Prvé jazdy novým Renault ARKANA E-TECH

1

Nový Renault ARKANA je tu a my sme mali možnosť vyskúšať si jeho hybridnú verziu E-TECH. Skupina Renault je prvý mainstreamový výrobca, ktorý ponúka SUV kupé v Európe, pretože doteraz bol tento segment výsadou prémiových značiek. Novinka dopĺňa ostatné modely kompaktného radu (Megane, Kadjar, Scénic) a začleňuje sa do trhu SUV segmentu C, ktorý celosvetovo rastie.

Vozidlo spája vyššiu pozíciu za volantom, priestrannú kabínu, veľký objem batožinového priestoru s efektným športovým štýlom. Testovaná verzia E-TECH Hybrid 145 v najvyššej výbave R.S. Line doplňuje ešte výraznejší originálny dizajn.

Jedinečná hybridná technológia využíva skúsenosti značky Renault z Formuly 1, ktoré sú predmetom viac než 150 patentov, a odborné znalosti najmä v oblasti rekuperácie. Pohonný systém E-TECH Hybrid pracuje v princípe ako sériovo-paralelný hybridný systém. Skladá sa zo štvorvalcového benzínového motora 1,6 l novej generácie s výkonom 64 kW (94 k) a dvojice elektromotorov. Jeden s výkonom 36 kW a druhý, vysokonapäťový štartér generátor typu HSG (High-Voltage Starter Generator) s výkonom 15 kW. Celkový systémový výkon dosahuje 105 kW. Prenos hnacej sily je zabezpečený novo vyvinutou multimódovou automatickou prevodovkou, ktorá v hybridnom režime využíva štyri prevodové stupne a v elektrickom režime dva prevodové stupne. Jej synchronizáciu pri preraďovaní zabezpečuje práve štartér generátor.

Pohon E-TECH Hybrid s lítiovo-iónovou 1,2 kWh (230 V) batériou v batožinovom priestore zaisťuje významné zníženie spotreby paliva a emisií CO2. Vďaka nej sa dá dosiahnuť až 80 % doby jazdy v meste v elektrickom režime a zníženie spotreby až o 40 % oproti tradičnému spaľovaciemu motoru. Nová Arkana E-TECH Hybrid sľubuje kombinovanú spotrebu 4,9 l/100 km a emisie CO2 111 g/km (podľa WLTP). Batéria sa rovnako ako v elektromobiloch dobíja pri spomaľovaní a brzdení alebo cez spaľovací motor. Vozidlo zrýchli z 0 na 100 km/h za 10,8 s a dosiahne maximálnu rýchlosť 172 km/h. V elektrickom režime je rýchlosť obmedzená na 75 km/h. Pohon E-TECH Hybrid 145 k je k dispozícii vo všetkých verziách novej Arkany vrátane výbavy R.S. Line. Táto široká ponuka umožňuje vodičom využiť dynamický štýl spolu s využitím maximálne účinnej technológie.

Svetlomety využívajú 100 % LED technológiu a zahrnujú svetelný podpis v tvare C (C-Shape). Ten nachádzame aj vzadu spolu s lištou, ktorá sa tiahne po celej šírke dverí batožinového priestoru. Vozidlo vo verzii R.S. Line je obohatené voliteľným dizajnovým balíkom, ktorý obsahuje farebné vyhotovenie a zadný kryt podvozka, ochrannú lištu spodku dverí vo farbe karosérie, čiernu strechu a lesklý čierny spojler. Interiér verzie R.S. Line sa ponúka s karbónovým dekorom palubnej dosky a dverí s červenou lištou pozdĺž hornej časti palubnej dosky s čiernym stropom. Volant potiahnutý perforovanou kožou a čalúnenie sedadiel v kombinácii koža/alcantara sú ozdobené elegantným a športovým červeným prešívaním, ktoré je aj na paneloch dverí. Bezpečnostné pásy zvýrazňuje červený pruh. Celok dopĺňajú hliníkové pedále, volič automatu typu e-shifter a štítky R.S. Line.

Bohatá je aj technologická výbava. Digitálny prístrojový panel mal v našom prípade uhlopriečku 10,2" a dopĺňa ho centrálny 9,3" displej uložený na výšku, ktorý má jednu z najväčších uhlopriečok vo svojej kategórii. Vozidlo je vybavené asistenčnými systémami vrátane adaptívneho tempomatu s funkciou jazdy v kolónach, ktorý funguje aj v zákrutách (v rámci možností systému). Pracuje pri rýchlostiach od 0 do 160 km/h a udržuje bezpečnú vzdialenosť od vozidiel idúcich vpredu, pričom zaisťuje jazdu uprostred jazdného pruhu.

V hustej premávke umožňuje, aby vozidlo zastavilo a opäť sa rozbehlo automaticky za 3 sekundy bez zásahu vodiča. Aktívne núdzové brzdenie s detekciou cyklistov a chodcov maximalizuje bezpečnosť prostredníctvom upozornenia vodiča na nebezpečnú situáciu, a pokiaľ vodič nereaguje, môže spustiť brzdenie. Funguje za denného svetla aj za tmy. K dispozícii je aj automatické prepnutie diaľkových svetiel, aktívne núdzové brzdenie, signalizácia mŕtveho uhla, rozpoznávanie dopravných značiek s upozornením na prekročenie povolenej rýchlosti, 360° kamera, aktívna detekcia vozidla blížiaceho sa zozadu (Rear Cross Traffic), asistent parkovania dopredu, dozadu a do strany, ako aj Easy Park Assist (asistent parkovania kolmo, šikmo alebo pozdĺž s vozovkou). Systém ovláda šoférovanie, vodič ovláda pedále a používanie radiacej páky.

Pri prvých jazdách sme mali možnosť oboznámiť sa s jazdnými vlastnosťami vozidla aj inovatívneho hybridného systému. Jazdili sme okruh z Bratislavy cez Lozorno, Smolenice, Svätý Jur a potom voľnú trasu, ktorú som využil na jazdu po meste či výjazd na Kamzík na preverenie schopností hybridného systému. Nová ARKANA ma príjemne prekvapila. Mal som predtým možnosť testovať už Renault CAPTUR, ktorý je síce plug-in hybrid, ale používa rovnakú techniku E-TECH. Prejav tohto systému sa mi pri ARKANE zdá kultivovanejší. Radenie rýchlostí prebieha veľmi plynule, iba pri prudkom zrýchlení sa prejavuje hybridný efekt, keď si spaľovací motor zareve na vysokých otáčkach. Nie je to však nič, na čo by sa nedalo zvyknúť. Pri bežnej jazde poznáte iba podľa indikátora, kedy sa zapne spaľovací motor a kedy idete iba na elektrinu. Zaujímavé je, že napriek tomu, že systém využíva pomerne malú časť kapacity akumulátora, je jazda veľmi úsporná a spotreba v meste a na okreskách sa dá bežne dosiahnuť aj pod deklarovaných 4,9 l/100 km.

Na meranom úseku, keď sme sa snažili ísť na spotrebu, som dosiahol spotrebu 3,5 l/100 km, pričom kolega z inej redakcie iba 3,3 l/100 km. Bežná spotreba mimo diaľnice sa pohybovala na úrovni 4,3 l/100 km, celková spotreba v teste vrátane diaľnice mi vyšla na 5,3 l/100 km. Samozrejme, na seriózne posúdenie spotreby by sme potrebovali najazdiť podstatne viac, ale aj tak ide o veľmi dobré hodnoty. Vozidlo sa veľmi dobre a príjemne riadi a poskytuje dostatočný priestor pre celú posádku aj batožinu. Oceňujem aj bohatú technologickú výbavu. Renault tak vo svojej novinke ponúka kvalitné a úsporné rodinné vozidlo.

Základná cena verzie ARKANA E-TECH s výbavou ZEN je 25 800 eur, vo výbave INTENS 28 400 eur a v testovanej výbave R.S. Line 31 200 eur.  

Zobrazit Galériu

René Hubinský

Všetky autorove články

1 komentár

.......................... reakcia na: Prvé jazdy novým Renault ARKANA E-TECH

8.7.2021 12:07
paradne auticko
Reagovať

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať