Revolučné elektrické lodné motory Candela majú „takmer neobmedzenú životnosť“

Technológie
3

Švédsky výrobca elektrických člnov Candela predstavil novú elektrickú pohonnú jednotku známu ako C-Pod pre svoje prémiové elektrické člny. Spoločnosť tvrdí, že ide o lodné motory s najvyššou účinnosťou a najdlhšou životnosťou vôbec. C-Pod pozostáva z dvoch elektromotorov. Každý poháňa protibežnú vrtuľu, aby poskytol kombinovaný výkon 50 kW (67 k). Pritom pohonný modul má ultrakompaktný dizajn v tvare torpéda a hmotnosť iba 50 kg. Motor bol navrhnutý tak, aby mal „takmer neobmedzenú životnosť“, a to vďaka dlhému intervalu údržby 3000 hodín. Navyše nepotrebuje výmenu oleja alebo inú väčšiu údržbu.

Bežné motory poháňané fosílnymi palivami sú veľmi hlučné, ale dokonca aj pri elektrických prívesných motoroch je počuteľné zavýjanie pri prenášaní energie na ponorenú vrtuľu. Nový motor spoločnosti Candela je v zásade tichý, pretože nemá radenie alebo iné prepojenie a celý je ponorený pod vodou. Na vytvorenie nového dizajnu museli inžinieri vyriešiť niekoľko problémov. Prvým z nich bolo dosiahnutie dostatočného výkonu zo štíhlej nádrže v tvare torpéda. Výkon elektrického motora priamo nesúvisí s jeho priemerom, ale je do značnej miery funkciou krútiaceho momentu.

Výkon = krútiaci moment × otáčky za minútu, a preto konštruktéri na to, aby sa udržal vysoký výkon, znížili krútiaci moment užším motorom, ale vynahradili to vyššími otáčkami. To však viedlo k ďalšiemu problému: kavitácii. Keď sa vrtuľa otáča príliš rýchlo, vznikajú vzduchové jamy vo vode, ktoré sa vytvoria podtlakom. To znižuje účinnosť a časom poškodzuje vrtuľu. Tím sa tomu vyhol použitím dvoch menších protibežných vrtúľ. Dvojica vrtúľ s menším priemerom výrazne zlepšila účinnosť a umožnila použitie vyšších otáčok.

Predplatné NEXTECH 2021

Ďalšia veľká výhoda dvoch vrtúľ sú oveľa nižšie straty. Bežná zostava s jednou vrtuľou má straty viac ako 30 %. Asi 20 % z tejto straty spôsobuje otáčanie vody. Voda za vrtuľou neprúdi iba dozadu, ale aj cirkuluje, čo je zbytočný pohyb. Tým, že vrtuľu umiestnite za inú vrtuľu a necháte ich bežať v opačných smeroch otáčania, straty sa znížia. Na prvej vrtuli sú straty takisto okolo 30 %, ale na zadnej je to len 10 %. Celková účinnosť sa tak zvýši zo 70 na 80 %. Nakoniec musel tím vyriešiť problém s teplom.

Dlhý, aerodynamický tvar nádržky a ponorenie celej konštrukcie znamenali, že motor je chladený veľkým objemom vody. To umožňuje motorom C-Pod pracovať na vyšších úrovniach výkonu, ako môžu závesné elektromotory, ktoré nemajú výhodu konštantného vodného chladenia. 50 kW motory sú v spojení s krídlovým (hydrofoil) dizajnom lodí Candela ešte výkonnejšie. Vodný taxík P-12 spoločnosti Candela pre 12 osôb, dlhý 8,5 metra, môže pomocou jedného motora C-Pod dosiahnuť rýchlosť 30 uzlov (56 km/h). Väčší 30-miestny kyvadlový trajekt P-30 by na dosiahnutie tejto rýchlosti vyžadoval dva C-Pody.

Zdroj: electrek.co.

Zobrazit Galériu

Redakcia

Všetky autorove články

3 komentáre

Lubomir Lacko klamar reakcia na: Revolučné elektrické lodné motory Candela majú „takmer neobmedzenú životnosť“

8.9.2021 00:09
Lubomir Lacko klamar
Reagovať

RE: Lubomir Lacko klamar reakcia na: Lubomir Lacko klamar

8.9.2021 08:09
Ty mas uz vazne dost, mohol by si sa laskavo odtialto odprata ked ti to tu tak vadi?
Nikto tu na teba nie je zvedavy a divim sa, ze tvoju IP-cku tu uz davno nezablokovali...
Reagovať

RE: RE: Lubomir Lacko klamar reakcia na: RE: Lubomir Lacko klamar

8.9.2021 09:09
Ked sa divis, je jasne, ze si ako Lacko. Nevsimnut si, ze nerozmysla a denne tu klame, byt s tym spokojny... musis byt riaden pripad.
Reagovať

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať