka? Má podobu obrovského vlaku, ktorého trať vedie okolo polovice sveta a podobá sa megasystému metra. Vyvýšená vlaková trať, nazvaná AeroSlider, namiesto koľají využíva rad nenápadných magnetických slučiek.
Funguje na podobnom princípe ako elektromagnetické delo – slučky postupne zrýchľujú vlak, a to až do rýchlosti 800 km/h, čo je priemerná rýchlosť lietadla. Základný dizajn je, samozrejme, len technická fantázia. Tím sa však naozaj zamyslel nad uskutočniteľnosťou trasy, ktorá by prechádzala z Afriky do Európy a Ázie, a vozňov, ktoré by mali všetko od typických sedadiel po veľké spoločné kryté priestory.
Zámerom však nie je predstaviť kompletný dizajn, ale premýšľať o tom, ako znížiť našu závislosť od lietania. Dráhu by netvorili koľaje, ale rad magnetických stožiarov. Vlak by bol poháňaný vpred podobne ako guľka. Musel by mať aerodynamický tvar a reagovať na magnetické sily, ale na jeho pohon by neboli potrebné žiadne motory alebo batérie.
Trať by sa dala jednoduchšie inštalovať, pretože na rozdiel od koľají, ktoré vyžadujú starostlivé vyrovnávanie, by stačilo stožiare zasadiť hlbšie alebo menej hlboko do zeme, aby sa vytvorila vodorovná trať. Eliminovala by sa aj potreba stavať mosty ponad menšie vodné útvary, pretože vlak by sa vznášal vo vzduchu. Dráha vedúca vo výške 20 metrov by na rozdiel od diaľnic či železničných tratí nebránila zvieratám prechádzať pod ňou.
Tím, ktorý vedie hlavný dizajnér Guillermo Callau, vytvoril aj trasu, ktorá by v roku 2050 spájala najväčšie svetové mestá. Z Moskvy do Šanghaja by ste sa mohli dostať za 12 hodín, ale kľúčové je vyhnúť sa Himalájam. Na trase však nenájdete Tokio, pretože tam by vlak musel prechádzať podmorským potrubím. Rovnako chýba aj Londýn, keďže je obklopený vodou.
Zatiaľ čo v hyperloope by ste cestovali tlakovým potrubím, AeroSlider by mal mať okná a ponúknuť cestujúcim výhľad. Interiér bude luxusný – nebude pripomínať vlak či lietadlo, ale skôr vysokorýchlostnú budovu. V jednom vozidle môže byť napríklad park s joggingovou dráhou a veľa osobných kabín pre tých, ktorí cestujú dlhšie. Umožní to fakt, že vlak bude naozaj dlhý. Navrhovaný AeroSlider má dĺžku 250 metrov.
Zdroj: fastcompany.com.
Zobrazit Galériu