SAMSUNG_042024 Advertisement SAMSUNG_042024 Advertisement SAMSUNG_042024 Advertisement

Nový normál práce vo firmách preveril nastavenie spolupráce i bezpečnosť

Tlačové správy
0

Zatvorené kancelárie, home office, online spolupráca - už to budú takmer dva roky, čo pandémia výrazne zmenila spôsob, akým pracujeme. A hoci recept na novú situáciu musela hľadať väčšina organizácií, nie všetkým sa ho podarilo nájsť.

O tom, čo funguje, čo sa neosvedčilo,  kde sú najčastejšie prekážky a ako ich prekonať, diskutovali odborníci z praxe na online podujatí spoločnosti Atos. Nový normál práce bol už treťou virtuálnou debatou v rámci Technologického fóra.

Komunikácia je stále dôležitá

Firmy počas uplynulého obdobia nebrzdil vždy len nedostatok technologických nástrojov. „Často sa stretávame s tým, že pracovník vo firme dostane notebook, má pripojenie, má VPN, no nevie, čo má robiť. Bez bežnej živej komunikácie sa často stratí niť. Vidno, že chýba také to bzučanie medzi ľuďmi, v rámci ktorého sa operatívne dozvedia, čo sa deje,“ hovorí o jednej z najväčších nástrah práce z domova Patrik Plachý, odborník zo spoločnosti Red Hat. Tá preto do svojich nástrojov začala implementovať automatické upozornenia, ktoré takéto zádrhy v procesoch pomáhajú odhaliť.

Práve komunikácii venujú veľkú pozornosť aj v spoločnosti Cisco. Nástroj na podnikovú spoluprácu Webex fungoval už pred pandémiou, no až nová situácia dala vyniknúť jeho prednostiam. Spolupráca v rámci firmy tak môže byť dokonca ešte efektívnejšia. Cisco aj preto predpokladá, že novým normálom bude hybridná práca, pri ktorej budú zamestnanci produktívni bez ohľadu na to, kde sa práve nachádzajú.

„Ak napríklad pracujem z domu a časť tímu je v kancelárii, Webex mi dáva pocit, akoby som bol priamo s nimi,“ hovorí expert Karol Piling. Cieľom spoločnosti Cisco je, aby interakcia prostredníctvom Webexu bola ešte lepšia ako naživo a tomu zodpovedajú aj neustále pribúdajúce funkcie. „Už len spôsob, akým Webex dokáže snímať ľudí v miestnosti, výrazne zlepšuje zážitok zúčastnených bez ohľadu na to, či sa nachádzajú s kolegami v zasadačke, v menšom kolektíve za pracovným stolom alebo sami doma. Systém veľmi efektívne dokáže odfiltrovať rušivé zvuky. Prináša aj mnohé pokročilé funkcie, ako je napríklad automatická tvorba písomného záznamu schôdzky, takže netreba robiť poznámky. Webex využíva umelú inteligenciu a jeho veľkou prednosťou je i vynikajúca bezpečnosť,“ hovorí odborník spoločnosti Cisco.

Inovácie bez zložitosti

Expert Red Hatu si všíma, že mnohé firmy sa v súvislosti s potrebou digitalizácie narýchlo púšťajú aj do úprav svojej infraštruktúry. Cieľom sú nové obchodné príležitosti, no výsledkom je často skôr neprehľadný a komplexný systém. Ak sa napríklad rozhodnú pre cloud, no nemajú na to potrebnú stratégiu, metodiky a správne nastavený obchodný model, v konečnom dôsledku si situáciu môžu aj skomplikovať.

 

Red Hat im preto ponúka platformu, ktorá prináša všetky možnosti moderných technológií, no súčasne príliš nenarúša zabehnuté postupy. „Pýtame sa firiem, na čom trávia najviac času. Na základe toho im pripravíme riešenie, ktoré umožňuje inovácie, no zároveň nevnáša do organizácie zložitosť,“ hovorí Patrik Plachý.

Red Hat zákazníkom okrem toho poskytuje aj servisný inžiniersky tím. „Zákazník si povie, aké má požiadavky, vyberie si, kde chce služby prevádzkovať a dostane jednoducho bežiacu automatizovanú platformu, ktorá mu poskytne všetko, čo potrebuje,“ vysvetľuje.

Nejde ani tak o konkrétne riešenie, ale skôr o nastavenie celého systému v spolupráci so zákazníkom a partnermi, ktoré umožní inovovať aj bez toho, aby sa zákazník musel výrazne prispôsobovať a zavádzať veľké zmeny. Práve takýmto prístupom sa tímu Red Hatu napríklad s využitím automatizácie a kontajnerizácie podarilo zefektívniť procesy u jedného zo zákazníkov natoľko, že pri spúšťaní nového prostredia bol zakaždým namiesto dvoch týždňov čakania schopný začať s vývojom do 30 minút.

Výhody cloudu aj vo vlastnom dátovom centre

Práve spolupráca a pochopenie skutočných potrieb je častou tou najdôležitejšou prísadou úspechu. Marián Gálik zo spoločnosti HPE Slovensko poukazuje na častý nesúlad medzi predstavami a realitou. „Vďaka pokročilému reportingu dnes už vieme presne vyčísliť rozdiely medzi infraštruktúrou, ktorú si zákazníci na začiatku predstavujú a ich reálnymi potrebami. Často sa po dvoch-troch rokoch fungovania jasne ukáže, že využívajú maximálne polovicu z toho, čo očakávali. Takéto nadhodnotenie technicky neprekáža, no treba si uvedomiť, že treba zbytočne platiť napájanie, chladenie, podporu a ďalšie veci, ktoré takýto prístup výrazne finančne znevýhodňujú,“ delí sa o skúsenosti expert HPE Slovensko.

Filozofiou HPE preto je, aby zákazníci platili len za to, čo reálne využijú, no zároveň mali možnosť rýchlo škálovať a inovovať. Pri ponuke svojich riešení sa spoločnosť pozerá na to, čo zákazníci skutočne potrebujú. „Snažíme sa svet cloudu a on-premise spájať do jednotného hybridného riešenia. Aplikácie, kritické pre biznis, pri ktorých je dôležitá ochrana údajov a dostupnosť aplikácií tak zostávajú pod kontrolou zákazníka. Môže si postaviť napríklad dátové úložiská na platforme HPE Alletra, ktoré mu garantujú 100-percentnú dostupnosť dát,“ hovorí M. Gálik.

Pre aplikácie typu DevOps, ktoré potrebujú dynamiku a flexibilitu, je zase výhodnejší cloud. „Našou úlohou je prepájať tieto dva svety, aby zákazník vedel využívať výhody cloudu aj vo svojich dátových centrách,“ hovorí. Na to slúži model HPE GreenLake, vďaka ktorému firma platí len reálne spotrebované zdroje, no zároveň má k dispozícii flexibilitu cloudu.

Bezpečnosť potrebuje stratégiu

Prechod na prácu na diaľku mimoriadne preveril aj bezpečnostné opatrenia. Problémom sa nevyhli ani veľké svetové firmy – známy je prípad Colonial Pipeline, ktorá sa stala terčom ransomvérového útoku.

Kybernetické hrozby možno zmierniť neustálym vzdelávaním zamestnancov a udržiavaním konzistentnej skúsenosti naprieč celým pracovným prostredím. Pomôcť však dnes už môže aj automatizácia a využívanie pokročilých technológií, ako je napríklad umelá inteligencia.

„Každá firma by mala mať bezpečnostnú stratégiu,“ hovorí odborník spoločnosti Cisco, ktorá v ostatných rokoch výrazne investuje do vývoja bezpečnostných riešení. „Zvlášť v situácii, keď je nedostatok kvalifikovaných odborníkov treba mať predstavu o komplexnej ochrane, ako nastaviť siete, detekciu útokov, čo robiť nielen ako prevenciu, ale i počas útokov a po nich,“ hovorí K. Piling.

Cisco dnes bezpečnostný perimeter vysúva do cloudu. „Naši výskumníci v Talos Threat Intelligence nepretržite monitorujú prevádzku v sieťach na celom svete a zaznamenávajú hrozby. Denne vyhodnotia viac podnetov ako je dotazov na Googli,“ vysvetľuje odborník. Údaje potom analyzujú, hľadajú v nich vzorce a vedia ich korelovať. Veľmi rýchlo tak môžu odhaliť náznaky útoku. S pomocou umelej inteligencie a strojového učenia navyše vedia veľmi efektívne odhaľovať falošné poplachy, takže väčšiu pozornosť možno venovať skutočným hrozbám. „Je veľký rozdiel, či dokáže firma na útok reagovať o dva-tri dni alebo do hodiny,“ dodáva odborník spoločnosti Cisco.

 

Zobrazit Galériu

Atos

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať