
Toto je batéria, ktorá môže reálne naštartovať elektromobilitu
Výskumníci z Národnej univerzity v Singapure (NUS) vyvíjajú batérie, ktorých nabitie trvá tak dlho ako natankovanie benzínu. Sú vyrobené z kovového nióbu a skonštruované tak, aby vydržali o 10 rokov dlhšie ako štandardné batérie pre elektromobily. Batérie sú výsledkom projektu inovácie batérií v hodnote 5 miliónov dolárov, ktorý podporila Národná nadácia pre výskum v spolupráci s brazílskou spoločnosťou CBMM, popredným dodávateľom nióbu.
Súčasný model batérie, ktorý je vo výrobe, je zhotovený z nióbu a grafénu. Grafén má veľmi dobrú elektrickú vodivosť, zatiaľ čo niób má molekulárnu štruktúru odolnú proti namáhaniu, ktorá môže predĺžiť životnosť batérie a zabrániť jej prehriatiu. Výskumníci odhadujú, že batérie s nióbom a grafénom sa budú môcť nabíjať najmenej 10 000-krát a zachovajú si 80 % štartovacej kapacity, čo je päťkrát viac ako v prípade súčasných batérií pre elektromobily.
Predpokladajú, že ich batéria sa nabije za 10 minút, teda približne trikrát rýchlejšie, ako je priemer súčasného rýchleho nabíjania batérií elektrických vozidiel (EV). Skrátenie času, ktorý používatelia potrebujú na dobíjanie svojich vozidiel, by mohlo motivovať viac ľudí, aby si namiesto vozidiel so spaľovacím motorom kupovali elektromobily. Dlhšia životnosť batérie zníži aj náklady na vlastníctvo elektromobilu. Okrem cieľa rýchleho nabíjania je prioritou výskumníkov aj bezpečná a odolná batéria pre EV.
Navyše nióbovo-grafénové batérie ponúkajú udržateľnejšiu alternatívu k lítiovo-iónovým, ktoré sa po vyradení odsúvajú do nebezpečného odpadu. Niób je aj relatívne hojný materiál, čo môže znížiť náklady na výrobu EV. Nióbovo-grafénové batérie však majú využitie aj mimo elektrických vozidiel. Majú totiž aj výhody, ako je vyšší vstupný a výstupný výkon, širší rozsah prevádzkových teplôt a vyšší stav nabitia.
Zdroj: thecooldown.com.