SAMSUNG_092021 Advertisement SAMSUNG_092021 Advertisement SAMSUNG_092021 Advertisement

„Chladné chodníky“ pomáhajú bojovať proti zmene klímy

Technológie
9

Je známe, že dlažby ohrievajú mestá tým, že znova vyžarujú slnečné žiarenie. V niektorých mestách sa zistilo, že zvyšujú teplotu vzduchu až takmer o 4 °C, čo prispieva k zdravotným a environmentálnym rizikám, ktoré zmena klímy ešte zvýši. Vedci z MIT prišli na to, ako túto hrozbu obmedziť vytvorením „chladných chodníkov“, ktoré odrážajú viac slnečného žiarenia a vyžarujú menej tepla ako bežné dlažby. Nedávna štúdia tímu MIT CSHub (Concrete Sustainability Hub) načrtáva chladné chodníky a ich implementáciu.

Zistilo sa, že by mohli znížiť teplotu vzduchu v Bostone a Phoenixe až o 1,7 °C, respektíve 2,1 °C. Takisto by znížili emisie skleníkových plynov o 3 percentá v Bostone a až o 6 percent vo Phoenixe. Dosiahnutie týchto úspor však vyžaduje, aby sa stratégie chladných chodníkov vyberali podľa klímy, dopravy a konfigurácií budov v okolí. Je dobre známe, že tmavšie povrchy sú na slnečnom svetle teplejšie ako svetlejšie. Klimatickí vedci používajú na opis tohto javu metriku albedo, ktorá určuje mieru povrchovej odrazivosti.

Povrchy s nízkym albedom absorbujú viac svetla a bývajú tmavšie, zatiaľ čo povrchy s vysokým albedom sú jasnejšie a odrážajú viac svetla. Typické dlažobné povrchy, ako napríklad asfalt, majú nízke albedo a absorbujú viac žiarenia a vyžarujú viac tepla. Chladné chodníky sú však z jasnejších materiálov, ako je betón a svetlejšie agregáty, ktoré odrážajú viac ako trikrát toľko žiarenia a v dôsledku toho emitujú oveľa menej tepla. Existujúce asfaltové vozovky zasa možno „ochladiť“ pomocou reflexných náterov.

Analýzy tímu CSHub zvážili niekoľko možností a zohľadnili rôzne výsledky, keby betón, reflexný asfalt a reflexný betón nahradili konvenčné asfaltové vozovky. Okrem znižovania teplôt vzduchu majú chladné chodníky priamy aj nepriamy vplyv na zmenu klímy. Odrážaním žiarenia späť do atmosféry chladné chodníky vyvíjajú radiačné sily, čo znamená, že menia energetickú rovnováhu Zeme odoslaním viac energie von z atmosféry. Nepriamy vplyv na klimatické zmeny majú zasa tým, že menia spotrebu energie v priľahlých budovách.

SWAN_042021

Na jednej strane môžu chladné chodníky znížením teploty znížiť potrebu klimatizácie v lete, no zároveň zvýšiť potrebu vykurovania v zime. Na druhej strane odrážaním svetla (tzv. dopadajúceho žiarenia) na okolité budovy môžu ohrievať stavby, čo môže zvýšiť spotrebu klimatizácie v lete a znížiť potrebu vykurovania v zime. No účinky albedo tvoria len časť celkových vplyvov chladnej dlažby. Okrem toho môže ovplyvňovať aj spotrebu paliva. Vozovky s hladkým povrchom a tuhou štruktúrou zmenšujú nadmernú spotrebu paliva vo vozidlách, ktoré po nich jazdia.

Hodnotenie vplyvu chladných chodníkov na zmenu klímy je teda zložitý proces, ktorý zahŕňa mnoho kompromisov. S cieľom určiť ideálnu implementáciu chladných chodníkov v Bostone a Phoenixe výskumníci skúmali vplyvy prechodu z bežných asfaltových chodníkov na tri možnosti chladných chodníkov: reflexný asfalt, betón a reflexný betón. Na tento účel použili spriahnuté fyzikálne simulácie na modelovanie budov v tisícoch hypotetických štvrtí.

Pomocou týchto údajov potom vycvičili model neurónovej siete na predpovedanie vplyvov na základe charakteristík budovy a okolia. Po posúdení vplyvov každého typu chladnej dlažby výskumníci vypočítali, ktorý materiál (bežný asfalt, reflexný asfalt, betón a reflexný betón) priniesol každej štvrti najväčší úžitok. Zistili, že zatiaľ čo v Bostone a Phoenixe boli chladné dlažby vcelku výhodné, ideálne materiály sa v oboch mestách výrazne líšili.

V Bostone chladné chodníky znižovali potrebu energie rovnako často, ako ju zvyšovali, vo Phoenixe mali chladné chodníky negatívny vplyv na potrebu energie vo väčšine obvodov v dôsledku dopadajúceho žiarenia. Po zohľadnení radiačného pôsobenia však chladné chodníky znamenali v konečnom dôsledku čistý prínos. Až po zohľadnení emisií a vplyvu na spotrebu paliva sa ukázal ideálny typ dlažby pre každú štvrť. Najlepšie výsledky dosiahla reflexná betónová dlažba, ktorá sa ukázala ako optimálna v 53 % a 73 % štvrtí v Bostone a Phoenixe.

Zdroj: weforum.org.

Zobrazit Galériu

Redakcia

Všetky autorove články

9 komentárov

To je reakcia na: „Chladné chodníky“ pomáhajú bojovať proti zmene klímy

17.9.2021 11:09
Tento týždeň som pristavoval drevený prístrešok k domu. Biela stena mala vysokú odrazivosť slnečného žiarenia a nemal som pocit, že by tam bolo chladnejšie ako v okolí, skôr naopak. Ochladilo sa až keď som položil krytinu, aj to len prvý podvečer. Druhý deň na strechu z bielych škridlí od rána pieklo a bolo tam horúco aj v tieni. Bude to skvelá sušiareň byliniek a ovocia. A na to nepotrebujem byť americký vedec.
Ak chcú naozaj ochladiť mestá, musia energiu slnečného žiarenia spotrebovať, nie odraziť. Kubík vody potrebuje na odparenie 780 kW. Či už z pokropeneho chodníka, stromu alebo trávnika. Jak prosté, milý Wattsone.
Reagovať

Vykurované chodníky reakcia na: „Chladné chodníky“ pomáhajú bojovať proti zmene klímy

16.9.2021 09:09
Mne by stačilo, keby náš mestský podnik tepelného hospodárstva prestal vykurovať chodníky. Keď je v zime súvislá snehová pokrývka, krásne vidno, kadiaľ idú potrubia na distribúciu tepla. Všade na chodníkoch je sneh, len na tých miestach je suchý asfalt...
Reagovať

RE: Vykurované chodníky reakcia na: Vykurované chodníky

16.9.2021 10:09
A to už prečo ti vadí, že na chodníku nie je poľadovica ? ze netreba odpratávať ? Mimochodom používa na na to voda ktorá odteká z domácností ako odpadová , tak sa nedá vravieť o plytvaní energiu .
Reagovať

RE: RE: Vykurované chodníky reakcia na: RE: Vykurované chodníky

17.9.2021 10:09
Nie, nemal som na mysli odpadovú vodu. Hovorím o rozvodoch tepla. U nás sa v týchto rozvodoch stráca asi 50% z vyrobeného tepla...
Reagovať

RE: RE: RE: Vykurované chodníky reakcia na: RE: RE: Vykurované chodníky

17.9.2021 11:09
Ale platiť to stratené teplo musíme.

Soudruzi výskumníci z NDR :) reakcia na: „Chladné chodníky“ pomáhajú bojovať proti zmene klímy

16.9.2021 08:09
presne tak , bludy bludy , zákon zachovanie energie vravi ze ak telepnu energiu reflektujeme z chodníkov naspať na okolité budovy alebo len to prejde 2x ovzduším tam a späť , do vesmíru , tak sa vzduch prehreje viac a na klímu to nemá v celku ziadny vplyv. Keby sme žili vo vákuu a v okolí by neboli ziadne budovy, tak potom hej. Sudruzi z NDR zkoumají bez toho aby sa komplexne zamysleli pred tym než minú čas na hovadiny
Reagovať

RE: Soudruzi výskumníci z NDR :) reakcia na: Soudruzi výskumníci z NDR :)

17.9.2021 11:09
Určite ich platí betónová lobby, bude sa prestavovať.

nedalo mi to reakcia na: „Chladné chodníky“ pomáhajú bojovať proti zmene klímy

16.9.2021 08:09
"Je známe, že dlažby ohrievajú mestá tým, že znova vyžarujú slnečné žiarenie." - ŽE ZNOVA VYŽARUJÚ SLNEČNÉ ŽIARENIE?? ozaj po sebe nečítate?
Reagovať

Luboslav Lacko klamar reakcia na: „Chladné chodníky“ pomáhajú bojovať proti zmene klímy

16.9.2021 01:09
Ten blud v nadpise protireci clanku. Nicomu to nepomaha.
Reagovať

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať