SAMSUNG_022024B Advertisement SAMSUNG_022024B Advertisement SAMSUNG_022024B Advertisement

Strasti a slasti startupistu

0

Téma inovácií, zlepšovákov a vynálezov je veľmi atraktívna a stále viac mladých vidí svoju budúcnosť v založení vlastného startupu, s ktorým prevalcujú celý svet, minimálne aspoň Slovensko J. Teším sa z toho, všetkých inovátorov a budúcich startupistov treba v ich úsilí podporovať a držať im palce. Je naozaj dôležité pozerať sa okolo seba, rozmýšľať, čo by sa dalo ako zlepšiť, ísť za svojím snom a snažiť sa zo všetkých síl o jeho realizáciu.

Od nápadu k startupu a neskôr k vytvoreniu vlastnej dlhodobo úspešnej firmy je, samozrejme, dlhá a hrboľatá cesta. Sám nápad sa podľa matadorov tejto komunity podieľa len minimálnou časťou na úspechu a dôležité je najmä nasadenie, vytrvalosť atď. Neviem sa s týmto tvrdením úplne stotožniť, pretože bez originálneho nápadu a jasnej predstavy, ako ho zhmotniť, nemáte v rukách tú kľúčovú esenciu úspechu. Je to ako maliar alebo spevák bez talentu či hlasu, môže na sebe pracovať ostošesť, cvičiť 12 hodín denne, ale stále to akosi nebude ono. Je však na druhej strane pravda, že aj menej originálny nápad s veľmi dobrou realizáciou môže byť úspešnejší ako super unikátny nápad s nedotiahnutou koncovkou.

No nápad sám osebe nestačí. Viaceré prieskumy uvádzajú, že až 90 % založených startupov je odsúdených na neúspech, pretože im chýbali ďalšie podstatné ingrediencie. Ďalších približne 5 ÷ 8 % ako-tak funguje, ale nedokáže sa presadiť, z hľadiska úspešnosti sa dlhodobo pohybujú na hranici červených a čiernych čísel. Len približne 1 až 2 % startupov je úspešných a môže sa považovať za dlhodobo udržateľné projekty. A len maličkému 0,5 % startupov sa podarí naozaj „zahviezdiť“.

Dôvodov,  prečo len tak málo startupov prežije a je úspešných, je veľmi veľa. Je to ako mnohoparametrická rovnica, stačí, keď len jedna premenná nemá tie správne hodnoty, aby sa celkový výsledok skončil sklamaním.

Najčastejší dôvod zlyhania startupov je neriešenie reálnych potrieb ľudí a firiem, hľadanie voľného miesta na trhu, ale sú to len neoverené predpoklady. Veľa startupov končí najmä preto, že jednoducho málo „googlovali“. Budúci startupista musí mať perfektný prehľad o trhu, o jeho veľkosti a potrebách, ale najmä o konkurencii a jej riešeniach, výhodách a nevýhodách.  

Veľmi dôležité je priebežné získavanie spätnej väzby na pracovnú verziu produktu od okolia, od budúcich zákazníkov. Startupisti chcú často svoj výtvor vypiplať do dokonalosti, do maximálnej funkčnosti a komplexnosti. To im, samozrejme, zoberie omnoho viac času, ako keby prišli na trh so základnou verziou, overili si reakcie a až potom pridávali ďalšie funkcie a možnosti. Nehovoriac o tom, že viac času znamená viac nákladov na vývoj a riziko, že daný produkt príde na trh neskoro.

Startupisti sa tiež musia naučiť delegovať úlohy a právomoci a nesnažiť sa robiť všetko svojpomocne. Kľúčový je tím, jeho kvalita a vzájomná komunikácia a koordinácia. Dôležitá je aj vášeň a nadšenie pre realizáciu zámeru. Ak niekto zakladá startup s primárnym cieľom stať sa čo najskôr milionárom alebo preto, že to je momentálne v kurze, nadšenie mu asi dlho nevydrží a nepritiahne k sebe tých správnych členov tímu, poradcov, sponzorov, priaznivcov a investorov. Kľúčoví ľudia tímu musia pre svoj projekt naozaj žiť 24 hodín denne, musia mu veriť a odovzdať mu svoj čas, energiu, myšlienky a pocity.

Startupisti, najmä tí mladší alebo začínajúci, často nemajú skúsenosti s podnikaním, tvorbou podnikateľského plánu, marketingom, ochranou duševného vlastníctva, prezentovaním atď. S mnohým môže pomôcť rodina, skúsenejší známi, veľa sa dá dohnať školením a kurzami, stretávaním sa v startupovej komunite, ale väčšinou to nestačí. Je efektívnejšie využiť služby mentorov, ktorí už majú svoje skúsenosti a vedia dobre a kvalifikovane poradiť, pomôcť a nasmerovať.

Je pozitívne, že aj na Slovensku vzniká podporný ekosystém, ktorý pomôže startupom pri štarte aj v ďalšom rozvoji. Do stavu porovnateľného so zahraničím to má ešte ďaleko, ale už teraz tu existuje viacero inkubátorov, cooworkingových centier, service providerov, biznisových anjelov a investičných fondov. Už bol aj schválený vládny program na podporu startupov, ale treba urobiť ešte veľmi veľa pre to, aby percento ich úspešnosti bolo podstatne vyššie. Na ilustráciu, na Slovensku v súčasnosti existuje približne 500 inovačných projektov, ktoré sa usilujú získať financovanie na svoj rozbeh. V rôznych stavoch realizácie bojuje o úspech približne 200 startupov, ktoré sa snažia dotiahnuť svoj projekt do komerčnej podoby. Keby nám z nich do 5 ÷ 10 rokov vzniklo ďalších 20 ÷ 30 národných pokladov, ako je napríklad Eset, bol by to obrovský úspech a prínos pre celú ekonomiku.

Odkaz pre všetkých inovátorov: Pozerajte sa okolo seba, rozmýšľajte, snívajte, choďte do toho, vydržte a dotiahnite to do konca! Úspech sa zaručene dostaví.

Držím vám palce! 

Zobrazit Galériu

Martin Drobný

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať