
Nákladná loď s nulovými emisiami používa vymeniteľné kontajnery ako batérie
Veľké kontajnerové lode, ktoré prepravujú tovar po celom svete, sú obrovskými zdrojmi znečistenia ale videli sme už niekoľko zaujímavých nápadov na riešenie tohto problému. Patria medzi ne masívne plachty či vodíkové pohonné jednotky. Holandská spoločnosť teraz nasadzuje na vnútrozemských lodných trasách inovatívnu kontajnerovú loď s vymeniteľnými batériami. V Holandskú sú tisíce kilometrov splavných vodných ciest a je tu aj najväčší európsky nákladný prístav v meste Rotterdam, a tak vnútrozemská lodná doprava hrá veľkú úlohu v emisiách oxidu uhličitého.
Podľa spoločnosti Zero Emission Services (ZES) predstavuje spolu päť percent. Cieľom spoločnosti je urobiť tieto operácie udržateľnejšími tým, že ponúkne ku kontajnerovým lodiam poháňaným naftou alternatívny energetický systém ZES. Základom sú štandardné 6-metrové prepravné kontajnery, ktoré sú repasované ako energetické zásobníky. Každý je vybavený 45 modulmi lítiovo-iónových batérií, s kapacitou 2 MWh.
Je to približne rovnaká kapacita ako 36 elektromobilov. Takzvané ZESpacky slúžia ako vymeniteľné batérie, ktoré možno naložiť do kontajnerových lodí. Za úplne nabité sa dajú vymeniť na výmennej stanici už za 15 minút. Vízia bola nedávno prvýkrát uvedená do praxe, riešenie sa použilo na prepravu piva Heineken na prispôsobenej lodi s názvom Alphenaar.
Plavidlo bolo upravené na tento účel, čo zahŕňalo pridanie štandardných konektorov, ktoré umožňujú pripojiť sa k ZESpackom a čerpať z nich energiu. Alphenaar vyrazil 6. septembra z mesta Alphen aan den Rijn do dediny Moerdijk, vzdialenej asi 60 km. ZES tvrdí, že technológia sa osvedčila a jedného dňa budú jeho batérie pracovať s inými zdrojmi energie, ako je vodík alebo dokonca amoniak. V tejto fáze má za cieľ prevádzkovať flotilu 400 plavidiel, ktoré by vymieňali až 650 ZESpackov na 20 dokovacích staniciach rozmiestnených po celej krajine.
Zdroj: newatlas.com.
Zobrazit Galériu