
NASA pracuje na elektrických lietadlách poháňaných kryogénnym vodíkom
Pretrvávajúca závislosť leteckého priemyslu od fosílnych palív znamená, že letecká doprava naďalej významne prispieva k celosvetovým emisiám skleníkových plynov. Vedci z Illinoiskej univerzity v Urbana-Champaign, financovaní NASA, pracujú na úplne elektrickom lietadle bez emisií, poháňanom kryogénne skvapalneným vodíkovým palivom. NASA poskytne na projekt CHEETA (Center for Cryogenic High-Efficiency Electrical Technologies for Aircraft) v priebehu troch rokov dovedna 6 miliónov USD.
Vodík čaká na chvíľu, keď sa konečne stane nákladovo efektívnym palivom. Európa výrazne investuje do veterno-vodíkových systémov a v Nemecku nedávno predstavili vlak poháňaný vodíkom. Súčasné vodíkové články však nemajú hustotu energie potrebnú na poháňanie prúdového lietadla bez toho, aby ich hmotnosť bola privysoká.
Použitím chladeného kondenzovaného kvapalného vodíka namiesto plynného vodíka by sa mohol generovať čistý výkon bez potreby ťažkých tlakových skladovacích nádrží. Nízke teploty, ktoré sú potrebné na prevádzku zdroja kvapalného vodíka, by zároveň umožnili využívať vysoko účinnú supravodivú technológiu prenosu energie.
Kryogénne chladenie vodíka by tak mohlo viesť k článkom, ktoré by boli dostatočne husté a kompaktné na pohon lietadla. Výskum a vývoj financovaný NASA má za cieľ odstrániť technické prekážky na ceste k vytvoreniu aj plne elektrických dopravných lietadiel.
Zdroj: futurism.com, dailymail.co.uk.
Zobrazit Galériu