PEUGEOT_062022 PEUGEOT_062022 PEUGEOT_062022

Najúspornejšie lietadlo na svete dostane vodíkový pohon

Technológie
1

Celera 500L má naozaj výnimočný dizajn. Spoločnosť Otto Aviation tvrdí, že jej zvláštny tvar prináša až 59-percentné zníženie odporu vzduchu a obrovský skok v účinnosti a dolete v porovnaní s tradičnými konštrukciami lietadiel. Pôvodné lietadlo je poháňané fosílnymi palivami, no teraz Otto Aviation začal spoluprácu so spoločnosťou ZeroAvia, aby postavili verziu s pohonom na vodíkové palivové články. Celera je navrhnutá tak, aby maximalizovala laminárne prúdenie – hladké prúdenie vzduchu s malým alebo žiadnym miešaním priľahlých vrstiev pohybujúcich sa rôznymi rýchlosťami.

Otto hovorí, že vďaka laminárnemu prúdeniu Celera spotrebuje o 80 percent menej paliva ako tradičný dizajn. Efektívny spaľovací motor s výkonom 550 koní umožní lietadlu so šiestimi pasažiermi preletieť až 4500 námorných míľ (8334 km) pri cestovnej rýchlosti nad 740 km/h. Pôsobivý pomer kĺzania 22:1 poskytuje pilotom možnosť vypnúť motor a kĺzať až 200 km úplne bez pohonu. Tento obrovský faktor účinnosti spôsobuje, že Celera má 5- až 7-krát lacnejšiu prevádzku ako porovnateľné prúdové lietadlo.

Otto Aviation postavil prototyp plnej veľkosti a do novembra minulého roka uskutočnil približne 55 úspešných testovacích letov s dosiahnutím rýchlosti nad 400 km/h a výšky 15 000 stôp (4572 m). Zníženie spotreby fosílnych palív o 80 percent je samo osebe výhra pre životné prostredie. No lákavým cieľom sú nulové emisie. Problém však spôsobujú nízke čísla doletu pre nízku hustotu energie lítiových batérií. Preto Otto oznámil spoluprácu s priekopníkmi vodíkového letectva ZeroAvia na vývoji pohonnej jednotky s palivovými článkami, ktorá je špecificky prispôsobená požiadavkám modelu Celera.

Tvar draku lietadla funguje dobre s vodíkovým konceptom – vodíkové pohonné jednotky môžu mať oveľa menšiu hmotnosť ako elektrické batérie, aj keď majú tendenciu zaberať trochu viac miesta. ZeroAvia má na začiatku pomerne skromné ambície – zameriava sa pri vodíkovom pohone na dolet iba 1000 námorných míľ (1852 km) s nulovými emisiami. Pre čisto elektrické lietadlo je však takáto vzdialenosť naozaj výnimočná. 

Zdroj: newatlas.com.

Zobrazit Galériu

Redakcia

Všetky autorove články

1 komentár

RE reakcia na: Najúspornejšie lietadlo na svete dostane vodíkový pohon

26.6.2022 18:06
Pripomína mi to prastarý produkt Grófa Zeppelina. Už na to padol kopyrajt?
Reagovať

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať