SAMSUNG_062022 Advertisement SAMSUNG_062022 Advertisement SAMSUNG_062022 Advertisement

Renault Mégane E-TECH Electric / Na prvý dotyk

0

Automobilka Renault nie je v oblasti elektromobility žiadny nováčik a môže sa pochváliť už 10-ročnými skúsenosťami. Jej najúspešnejší elektrický model Renault Zoe patrí medzi najpredávanejšie elektromobily v rámci Európy. Renault má dodnes na konte už viac ako 400 000 predaných elektromobilov, ktoré najazdili viac ako 10 miliónov kilometrov. 

Tentoraz prichádza na trh s novinkou v segmente C, novým plne elektrickým modelom Mégane E-TECH Electric. My sme mali možnosť zúčastniť sa na prvých jazdách týmto modelom a musím povedať, že som bol príjemne prekvapený. Počas jázd sme absolvovali po okreskách trasu z Bratislavy cez Smolenice do Piešťan, pričom zo Smoleníc do Piešťan sme súťažili na meranom úseku o dosiahnutie najnižšej spotreby. Musím sa pochváliť, že túto disciplínu som vyhral s hodnotou 10,2 kWh/100 km. Samozrejme, išlo o súťažnú jazdu, takže som sa na trase pohyboval rýchlosťou 50 – 75 km/h, využíval kopcovitý profil trate na plachtenie a brzdil väčšinou iba rekuperáciou. Aj keď nejde o bežný štýl jazdy, ukazuje to vysoký potenciál efektivity celého systému. Poďme však po poriadku.

Model Mégane patrí dlhodobo medzi najpredávanejšie vozidlá výrobcu, a tak je celkom logické, že voľba elektrifikácie medzi prvými padla práve naň. Novinka je postavená na novej koncernovej platforme CMF-EV, ktorú využíva napríklad aj koncernový súrodenec Nissan Ariya. Jedna z výhod novej platformy je extrémne tenká batéria s výškou iba 11 cm, ktorá zabezpečuje dostatok miesta pre posádku a na pohodlné sedenie. Vďaka využitiu ľahkých materiálov, ako je hliník a kompozity, sa podarilo dosiahnuť na pomery elektromobilov nízku hmotnosť vozidla, čo sa priaznivo prejavuje vo vysokej efektivite. Vozidlo sa dodáva v dvoch výkonových verziách, s kapacitou batérie 40 kWh a výkonom 96 kW a s väčšou 60 kWh batériou s výkonom 160 kW. My sme mali možnosť testovať výkonnejšiu verziu. Elektrický Mégane využíva pohon prednej nápravy. Blok pohonnej jednotky obsahuje synchrónny motor s vinutým 8-pólovým rotorom. Absenciou permanentných magnetov sa výrobca vyhýba potrebe využitia vzácnych kovov v konštrukcii motora. Vďaka vysokému výkonu a nízkej hmotnosti vozidlo zrýchli z 0 na 100 km/h za 7,5 s. Maximálna rýchlosť je obmedzená na 160 km/h. Dojazd podľa WLTP je udávaný na úrovni 450 km. Elektrický Mégane rovnako ako jeho súrodenec Zoe vyniká výkonom AC nabíjania až 22 kW, na rozdiel do súrodenca je však v štandardnej výbave aj DC nabíjačka s výkonom až 130 kW. Vysoký výkon AC nabíjačky je výhodný nielen pri domácom nabíjaní, ale hlavne na verejných AC nabíjačkách, ktoré často poskytujú aj nabíjanie zadarmo. Mégane tak umožňuje batériu z nuly nabiť za 3 h 15 min, dôležitejšie však je to, že za hodinu nabijete energiu asi na 140 km jazdy.

Už z opisu vidno, že pohonný systém nového elektrického Méganu je veľmi zaujímavý. Novinka však veľmi príjemne prekvapila aj výbavou a spracovaním. Na palube nájdete spolu 26 asistenčných systémov, medzi ktorými nechýba ani takzvaný kontextuálny adaptívny tempomat s automatickým preberaním rýchlostí alebo automatické parkovanie. Palubnej doske kraľuje dvojica veľkoplošných displejov, jeden patrí digitálnemu prístrojovému panelu a druhý, orientovaný na výšku, multimediálnemu systému. Zobrazenie displejov je na špičkovej úrovni, rovnako aj spracovanie palubnej dosky. Vozidlo využíva operačný systém Android Automotive s vlastnou nadstavbou, takže služby Googlu sú integrované priamo v systéme a netreba ich využívať cez mobil. Navigácia Google Maps má integrovanú funkciu elektrickej inteligencie, takže pri zadaní trasy automaticky vypočíta kapacitu batérie v cieli a navrhne prípadné zastávky na nabíjanie.

Počas jázd som ocenil dostatok miesta v kabíne a príjemné ovládanie. Výkon je na túto kategóriu viac ako dostatočný a veľmi ma potešila vysoká efektivita systému.

Myslím, že nový Renault Mégane E-TECH Electric má vykročené správnym smerom a spôsobí vrásky na čele nejednej konkurencii. Podrobnejšie sa jednotlivým asistentom aj výkonom budeme venovať v recenzii po kompletnom teste, takže sa máte na čo tešiť.

Cena novinky sa začína od 36 100 eur pri slabšej verzii EV40 130 k a od 40 900 eur pri výkonnejšej EV60 220 k.

 

Renault Mégane E-Tech Electric EV60:

• Akumulátor, celková kapacita (kWh): n/a
• Akumulátor, využiteľná kapacita (kWh): 60
• Napätie akumulátora (V):  352
• Poháňaná náprava: predná
• Výkon motora (kW): 160
• Krútiaci moment (Nm): 300
• Typ konektora na DC nabíjanie: CCS
• Max. výkon DC nabíjania: 130
• Konektor na AC nabíjanie: Typ 2
• Výkon AC nabíjačky: 22
• Typ AC nabíjania (počet fáz):  3f
• Hmotnosť prázdna (kg): 1711
• Max. rýchlosť (km/h):160
• Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): 7,5
• Dojazd WLTP (km): 450
• Spotreba podľa výrobcu (kWh/100 km): 15,5

 

Zobrazit Galériu

René Hubinský

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať