SAMSUNG_022024A Advertisement SAMSUNG_022024A Advertisement SAMSUNG_022024A Advertisement

Panasonic Lumix G9 II : Horúca novinka v našom teste

0

Panasonic prichádza s druhou generáciou svojej fotograficky orientovanej bezzrkadlovky Lumix G9 II. Jej najočakávanejšia inovácia je novo vyvinutý snímač Live MOS s rozlíšením 25,2 Mpx, ktorý po prvýkrát v bezzrkadlovkách Panasonic systému MFT (Micro 4/3) využíva systém PDAF, teda fázové automatické zaostrovanie. Aj keď ide o zásadnú novinku tohto modelu, Lumix G9 II prichádza s množstvom ďalších zlepšení a nových funkcií, ktoré sme dosiaľ videli iba pri vlajkovej lodi Lumix GH6. My sme mali možnosť ako prvá redakcia v SR a ČR novinku otestovať ešte pred jej oficiálnym uvedením aj s trojicou nových objektívov pre systém MFT.

Kľúčové špecifikácie

  • 25MP snímač CMOS s dvojitým výstupným ziskom
  • 5-osová stabilizácia obrazu v tele (podľa CIPA až 8 stupňov)
  • Fázová detekcia na snímači (779 bodov)
  • 3" plne kĺbový dotykový displej s rozlíšením 1,84 milióna bodov
  • Elektronický hľadáčik OLED s 3,86 milióna bodov a 0,8-násobným zväčšením
  • Sériové snímanie rýchlosťou 60 snímok za sekundu s AF-C a elektronickou uzávierkou (10 snímok za sekundu mechanicky)
  • 100 Mpx režim snímania z ruky vo vysokom rozlíšení
  • Až 5,8K  vide z celého snímača, 4:2:0, C4K 4:2:2 10-bitové, s V-Log, 4K 120p
  • Záznam ProRes 422 a 422 HQ na externý SSD
  • Rozhranie HDMI v plnej veľkosti
  • Výdrž batérie 390 záberov na jedno nabitie, pri použití LCD displeja
  • Napájanie cez USB-C, podpora externého SSD
  • Duálny slot na kartu SDXC UHS-II
  • Wi-Fi + Bluetooth

Na pohľad sa nový Lumix G9 II od svojho predchodcu pomerne zásadne líši. Na vrchnej strane už nenájdete stavový displej a rozmiestnenie hlavných ovládacích prvkov pripomína skôr GH6. Hore je na ľavej strane otočný ovládač, ktorým volíte sériové fotenie, fotenie s vysokým rozlíšením, časozber a časovač, na pravej prepínač režimov fotenia a filmovania s páčkou hlavného vypínača. Nájdete tu aj dvojicu otočných voličov na rýchle nastavovanie expozičných parametrov, predný je súčasťou spúšte, zadný v pozícii na palec. Je tu takisto tradičná trojica tlačidiel nastavenia vyváženia bielej, ISO a korekcie.

Porovnanie Panasonic Lumix G9 / G9 II

Posledné je dedikované červené tlačidlo nahrávania, aj keď to v štandardnom nastavení zdvojuje aj tlačidlo spúšte. Zadný panel vpravo od displeja je prakticky rovnaký ako na GH6, takže tu nájdete volič zaostrenia, tlačidlo AF-ON, päťsmerový joystick, tlačidlo Q na vstup do rýchleho menu, ovládacie koliesko menu a tlačidlá späť a Disp. Vľavo hore nad displejom sú ešte tlačidlá prehrávania a prepínania hľadáčika a displeja. Telo je, samozrejme, oproti GH6 nižšie a aj s menšou hĺbkou, pretože G9 II nemá aktívne chladenie. Asi sa teraz budete zamýšľať nad tým, prečo spomínam GH6.  Lumix G9 II totiž preberá všetky videorežimy práve z GH6 a už v základe má dostupný režim V-Log. Samozrejme, G9 II používa dva sloty na karty SD vo verzii UHS II. Tieto karty sú síce rýchle, ale stačia maximálne na video s dátovým tokom 400 Mb/s. Keďže však G9 II podporuje aj nahrávanie v režimoch s vyšším dátovým tokom 600 – 800 Mb/s a takisto nahrávanie v Apple ProRes s dátovým tokom 1,9 Gb/s, karty SD by v takomto prípade nestačili. Na to ponúka G9 II podporu nahrávania na externý disk SSD pripojený cez konektor USB-C. Je to síce menej praktické riešenie ako interný záznam na karty CF Expres v Lumix GH6, na druhej strane však G9 II sprístupňuje tento formát aj hobby filmárom, ktorí tak nemusia platiť za drahé karty CF Express. Predsa len externé disky SSD sú dnes lacnejšie. Túto možnosť má aj spomínaný Lumix GH6. Iba pre zaujímavosť, v najvyššej kvalite 5,7K 30p v kodeku Apple PreRes 422HQ s dátovým tokom 1,9 Gb/s stačí kapacita 1 TB SSD asi na 1 hodinu a 7 minút záznamu. Ak chcete používať vysokorýchlostné sériové snímanie alebo záznam 4K 120p, potrebujete kvalitné a spoľahlivé karty triedy V90.

Sériové snímanie síce spustíte aj s pomalšími, ale ukladanie na kartu trvá príliš dlho, až niekoľko minút, takže na normálne fotenie je to nepoužiteľné. Veľmi pritom nepomôže ani rozdelenie JPEG a RAW na osobitné karty. Ja som používal dve karty Sony TOUGH 128 GB V90 UHS II, no aj tak zápis celého buffera (asi 160 RAW + JPEG snímok) trval viac ako dve minúty. Lepšie je preto využívať SSD, s ktorým sa tento čas výrazne skráti a v jednej sérii nafotíte asi o 30 % viac snímok, keďže SSD stíha niektoré snímky zapisovať už počas fotenia. Rovnaké nároky na karty SD má aj 4K 120p video. To je nahrávané s dátovým tokom 300 Mb/s a spomínaná karta Sony jeho záznam spoľahlivo zvláda.      

Panasonic tak dáva používateľom do rúk ďalšiu zo svojich univerzálnych bezzrkadloviek, ktorá zvládne na vysokej úrovni prácu s fotografiou aj videom. Novo vyvinutý obrazový snímač má v podstate rovnaké rozlíšenie ako GH6 a v režime supervysokého rozlíšenia podľa výrobcu umožňuje vďaka pohybu senzora vytvoriť snímky s rozlíšením až 100 Mpx. V testovanom kuse sa však dalo nastaviť maximálne 75 Mpx. Možno teda v niektorej z ďalších aktualizácií túto možnosť upraví. Veľmi zaujímavá je aj funkcia Live View Composite, ktorú poznáme už z full frame novinky Lumix S5 II. Pri nočnom fotení umožňuje skladanie svetelných stôp. To znamená, že pri spustení vytvorí fotku s dlhou expozíciou podľa vášho nastavenia a potom zostane režim Live View Composite aktivovaný a zaznamenáva už iba nové svetelné stopy. Takže napríklad osvetlená budova v popredí sa už nijako nemení, ale ak sa v snímke niekde pohybuje svetlý objekt (napríklad hviezdy, svetlá áut a podobne), zaznamenáva sa jeho svetelná stopa. Režim slúži na vytváranie zaujímavých nočných scenérií alebo maľovanie svetlom.

LEICA DG SUMMILUX 9mm F1.7 - Live View Composite

Každého však asi najviac zaujíma zásadná novinka tohto modelu, a to systém hybridného automatického zaostrovania s fázovým zaostrovaním so 779 bodmi a celoobrazovým systémom detekcie kontrastu. Systém vďaka využitiu umelej inteligencie dokáže v reálnom čase identifikovať typ snímaného objektu a prispôsobiť mu nastavenia na dosiahnutie čo najlepších výsledkov. Vie rozlišovať ľudské a zvieracie oči aj telo, autá, motocykle aj lietadlá. Pokiaľ v scéne niektorý objekt zaznamená, označí ho obdĺžnikovou značkou. Pri sériovom snímaní umožňuje nastaviť Pre-Burst Shooting až do 1,5 s, takže zaznamenáte akciu 1,5 s pred stlačením spúšte. To, samozrejme, ocenia fotografi športov, prírody či iných akčných žánrov.

LEICA DG 35-100/F2.8

Zaostrovanie pracuje veľmi rýchlo a spoľahlivo. Veľmi oceňujem, že oproti predchodcovi G9, ktorý mal veľmi citlivú spúšť, na G9 II už reaguje štandardne. Dobré je takisto, že výrobca zjednotil ovládanie s radom GH, takže ak náhodou máte viac zariadení alebo budete G9 II používať ako druhú kameru, budete to mať jednoduchšie. Nezanedbateľné je aj zlepšenie stabilizácie snímača (B.I.S.) a duálneho stabilizátora. Ich výbornú účinnosť som mohol otestovať aj s trojicou nových objektívov pre systém MFT Leica DG Vario-Elmarit 12-35 mm f/2,8 ASPH, Leica DG Vario-Elmarit 35-100mm f 2.8 II a Leica DG Vario-Elmarit 100-400mm f4.0-6.3 II. Okrem prvého menované sú oba ďalšie v nových verziách starších modelov so zlepšenou podporou duálnej stabilizácie a zlepšenou spoluprácou s novým hybridným ostriacim systémom. Vďaka zdokonalenému systému stabilizácie možno aj s týmito dlhými sklami fotiť na dlhších časoch. V režime videa je navyše rozšírená digitálna stabilizácia, ktorá umožňuje pohodlné filmovanie aj s dlhými sklami.  

LEICA DG 100-400/F4-6.3II

O novom Lumix G9 II by sa toho dalo ešte veľa napísať. Na záver teda krátke zhrnutie z testu. Novinka je ďalej orientovaná predovšetkým na fotenie a v kombinácii s kvalitnými objektívmi má veľký potenciál na športové aj akčné fotenie. Ocenia ju aj fotografi prírody či priaznivci motoristických športov alebo lietadiel. Hybridný ostriaci systém pracuje výborne a spolu s automatickou detekciou typu objektu je silným nástrojom fotografa. Kamera výborne zaostruje aj pri natáčaní videa. Automatika plynule udržuje zaostrenie bez náznakov „dýchania“ zaostrenia.

LEICA DG 35-100/F2.8

LEICA DG 100-400/F4-6.3II

Používateľov určite poteší, že spolu s výkonným enginom kamera dostala aj pokročilé videorežimy, ktoré poznáme z vlajkovej lode GH6. Tieto funkcie umožňujú použiť ju ako B kameru ku GH6 alebo výrazne rozšíriť možnosti natáčania pre hobby kameramanov. Treba však počítať s tým, že GH9 II na rozdiel od GH6 nemá aktívne chladenie, takže čas nepretržitého záznamu je obmedzený z dôvodu zahrievania kamery. Počas testovania v režime 4K 30p kamera natáčala 35 minút, pri 4K 120p po 12 minútach záznamu zobrazila varovanie o prehriatí. Závisí to, samozrejme, aj od okolitej teploty a od toho, či natáčate z ruky, alebo zo statívu. Treba s tým však počítať. Vzhľadom na to, že zariadenie je primárne cielené na fotografov, nepovažujem to za chybu, ale za vlastnosť zariadenia. Inak ide v rámci formátov APS-C a MFT o jednu z najvybavenejších bezzrkadloviek na trhu a rozhodne stojí za pozornosť. Oproti full frame bezzrkadlovkám sú výhodami nižšie ceny tela aj objektívov a ľahšia prenosnosť a skladnosť, ktorú oceníte pri cestovaní aj fotení v prírode.

Spoločne s Lumix G9 II bol predstavený aj nový batériový grip DMW-BG1 ktorý je kompatibilný s modelmi Lumix G9 II, S5II a S5IIX a tiež dvojica objektívov ktorú som testoval.

Leica DG Vario-Elmarit 35-100mm f 2.8 II POWER O.I.S. (H ES35100)  je nový teleobjektív so zoomom v ekvivalentnom rozsahu 70-200 mm, s vysokou konštantnou svetelnosťou F2,8, vynikajúcim obrazovým výkonom a výborným mechanickým spracovaním. Vďaka vysokej svetelnosti sa hodí na fotenie aj filmovanie v noci a v horších svetelnýcxh podmienkach a umožňuje dosiahnuť veľmi pekný bokeh. Konštrukcia objektívu pozostávajúca z dvoch členov ED (Extra low Dispersion) a jednej UED (Ultra Extra Low Dispersion) šošovky. Okrem technológie povrchového ošetrenia Nano Surface Coating umožňuje využiť antireflexné komponenty na elimináciu nežiaduceho svetla vnútri objektívu, s minimálnym množstvom duchov a odleskov. Pri fotení oceníte nízku hmotnosť a malé rozmery objektívu, vďaka čomu ho nie je problém nosiť stále so sebou. Objektív má výborný obraz s vysokou ostrosťou a minimálnym skreslením v celom rozsahu.

Leica DG Vario-Elmarit 100-400mm f4.0-6.3 II ASPH./POWER O.I.S. (H-RSA100400) je vylepšeným modelom svojho predchodcu a je kompatibilný s 2x telekonvertorom pre makrofotografie. Objektív tak dosahuje extrémny ekvivalentný rozsah ohniskových vzdialeností 200-800 mm a s 2x telekonvertorom až 400-1600 mm. Telekonvertor som na test nemal ale vďaka vynikajúcemu stabilizačnému systému Dual I.S. som aj na roszahu 800 mm bez problémov fotil z ruky.  Štruktúra objektívu pracuje s jednou asférickou šošovkou, dvoma šošovkami ED (Extra-low Dispersion) a jednou UED (Ultra Extra-Low Dispersion) šošovkou.  Vďaka extrémnym ohniskovým vzdialenostiam 200 až 800 mm  je objektív ideálny na fotenie či filmovanie rôznych objektov, ktoré je ťažké priblížiť, ako sú voľne žijúce vtáky a zvieratá, ale aj športové udalosti. Aj keď je tento objektív jedným z najväčších pre systém MFT, stále je veľmi dobre prenosný a zmestíte ho aj do menšieho batohu. Fotenie s ním je však skutočným zážitkom.

Špecifikácie:

Snímač Live MOS 25,2 Mpx s hybridným fázovým zaostrovaním so 799 zónami, s dynamickým rozsahom 13+ stops, nový výkonný engine, zaostrovanie s rozpoznávaním objektov s implementáciou AI v reálnom čase, sériové snímanie s rýchlosťou 60 sn./s v režime AFC (75 sn./s. v AFS) a vyrovnávacou pamäťou na viac ako 3 s, záznam SH pre burst môže začať snímať až 1,5 sekundy pred uvoľnením spúšte a urobiť približne 113 po sebe idúcich záberov, systém stabilizácie obrazu snímačom B.I.S. (Body Image Stabilizer) s účinnosťou 8 stops, 5-osový DUAL I.S. 2 s korekciou skreslenia perspektívy na video s účinnosťou 7,5 stops a režimom pokročilého aktívneho I.S., funkcia REAL TIME LUT priamo v kamere, zlepšený režim LEICA Monochrome na hlboké čierno-biele kontrasty, režim fotenia so 100-megapixelovým rozlíšením z ruky a režim Live View Composite na skladanie svetelných stôp v obraze, nahrávanie videa 4:2:0 10-bit. 5,8K (4:3) /5,7K (17:9), 4:2:0 10-bit. C4K/4K 120p/100p na nahrávanie slow motion videí, nahrávanie vo formáte Apple ProRes na externý disk SSD pripojený k USB-C, hľadáčik OLED 3 680 000 bodov, displej 1 840 000 bodov, plne výklopný a otočný, konektivita: vstup na mikrofón, výstup na slúchadlá, HDMI, USB-C s podporou nabíjania PD, tetheringu, nahrávanie na externý SSD cez USB-C, telo odolné proti vode, prachu, mrazu, podpora 4-kanálového zvuku s adaptérom DMW-XLR1

Hodnotenie:

+ Kvalita výstupov, nahrávanie na externý SSD, rýchlosť zaostrovania, výbava, videorežimy, ovládanie, utesnená konštrukcia

- Pri dlhšom videozázname treba počítať s možnosťou prehriatia

Celkovo: 10

 

Zobrazit Galériu

René Hubinský

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať