
Impulz pre vodíkový pohon. Nová technológia na výrobu vodíkového paliva z morskej vody
Hoci vodíkové palivo by mohlo odstrániť znečistenie spôsobené výfukovými plynmi, najčastejšie sa vyrába z fosílneho zemného plynu. No ukazuje sa, že ho možno vyrobiť aj z čistejšieho zdroja – z vody. Elektrolýzou sa dá oddeliť vodík od kyslíka, čo nám poskytne čistý vodík. Ibaže pri doterajších procesoch sa musela použiť sladká voda, ktorá je drahá. Morská voda totiž ničí elektródy.
Teraz vedci zo Stanfordovej univerzity prišli s metódou, ktorá umožňuje výrobu vodíkového paliva priamo z vody z oceánu. Dopyt po vodíkových palivách je ešte pomerne nízky, no na cestách už možno stretnúť autá poháňané vodíkom, v Nemecku dokonca jazdí aj vlak s vodíkovým pohonom. V oblasti San Francisca sa má tento rok spustiť vodíkový trajekt a v Singapure sa vyvíja prvé vodíkovo-elektrické lietadlo. Možno teda predpokladať, že dopyt sa bude zvyšovať.
„Ak v budúcnosti nastane rozmach vozidiel alebo iných strojov s vodíkovým pohonom, budeme potrebovať veľa vodíka, preto sme začali premýšľať o tom, kde tento vodík vziať,“ hovorí Hongjie Dai, profesor chémie na Stanforde.
V budúcnosti by napríklad lode prevádzkované na vodíkových palivových článkoch mohli vyrábať vlastné palivo priamo z morskej vody. V minulosti experimentovali s výrobou vodíka z morskej vody už viacerí vrátane amerického námorníctva. Výskumníci zo Stanfordu teraz testovali metódu, ktorá využíva jednoduchú elektrolýzu s niekoľkými zlepšeniami.
V slanej vode by kladná elektróda priťahovala chloridové ióny, ktoré rýchlo zničia kov. Po pridaní nového povlaku zo zlúčenín niklu však môže elektróda vydržať dlhšie. Tím hovorí, že ich anóda sa dá používať v morskej vode až 1000 hodín, zatiaľ čo anóda bez ochrannej vrstvy vydrží len 12 hodín. A tento proces môže prebiehať s využitím elektriny z obnoviteľných zdrojov.
Vodíkové palivo by sa mohlo široko používať v doprave, ale vodíkové palivové články by takisto mohli uskladňovať elektrinu z elektrární alebo skladovať energiu v domoch. Môžu uchovávať viac energie ako batérie a umožnili by vyhnúť sa niektorým environmentálnym dôsledkom. Výskum je v počiatočnom štádiu, ale Dai hovorí, že spoločnosti už prejavili záujem o licencovanie tejto technológie.
Zdroj: fastcompany.com, news.stanford.edu.
Zobrazit Galériu