
Phantom 3500: okná nahradili displeje, spotreba paliva klesla o polovicu
Americká firma Otto Aviation vystúpila z tieňa svojho experimentálneho piestového lietadla Celera 500L a predstavila transonický biznis-jet Phantom 3500.Tvar kvapky, špeciálny tvar krídla a karbonové panely udržiavajú laminárne prúdenie vzduchu pri rýchlosti okolo 970 km/h (≈ 270 m/s), takže tryskáč dosiahne dolet 6 500 km pri maximálnej vzletovej hmotnosti 8 620 kg.
Zdroj Foto: Otto Aviation
Na letiskách mu stačí dráha dlhá 1 070 m, pretože veľké, no aerodynamicky ikrídlo poskytuje dostatok vztlaku aj pri nízkych rýchlostiach. Z kabíny pre štyroch až šiestich pasažierov zmizli okná; skutočný vonkajší obraz sprostredkujú 4K displeje v stenách a na strope. Táto zmena, spolu s hladkým plášťom, znížila odpor približne o 35 % a firma predpokladá až 50 % úsporu paliva i 80 % nižšie emisie CO₂ v porovnaní so súčasnými strojmi.
Zdroj Foto: Otto Aviation
Vo výške 15 500 m má Phantom 3500 cestovnú rýchlosť Mach 0,8. Vďaka menšiemu namáhaniu trupu bez okien sa znižuje aj potrebné množstvo výstuh, čo skracuje výrobný čas a znižuje náklady.
Otto Aviation spolupracuje s digitálnou platformou SEER na odhade výrobných nákladov; prvý let plánuje na rok 2027 a certifikáciu FAA Part 23 na rok 2030.
Zdroj Foto: Otto Aviation
Ak testy potvrdia simulované hodnoty, mohol by Phantom 3500 otvoriť segment „krátkej dráhy“ pre súkromné prúdové lietanie a dostať sa na menšie regionálne letiská, kam dnes mieria skôr turbovrtuľové stroje.
Zdroj: twz.com.
Zdroj Foto: Otto Aviation
Zobrazit Galériu