
Prvá kĺzavá ponorka prekonáva rýchlosťou aj manévrovateľnosťou všetku konkurenciu
V prístave Abu Dhabi v Spojených arabských emirátoch plával prototyp ponorného člna so širokými krídlami, ktoré sa ponárajú pod hladinu vody, a s kokpitom s bublinkovou kupolou. Vďaka tomu operačný koncept Kronos pripomínal skôr vesmírnu loď ako ponorku. Plavidlo bolo vystavené v rámci námornej výstavy NAVDEX, ktorá sa konala od 19. do 24. februára. Kronos, ktorý postavili spoločnosti Desert Power Designs a Highland Systems v SAE, je navrhnutý ako vozidlo na vojenské, záchranné a podmorské inžinierske práce.
Ide o ponorný čln dlhý 9 metrov a široký 7 metrov, schopný niesť šesť malých torpéd Black Scorpion talianskej výroby. Hoci na ovládanie plavidla je potrebná len jedna osoba, Kronos má vnútri miesto pre 10 pasažierov, čo z neho robí potenciálne užitočný transportér pre tajné misie, kde treba premiestňovať špeciálne jednotky diskrétne pod vodnou hladinou. Kronos je prvá kĺzavá ponorka na svete, pretože má krídla s krídelkami a dva posuvné motory na každom krídle, čo mu umožňuje manévrovať pod vodou tak, ako to robí lietadlo na oblohe.
Okrem toho má aj dva manévrovacie motory na každom krídle, čo umožňuje, aby ponorka zostala pod vodou na jednom mieste alebo okamžite vykonala obrat v tvare U, ako aj sklápacie krídla na ľahkú prepravu na súši. Konštrukcia podvodných klzákov je predovšetkým doménou vozidiel bez posádky, kde sa táto technológia skúma už desaťročia. Krídla umožňujú klzákom prepínať vztlak podobne ako v prípade lietadla, čo vedie k zostupom a výstupom, ktoré sa podobajú skôr na lety ako na ponory.
Kronos dosahuje pod vodu rýchlosť 48 km/h a na povrchu 80 km/h, čo je porovnateľné s rýchlosťou útočných ponoriek s jadrovým pohonom a oveľa viac, ako dosahujú existujúce podmorské plavidlá pre špeciálne jednotky. Kronos poháňa elektrický motor, ktorý mu poskytuje až 18 hodín prevádzky len na batérie. Ponorka má aj dieselový generátor a dokáže fungovať na naftu aj na uskladnenú elektrinu viac ako 50 hodín. Zásoba vzduchu vydrží na 36 hodín a sľubuje sa dojazd viac ako 965 km na jednu palivovú nádrž pre dieselový generátor.
Plavidlo je skonštruované na prevádzku v hĺbke 100 metrov pod povrchom, hoci môže dosiahnuť maximálnu hĺbku 250 metrov. Ponorka je síce určená typicky na vojenské špeciálne operácie, ale je vhodná aj na pátranie a záchranu či služby pre ropné a plynárenské spoločnosti na kontrolu podvodných potrubí.
Navrchu navigačnej konzoly je viditeľný zakrivený displej, ktorý v troch odlišných uhloch zobrazuje hladinu mimo plavidla. Kronos má elektronický periskop s 360-stupňovým zobrazením s dennými a IR nočnými kamerami. Ponorka vystavená na podujatí NAVDEX v Abú Zabí bola operačným prototypom plnej veľkosti, ktorú v Dubaji v Spojených arabských emirátoch postavil tím 7 inžinierov za 8 mesiacov od nuly.
Zdroj: popsci.com.
Zobrazit Galériu