SAMSUNG_042024 Advertisement SAMSUNG_042024 Advertisement SAMSUNG_042024 Advertisement

Prečo elektromobily nestrácajú v lete toľko dojazdu pri používaní klimatizácie

Technológie
0

Skrátenie dojazdu elektromobilov v chladnom počasí je dobre zdokumentované, ale elektromobily môžu mať výhodu oproti vozidlám so spaľovacími motormi pri jazde v horúcom počasí so spustenou klimatizáciou. Spoločnosť Recurrent, ktorá vypracúva správy o stave batérií pre elektrické vozidlá, analyzovala údaje zo 7500 elektromobilov, aby zistila, či vysoké teploty a používanie klimatizácie ovplyvňujú dojazd. Zistilo sa, že klimatizácia má oveľa menší vplyv na dojazd ako ohrievače používané na vyhrievanie kabíny v chladnom počasí, pričom celkový dojazd sa začína znižovať až pri teplotách nad 29 °C.

SAMSUNG 042024 Advertisement

Spomedzi analyzovaných vozidiel bola priemerná strata dojazdu pri 26,5 °C len 2,8 % a pri 32 stupňoch sa zvýšila na 5 %. Údaje takisto ukázali priemerné skrátenie dojazdu o 31 % pri 37 °C, ale spoločnosť Recurrent poznamenala, že tento údaj je založený na veľmi obmedzenej vzorke. Podľa analýzy teda horúce počasie nepredstavuje pre dojazd taký problém ako chladné počasie. Recurrent tvrdí, že je to aj preto, že priemerná zmena teploty potrebná na to, aby bol interiér vozidla pohodlný, je v lete menšia (okolo 6 – 9 °C), zatiaľ čo v zime je potrebná väčšia zmena.

Na rozdiel od spaľovacích automobilov sa nelíši spotreba energie pri prevádzke klimatizácie v elektromobile na voľnobeh alebo počas jazdy. Je to preto, že elektromobily nemajú motor produkujúci teplo, s ktorým musí klimatizácia bojovať, aby znížila teplotu. Absencia tepla z motora môže byť problém pri vyhrievaní kabíny EV pri nízkych teplotách, ale v tomto prípade je to výhoda.

Elektromobily sa dajú nastaviť aj na predchladzovanie kabín počas zapojenia do siete, čo môže ušetriť značné množstvo energie. Energeticky najnáročnejšia časť používania klimatizácie je ochladenie kabíny, pričom na udržanie nastavenej teploty treba už menej energie. Recurrent tvrdí, že na dosiahnutie príjemnej teploty okolo 21 °C v aute pri vonkajšej teplote 35 °C môže byť potrebných 3 až 5 kW energie, ale na udržanie tejto teploty stačí približne 1 kW. Spoločnosť Recurrent sa zaoberala aj stratou dojazdu v chladnom počasí a zistila, že elektromobily s tepelnými čerpadlami si zvyčajne zachovávajú väčšinu svojho dojazdu.  

Zdroj: greencarreports.com.

Zobrazit Galériu

Redakcia

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať