Solaris: elektrická motorka, ktorá sa nemusí nabíjať zo siete
KĽÚČOVÉ ZISTENIA:
-
SOLARIS je prvý motocykel schopný plnej energetickej autonómie.
-
Retraktívne fotovoltické krídla zvyšujú plochu zberu energie o 150 percent.
-
Dizajn kombinuje ľahké kompozity s vysokým výkonom.
Motocykel SOLARIS, predstavený medzinárodným dizajnovým štúdiom MASK Architects, predstavuje jeden z najradikálnejších krokov vpred v segmente elektrickej mobility. Toto vozidlo, ktoré viedli zakladatelia Danilo Petta a Öznur Pınar Cer, je označované za prvý samonabíjací solárny motocykel na svete.
Základným cieľom tohto projektu bolo oslobodiť jazdcov od akejkoľvek závislosti na tradičných systémoch mobility, či už ide o fosílne palivá, komerčné nabíjacie siete alebo elektrické siete.

Zdroj foto: MASK Architects
SOLARIS generuje všetku energiu, ktorú potrebuje na prevádzku, výlučne zo slnka, čím eliminuje typickú „dojazdovú úzkosť“ a logistické problémy spojené s hľadaním nabíjacej stanice, ktoré trápia väčšinu elektrických motocyklov. Hoci presné čísla dojazdu neboli zverejnené, koncepcia mení meradlo hodnotenia.
Keďže SOLARIS generuje všetku svoju energiu sám, jeho dojazd je teoreticky neobmedzený, pokiaľ je k dispozícii slnečné svetlo a čas na dobíjanie. Zásadným faktorom nie je to, koľko kilometrov vozidlo prejde na jedno nabitie, ale koľko energie je schopné získať, kým je zaparkované.
Kľúčovou inováciou, ktorá to umožňuje, je integrovaný solárny systém s výsuvnými fotovoltickými "krídlami". Tieto panely sa automaticky rozložia do kruhového solárneho poľa, keď je motocykel odstavený a nepoužíva sa.
Tento mechanizmus je kritický, pretože dokáže zväčšiť plochu na zber slnečnej energie až o 150 percent. Získaná solárna energia je následne premieňaná a uskladňovaná vo vysokokapacitnom úložnom systéme.
Celý proces je riadený inteligentným manažmentom energie, ktorý monitoruje zber, distribúciu a uskladnenie v reálnom čase. Systém zabezpečuje, že sa vozidlo dokáže plne nabiť bez potreby externého pripojenia, čím vodičom poskytuje úplnú slobodu od tradičných palivových alebo nabíjacích systémov.

Zdroj foto: MASK Architects
Maximálna efektivita nabíjania je zásadná, pretože je hlavným limitujúcim faktorom energetickej autonómie vozidla. Okrem inovatívneho energetického ekosystému je SOLARIS postavený ako vysokovýkonný elektrický motocykel.
Pohon zabezpečuje elektrický motor s vysokým krútiacim momentom, ktorý poskytuje okamžité zrýchlenie, čo je charakteristický znak moderných vysokovýkonných elektrických vozidiel. Motocykel je tiež vybavený rekuperačným brzdením, ktoré umožňuje spätne získavať energiu počas spomaľovania a jazdy.

Zdroj foto: MASK Architects
Jeho konštrukcia využíva ľahký podvozok z hliníkovo-uhlíkového kompozitu, čo zaručuje mimoriadnu tuhosť a agilnosť. Použitie týchto ľahkých kompozitných materiálov je kľúčové pre funkčnosť solárneho vozidla.
Kompozity kompenzujú dodatočnú váhu solárneho systému a batérií, čím maximalizujú pomer výkonu k hmotnosti a udržujú efektivitu zberu energie. Dizajn vozidla je rovnako radikálny ako jeho technológia.
Architekti sa inšpirovali anatómiou "vrhajúceho sa leoparda", čo viedlo k extrémne agresívnej estetike. Táto biologická inšpirácia je zrejmá v natiahnutej prednej geometrii, mohutnom štrukturálnom ráme a dynamickom postoji naklonenom dopredu, ktoré prekladajú dravú energiu do mechanického vyjadrenia.
Motocykel dopĺňa digitálny kokpit, ktorý môže byť voliteľne prepojený s aplikáciou, poskytujúcou jazdcovi dáta o výkone v reálnom čase, rovnako ako aj o stave zberu a distribúcie solárnej energie. SOLARIS tak nie je len vozidlo; je to ukážka toho, ako môže integrácia inteligentného dizajnu a solárnej technológie prelomiť bariéry tradičnej elektrickej mobility a viesť k úplnej energetickej nezávislosti.
PREČO JE TO DÔLEŽITÉ:
SOLARIS ukazuje, že budúcnosť elektromobility nemusí byť viazaná na nabíjacie siete, ale môže smerovať k úplnej energetickej nezávislosti a inovácii v materiáloch.
Zdroj: supercarblondie.com foto: MASK Architects
Zobrazit Galériu