SAMSUNG_042024 Advertisement SAMSUNG_042024 Advertisement SAMSUNG_042024 Advertisement

Nissan X-TRAIL e-POWER e-4ORCE / Vydajte sa za dobrodružstvom

0

Štvrtá generácia Nissan X-Trail sa opiera o dobre zavedenú DNA, ktorá prechádza všetkými tromi predchádzajúcimi generáciami tohto modelu, charakterizovanými svalnatým dizajnom, flexibilnou úžitkovosťou a pokročilými schopnosťami pohonu všetkých kolies. Takmer sedem miliónov celosvetovo predaných kusov ho robí jedným z najobľúbenejších rodinných vozidiel na cesty za dobrodružstvom. Novinka je dostupná v konfigurácii s piatimi sedadlami, ktorú sme dostali na test, aj v sedemmiestnej verzii pre početnejšie rodiny.

SAMSUNG 042024 Advertisement  

Nissan X-TRAIL štvrtej generácie je postavený na novej platforme Alliance CMF-C a je už druhým modelom v európskej ponuke Nissanu s inovatívnym pohonom e-POWER, ktorý bol prvýkrát predstavený v Japonsku na modeli Note v roku 2017. Na našom trhu sa prvýkrát objavil v modeli Qashqai v minulom roku. Systém e-Power je jeden z mála čisto sériových hybridných pohonov na trhu. Skladá sa z benzínového trojvalca s turbodúchadlom s objemom 1,5 litra s variabilným časovaním ventilov, ktorý je s výkonom 116 kW používaný vždy iba v úlohe generátora. Na pohon kolies slúži v našom prípade iba dvojica synchrónnych elektromotorov s permanentným magnetom. Predný motor má výkon 150 kW/330 Nm a zadný motor 100 kW/195 Nm. Keďže tieto elektromotory dosahujú svoje maximá v rôznych časoch, Nissan udáva celkový výkon systému 157 kW, ale neuvádza kombinovanú hodnotu krútiaceho momentu. Systém využíva lítiovo-iónovú batériu s kapacitou 1,97 kWh. Vďaka pomerne vysokému výkonu a krútiacemu momentu elektromotorov sú jazdné vlastnosti veľmi blízke elektromobilu, ibaže pri potrebe prudkej akcelerácie počujete zvukovú kulisu spaľovacieho motora.

Jednotka e-POWER využíva „lineárne ladenie“, ktoré riadi prevádzku benzínového motora tak, aby otáčky zodpovedali zhruba jazdnému režimu vozidla, čím sa eliminuje „roztočenie“ tradičných hybridov pri tvrdom zrýchlení. Motor beží iba v otáčkach, ktoré sú nevyhnutné na činnosť, čo výrazne znižuje hlučnosť hlavne pri pohybe v obytných zónach a mestách. Batéria sa rovnako ako pri iných hybridoch nabíja iba za jazdy, a to buď činnosťou motora, alebo rekuperáciou. Na rozdiel od bežnejších paralelných hybridov si systém nevie pomôcť pripojením spaľovacieho motora k pohonu, takže aj systém manažmentu energie je tu nastavený trocha ináč a batéria sa udržiava na úrovni 40 – 70 % SOC tak, aby na jednej strane bolo dosť energie na dynamické zrýchlenie či jazdu do kopca a na druhej strane zostala rezerva na rekuperáciu. Nemalo by totiž veľký význam, keby sa batéria počas jazdy naplno nabila a potom by ste pri jazde z kopca nemali kam ukladať energiu. Prišli by ste tak o najväčšiu výhodu elektrifikovaných áut – možnosť využitia energie získanej rekuperáciou na ďalšiu jazdu. Už z toho vidieť, že správne naladenie takéhoto systému nie je jednoduché a vyžaduje veľmi presné riadenie aj predikciu a dostatočne dimenzovaný výkon jednotlivých prvkov systému. To je možno aj dôvod, prečo sa modely využívajúce sériový hybridný systém dajú spočítať na prstoch jednej ruky. Z elektromobilov je prevzatý režim e-Pedal, v ktorom môžete rýchlosť ovládať iba stláčaním a uvoľňovaním plynového pedála, pričom brzdový pedál využívate iba pri brzdení do nuly alebo pri potrebe prudšieho brzdenia. Systém sa aktivuje pomocou prepínača na stredovej konzole. Po uvoľnení akcelerátora e-Pedal Step brzdí X-Trail s hodnotou 0,2 g, čo je dostatočné na rozsvietenie brzdových svetiel. 

Nový Nissan X-Trail prichádza aj s novým systémom pohonu všetkých kolies e-4ORCE, ktorý je navrhnutý pre elektrifikované pohony a zabezpečuje istotu trakcie a dobré zrýchlenie za všetkých podmienok. Využíva ho aj čisto elektrický model Aryia. Systém s dvoma elektrickými motormi má celkový výkon 157 kW a zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 7 sekúnd.

Interiér ponúka vysokú úroveň pohodlia a prémiové materiály. Veľmi pekne spracovaný interiér s koženými poťahmi sedadiel aj obloženia dverí a palubnej dosky pôsobí už na pohľad luxusným dojmom. Dvere majú veľký uhol otvorenia na pohodlné nastupovanie. Druhý rad sedadiel sa delí v pomere 60:40, pričom je k dispozícii aj stredový otvor na prepravu dlhých predmetov. Sedadlá druhého radu možno posúvať vpred na zvýšenie batožinového priestoru alebo uľahčenie prístupu. Pasažieri v druhom rade majú k dispozícii ovládanie klimatizácie, dva typy konektorov USB, ako aj integrované slnečné clony. Komfort jazdy umocňuje panoramatické strešné okno s elektrickou roletou a otvárateľnou prednou časťou.

Veľkými zmenami prešiel aj infotainment, ktorý na dvojici 12,3" displejov zobrazuje prístrojový panel a multimédiá. Nissan sa drží svojej koncepcie ovládania, keď na stredovom dotykovom displeji ovládate iba navigáciu, multimédiá a aplikácie. Na nastavenia vozidla a asistentov je k dispozícii prístrojový panel, na ktorom nastavujete všetko ostatné prostredníctvom tlačidiel na volante. Všetky ostatné funkcie, či už klimatizáciu, alebo jazdné režimy a ďalšie, ovládate poctivými mechanickými tlačidlami. Tento koncept sa mi veľmi páči a dúfam, že si ho Nissan zachová. Podstatne menej odvádza pozornosť ako dotykové ovládanie. Infotainment dostal novú grafiku s veľkými dlaždicami na domovskej obrazovke, ktoré si môžete zoradiť podľa seba na niekoľkých obrazovkách. Je to veľmi dobre urobené. Jedinú výhradu mám ku grafike navigácie, ktorá by už naozaj potrebovala zmodernizovať. Navigačné údaje si môžete pozrieť aj na projekčnom displeji a na prístrojový panel možno zobraziť aj mapu. Zatiaľ čo Apple CarPlay sa dá pripojiť bezdrôtovo, pri Android Auto sa stále musíte spoliehať iba na kábel USB. Vzhľadom na to, že ide o nový infotainment, je to veľká škoda. Zostáva iba dúfať, že to výrobca napraví nejakou aktualizáciou, ak to bude možné. Ináč je však Android Auto implementované výborne a na celú plochu obrazovky.

Vďaka tomu, že som X-TRAIL testoval v aprílovom počasí, mal som možnosť počas týždňa vyskúšať slnečné počasie, dážď, zasneženú cestu, mráz aj blatistý terén. Treba uznať, že X-TRAIL ani v elektrifikovanej podobe nestratil nič zo svojich offroadových schopností. Na stredovom paneli je otočný volič jazdných režimov, kde okrem štandardného, eko a športového módu nájdete aj voľby off-road a sneh. V strede otočného prepínača je tlačidlo režimu na zjazd z kopca. Pohonný systém je vyladený výborne a vozidlo si poradilo vo všetkých podmienkach bez akýchkoľvek problémov. Jazdné vlastnosti sú dobré, treba však počítať s výškou karosérie, ktorú cítiť najmä pri vyhýbacích manévroch. Záťah pohonnej sústavy je veľmi dobrý a prekvapí dobré odhlučnenie kabíny. To sa hodí najmä v kombinácii s prémiovým audiosystémom Bose, ktorý vám ponúkne skutočne nevšedný zvukový zážitok. Delené predné svetlá majú matrixovú technológiu na vykrývanie ostatných účastníkov premávky. Svetelný výkon je veľmi dobrý a slušná je aj homogenita svetelného poľa. Matrixová technológia pracuje s malým množstvom segmentov, takže tienenie nie je príliš detailné, ale pracuje spoľahlivo. Vozidlo má vo výbave aj množstvo najmodernejších asistentov, ktoré Nissan vedie pod súhrnným názvom Nissan Intelligent Mobility. Systém Pro Pilot združuje adaptívny tempomat so systémom udržiavania v jazdnom pruhu. Funguje spoľahlivo, len občas upozorňoval na držanie volantu viac ako treba. Mohlo však ísť o problém konkrétneho vozidla, lebo  na iných modeloch s rovnakým systémom som to nezaznamenal.

Na hybride asi každého zaujíma spotreba. Samozrejme, vzhľadom na to, že vozidlo má hmotnosť takmer dve tony a má vysokú stavbu karosérie, nemožno očakávať nejaké zázraky. V rámci mesta a blízkeho okolia sme jazdili za 6,1 l/100 km. Na okreskách spo­treba vychádzala na 7,1 l/100 km. Celkovú spotrebu sme dosiahli na úrovni 7,4 l/100 km. Pri jazde po diaľnici už treba počítať aj s výrazným vplyvom aerodynamického odporu a s tým, že hybridný systém je trvale napájaný generátorom. Spotreba sa tu pohybuje okolo 8 – 9 l/100 km.

Technické údaje:

• Motorgenerátor el. energie: 1,5 l benzínový trojvalec, 116 kW, 250 Nm, elektromotor: predný – výkon 130 kW, max. krútiaci moment 330 Nm, zadný – výkon 100 kW, max. krútiaci moment 195 Nm, systémový výkon 157 kW, pohon všetkých kolies e-4ORCE, batéria 1,97 kWh, objem palivovej nádrže 55 l, max. rýchlosť: 180 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 7 s, spotreba podľa výrobcu 5,1 – 5,4 l/100 km

• Spotreba v teste 7,4 l/100 km

PLUSY, MÍNUSY:

+ Inovatívny pohon, dizajn, spracovanie, technologická výbava, adaptívne svetlomety, off-road režimy
- Nič podstatné

• Cena modelu od (s DPH):  37 990 EUR
• Testované vozidlo (s DPH): 50 590 EUR

Zobrazit Galériu

René Hubinský

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať