SAMSUNG_112022 Advertisement SAMSUNG_112022 Advertisement SAMSUNG_112022 Advertisement

Pozrite si štart nového dopravného prostriedku, aký ste ešte nevideli

Technológie
0

Spoločnosť Regent zverejnila video o letových testoch svojho pozoruhodného prototypu Seaglider. Ide o prvý stroj, ktorý kombinuje výhody účinnosti prízemného efektu (pozitívny vplyv na vztlakové vlastnosti horizontálnych plôch krídla lietadla, keď sa nachádza blízko zeme) a hydrofoilingu v jednom dizajne, ktorý sľubuje vysokú rýchlosť a dlhý dolet v pobrežných oblastiach. Lietadlá s prízemným efektom krídla, ako napríklad Ekranoplán (stroj na pomedzí lietadla, vznášadla a lode) zo sovietskej éry, sa v minulosti ukazovali ako sľubné, ale neujali sa ako bežná forma dopravy.

Tieto nízko letiace stroje sa pohybujú na vzduchovom vankúši medzi krídlami a povrchom, ktorý im poskytuje výrazné zvýšenie vztlaku a účinnosti v porovnaní s bežnými lietadlami letiacimi vyššie vo vzduchu – pokiaľ zostanú vo výške v rámci rozpätia vlastných krídel. Toto extrémne obmedzenie letovej výšky znamená, že aj keď lietadlá s prízemným efektom môžu letieť nad pevninou, je to príliš nebezpečné na bežnú prevádzku a zvyčajne lietajú nad vodou. Doba elektrifikácie prináša nové možnosti.

Elektrické člny sa pokúšajú presadiť, ale ich batérie jednoducho nemajú dostatok energie na to, aby ich pretlačili vo vode na veľké vzdialenosti. A prvé elektrické lietadlá sa snažia poskytnúť užitočný dolet aj so slušným počtom cestujúcich na palube. Regent sa na to pozrel a spojil účinnosť starého stroja s prízemným efektom s inou, novšou technológiou, ktorou je krídlový čln. Jeho Seaglider je navrhnutý tak, aby pomaly roloval vo vode ako loď s trupom v tvare písmena V.

Keď zrýchľuje na vzlet, vynára sa z vody na súprave krídel/hydrofoilov. Tým sa kabína dostane nad vlny, takže hladko kĺže nad hladinou a poskytuje pohodlnú jazdu. Takisto sa výrazne znižuje odpor, a teda aj energia potrebná na pretláčanie cez vodu, takže na dosiahnutie vzletovej rýchlosti sa spotrebuje oveľa menej energie. Keď sa lietadlo dostane nad vodu, hydrofoily sa zložia a pri pristávaní znova rozložia.

Regent tvrdí, že takýto 14-miestny elektrický pobrežný dopravný prostriedok je rýchly, tichý, pohodlný a schopný pokryť vzdialenosti až do 300 km rýchlosťou až 300 km/h a s nulovými emisiami. Mal by byť lacný (polovičné prevádzkové náklady oproti lietadlu) a bleskurýchly (približne šesťkrát vyššia rýchlosť, ako dosahuje porovnateľná loď). Regent hovorí, že prijal predobjednávky v hodnote 7 miliárd USD vrátane slušného balíka vkladov na lietadlá rôznych veľkostí. Prototyp Seaglidera má rozpätie krídel približne 5,5 m.

Spoločnosť už vyzbierala 18 miliónov dolárov na vybudovanie prototypu v plnej veľkosti s rozpätím krídiel 19,8 m a testy s ľudskou posádkou, ktoré by sa mali začať v roku 2024. Sériovo vyrábaný Seaglider by mohol podľa spoločnosti prepravovať platiacich cestujúcich do roku 2025. To je ambiciózna časová os, ale Regent už nazbieral veľa peňazí a má značnú výhodu oproti lietadlám novej generácie, ako sú elektrické aerotaxíky VTOL, vďaka skutočnosti, že môže tento stroj certifikovať ako námorné plavidlo WIG, čím sa vyhne typovej certifikácii FAA.

Zdroj: newatlas.com.

Zobrazit Galériu

Redakcia

Všetky autorove články

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať