NICEBOY_102021 NICEBOY_102021 NICEBOY_102021

Toyota RAV4 plug-in hybrid / Šampión v spotrebe

0

Toyota je dlhodobo lídrom v hybridnej technológii a jej dnes už legendárny systém HSD (Hybrid Synergy Drive) je bezkonkurenčne naj­efektívnejší na trhu. Môže sa preto zdať zvláštne, že plug-in hybridov zatiaľ v ponuke výrobcu veľa nebolo. U nás boli dosiaľ v podstate dostupné iba dva, Prius III. generácie a Prius IV. generácie, ktoré mali svoju plug-in hybridnú verziu. Ja som mal možnosť testovať druhý menovaný, a čo sa týka efektivity, doteraz ho vlastne žiadny iný plug-in hybrid neprekonal. Tentoraz sa mi však do rúk dostala dlho očakávaná novinka RAV4 plug-in hybrid. Vychádza z 5. generácie obľúbenej RAV4 a okrem testovaného plug-in hybridu dostať aj benzínový či hybridný variant s pohonom predných alebo všetkých kolies. Plug-in hybrid je dostupný vždy iba s pohonom všetkých kolies v troch stupňoch výbavy.

Pohonný systém tvorí klasický hybridný systém s kombináciou 2,5 l atmosférického štvorvalca, pracujúceho v Atkinsonovom cykle, s dvojicou elektromotorov, ktoré sú s motorom prepojené pomocou dvojitého planétového meniča výkonu. Ten sa stará o pohon predných kolies, zadné kolesá poháňa samostatný elektromotor. Výkon predných elektromotorov je 134 kW a zadného 40 kW. Celkový systémový výkon je 225 kW a vozidlo sa vďaka nemu dostane z 0 na 100 km/h za 6 sekúnd, pričom môže dosiahnuť maximálnu rýchlosť 180 km/h. Zadný motor je určený predovšetkým na rozjazdy a prípadnú jazdu v teréne a v zhoršených podmienkach a pripája sa automaticky v závislosti od podmienok a zvoleného jazdného režimu. RAV4 je jeden z mála plug-in hybridov, ktorý vďaka dostatočnému výkonu elektromotorov zvláda väčšinu jazdných situácií iba na elektrinu a spaľovací motor prichádza k slovu iba v limitných situáciách. Na elektrinu umožňuje jazdu až do rýchlosti 135 km/h. Batéria má kapacitu až 18,1 kWh, čo patrí tak­isto k nadpriemerným hodnotám a väčšiu kapacitu nájdete iba v plug-in hybridoch BMW X5 Xdrive45e, Mercedes GLE 350de alebo Range Rover Defender P400e, za ktoré však zaplatíte takmer dvojnásobok. Jediné, čo možno Toyote vyčítať, je použitie iba jednofázovej nabíjačky s výkonom 6,6 kW, čo znižuje možnosti využitia nabíjania napríklad počas dňa pri nákupoch a podobne. Úplné nabitie trvá asi 2,5 hodiny. Satisfakciou môže byť aspoň to, že výrobca vám rovno k autu dá aj wallbox v hodnote asi 750 eur, čo sa tiež počíta.

To, že je Toyota lídrom v hybridných systémoch, dokazujú aj výsledky našich testov. Výrobca podľa metodiky WLTP udáva elektrický dojazd až 75 km na jedno nabitie. Pri reálnych jazdách okreska/mesto sme sa bez problémov dostávali na 65 – 72 km s využitím klimatizácie a bežnou jazdou. Pri teste čisto po okreskách bez použitia klimatizácie a šetrnejším štýlom sa mi podarilo dosiahnuť až 86 (!) km. Jazdil som s využívaním dojazdov a rekuperácie bez zbytočného prudkého zrýchľovania či spomaľovania, ale bežnými predpisovými rýchlosťami. Po vybití je batéria udržovaná na úrovni 13 – 18 % v hybridnom režime. Tu sa práve ukážu najväčšie výhody hybridného systému HSD. Kombinovaná 340 km trasa, na ktorú som vyrážal s nabitou batériou, pričom asi 40 % tvorila diaľnica, skončila so spotrebou 4,9 l/100 km. Pri čistej diaľnici bez nabíjania sa dostanete na 5,5-6,5 l/100 km. Zvyšok testu som jazdil po kombinácii okresiek a mesta s pravidelným dobíjaním. Na konci testu po takmer 1100 najazdených kilometroch sa spotreba ustálila na 3,7 l/100 km, čo sa mi nepodarilo zatiaľ so žiadnym plug-in hybridom, aj keď, pochopiteľne, výsledná spotreba pri plug-in hybridoch vždy záleží na ich využívaní, priemernej dĺžke jázd a nabíjaní. Napriek tomu to svedčí o veľkom potenciáli a prepracovanosti technológie.

Nová plug-in hybridná RAV4 má však aj ďalšie prednosti. Dostali sme ju v najvyššej výbave Selection, v ktorej bol navyše paket VIP s panoramatickým strešným oknom, audiosystémom JBL s 9 reproduktormi a elektricky nastaviteľnými koženými prednými sedadlami s odvetrávaním a vyhrievaním aj zadných sedadiel, ako aj s farebným head-up displejom. Vozidlo bolo v príplatkovej bielej perleťovej farbe s čiernou strechou. V podstate nič viac sa už do auta dokúpiť nedá. Väčšinu podstatných bezpečnostných a asistenčných systémov vrátane inteligentného adaptívneho tempomatu totiž obsahuje už nižšia výbava Comfort a Selection ich ešte dopĺňa. Ten funguje vrátane udržiavania v jazdných pruhoch veľmi dobre. Vo výbave nájdete aj sledovanie mŕtvych uhlov a prevádzky za vozidlom, prednárazový bezpečnostný systém a veľa ďalšieho. Palubná doska má kvalitné spracovanie a dominuje jej displej multimediálneho systému vystupujúci zo stredovej konzoly ako tablet. Žiaľ, rozlíšenie a grafika displeja sa vôbec nehodia k vyspelému zvyšku vozidla a vyzerajú akoby prebraté z nejakých starších modelov. Je to síce funkčné, ale nie pekné. Trocha mi chýbal aj prehľad spotreby, ten je tu v dosť čudnej podobe a veľa z neho nevyčítate. Spotrebu benzínu systém ukazuje len v niektorých režimoch. Trocha staromódne pôsobí aj prístrojový panel, ktorý je kombináciou mechanických a elektronických ukazovateľov. Grafika je tiež trocha zvláštna. Vyzerá to, akoby v Toyote prepustili vývojárov, ktorí robili na palubných doskách Priusov alebo Mirai, ktoré boli zrozumiteľné a s decentným dizajnom. Na druhej strane musím pochváliť, že sa Toyota neuchyľuje k divokým pokusom s dotykovým ovládaním a na všetko sú tu poctivé mechanické tlačidlá. Výborný je aj head-up displej, ktorý má krásnu a zrozumiteľnú grafiku s animovanými prvkami navigácie. Vo výbave je aj digitálne centrálne spätné zrkadlo, ktoré je, mimochodom, najkvalitnejšie, aké som zatiaľ videl. Obraz má vysoké rozlíšenie a výbornú ostrosť aj v noci a má dokonca širší zorný uhol ako klasické zrkadlo. Ak vám displej nevyhovuje, jednoducho si ho prepnete na klasické zrkadlo.

Stredová konzola nesie radiacu páku, ktorá má aj možnosť sekvenčného radenia. To môžete vykonávať aj pádlami pod volantom, jeho zmysel je však dosť sporný. Menič výkonu systému HSD totiž žiadne fyzické stupne nemá a zmena výkonu je kontinuálna, takže ide iba o softvérovú hračku. No niekto si na to možno potrpí. Vedľa radiacej páky je ešte ovládacie koliesko prepínania režimov Eco a Sport, stlačením sa dostanete zase do Normal. Je tu aj tlačidlo Trail, ktorým sa zapína režim offroad. Pred kolieskom sú ešte dve tlačidlá na voľby režimov hybridného systému. Tlačidlom Auto prepnete systém do plnoautomatického režimu, v ktorom zohľadňuje aj naplánovanú trasu a podľa toho hospodári s batériou a prepína medzi hybridnou jazdou a jazdou na batériu. Tlačidlo HV/EV/Charge umožňuje prepnúť do hybridného režimu, keď sa prioritne využíva elektrina, ale v prípade väčšieho zrýchlenia alebo zaťaženia sa automaticky zapne spaľovací motor, aby sa zbytočne nevybíjala batéria. V elektrickom režime EV je preferovaná v celom rozsahu iba elektrická jazda a len pri kick-downe sa spúšťa spaľovací motor. Po podržaní tlačidla sa zapne režim Charge, teda nútené nabíjanie batérie. To má zmysel, ak viete, že pôjdete do bezemisnej zóny (ktoré sú v zahraničí bežné) alebo do hornatého terénu, kde sa vám pomoc elektromotorov môže hodiť. V prednej časti stredovej konzoly nájdete aj miesto na bezdrôtové nabíjanie mobilu, ale aj prípojky USB a 12 V napájania. V kufri je takisto 230 V zásuvka.

Novým modelom RAV4 sa výborne jazdí a kabína je veľmi dobre odhlučnená. Podvozok si dobre poradí s nerovnosťami a nezaskočí ho ani občasný výjazd do terénu, výkonu je viac než dosť. A to všetko s veľmi zaujímavou spotrebou aj v čisto hybridnom režime. V oblasti efektivity ide bezkonkurenčne a najúspornešie plug-in hybridné SUV na trhu.

Technické údaje:

Motor radový benzínový štvorvalec, zdvihový objem v cm³: 2487, výkon v kW (k) 185, max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) 227 pri 3200 – 3700, prevodovka: bezstupňová automatická, výkon elektromotora (kW): 134 + 40, systémový výkon (kW): 225, poháňaná náprava: 4×4, max. rýchlosť (km/h): 250, max. rýchlosť v elektrickom režime (km/h): 135, zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): 5,1, kapacita batérií (kWh): 18,1, nabíjačka AC 1f 6,6 kW

PLUSY, MÍNUSY:

+ Efektivita, výkon, výbava, spracovanie, el. dojazd
- Podcenená grafika infotainmentu

Cena modelu (EUR s DPH): 49 990 EUR, testované vozidlo: 58 590 EUR

TESTY:

• Spotreba v teste na prvých 100 km (l/100 km) 1,5
• Spotreba v hybridnom režime (l/100 km) 5,5
• Celková spotreba kombinovaná (l/100 km) 3,7
• Elektrický dojazd v teste (km)  86
• Výkon AC nabíjania na 11 kW 3f nabíjačke (kW): 7,4
• Max. výkon DC nabíjania, nabíjačka 50 kW (kW) 
• Čas nabíjania 10-80 % (min) 

Zobrazit Galériu

René Hubinský, foto: Martin Do

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať