
Umelá inteligencia na hlasovú syntézu je až príliš dobrá. Hercom sa to nepáči
Nový neoficiálny doplnok pre hru Zaklínač 3 využíva technológiu, ktorú mnohí, najmä dabujúci herci, označujú za eticky spornú. Mod A Night to Remember ponúka nielen nový obsah, ale aj nové hlasy. Tvorcovia konkrétne použili umelú inteligenciu vytrénovanú na reč herca Douga Cockla, aby vygenerovala úplne novú hlasovú stopu pre Geralta, postavu, ktorú Cockle stvárňuje.
Kontroverzia sa objavila vzápätí po tom, čo vývojár hier Obsidian zverejnil video o svojej práci so spoločnosťou Sonantic, ktorá spočívala v použití hlasov vytvorených umelou inteligenciou namiesto hlasov hercov.
Prirodzene, tieto kroky znepokojujú hercov dabujúcich videohry, ktorí sa obávajú, že takto prídu o prácu. V projekte A Night to Remember sa použil softvér s názvom CyberVoice na vytvorenie nových dialógov a hlasových stôp pre Geralta. CyberVoice je produktom ruského laboratória Mind Simulation Lab, stojaceho aj za spoločnosťou CyberMind, ktorá využíva umelú inteligenciu na vytváranie digitálnych osobností pre postavy NPC (non-playable characters), s ktorými hráči interagujú.
Výkonný riaditeľ Mind Simulation Lab Leonid Derikyants vysvetlil, prečo je takáto technológia pri hrách nevyhnutná. „Vytvárame digitálne verzie hlasov hercov tak, aby NPC mohli odpovedať na otázky od hráčov aj mimo príbehových misií rovnakým hlasom,“ hovorí. „A keďže svoje odpovede tvoria nezávisle a pamätajú si nové fakty, je nemožné ich vopred nahrať. Bolo by čudné, keby v takom prípade hovorili iným hlasom. Preto potrebujeme pokročilú technológiu napodobňovania hlasu.“
To však evokuje množstvo problémov. Čo zabráni komukoľvek používať niečí hlas na vyslovenie napríklad urážlivých rasistických či homofóbnych výrokov, bez jeho súhlasu? CEO spoločnosti Sonantic Zeena Qureshi tvrdí, že keď spoločnosť modeluje hlasy svojich hercov, zabezpečí si ich súhlas s obsahom, na ktorý budú ich hlasy použité počas celého procesu. „Ak našim hercom niečo nevyhovuje, môžu to zakázať,“ hovorí. „Zneužitie berieme veľmi vážne.“
Z právneho hľadiska spoločnosti tvoriace videohry nemajú právo používať hlas umelcov na vytvorenie niečoho nového bez ich súhlasu. A ak sa herec rozhodne súhlasiť, mali by s ním rokovať o spravodlivej kompenzácii. Podľa Derikyantsa nie je napodobnený hlas Geralta k dispozícii na verejné použitie. Keby však chcel Cockle robiť problémy s používaným zvukom, podľa Derikyantsa nič nezmôže, pretože zvuk nie je jeho skutočným hlasom, je mu iba podobný. „Žiaľ, dnes už nikto nemôže zakázať syntetizáciu hlasu.“
V súčasnosti je na GitHube dostupné množstvo systémov na klonovanie hlasu. Žiadna umelá inteligencia však nie je dokonalá. Chýba jej spontánnosť, osobná skúsenosť človeka. Navyše jej chýba ešte jeden kľúčový faktor na sebavyjadrenie – dych. Ak hlas vytvorený umelou inteligenciou nedýcha, nikdy nebude mať takú emočnú silu, akú môže dosiahnuť ľudský herec.
Zdroj: inputmag.com.
Zobrazit Galériu