S_BUDS3 Advertisement S_BUDS3 Advertisement S_BUDS3 Advertisement

Unikátne riešenie pre naklápacie trojkolesové vozidlá, aby sa neprevrátili v zákrutách

1

Naklápacie elektrické trojkolesové vozidlá môžu byť zábavné a agilné, ale vo všeobecnosti nie sú také bezpečné ako štvorkolesové autá. Kairos EV by to mohol zmeniť, pretože obsahuje nie jeden, ale hneď dva jedinečné bezpečnostné systémy. V súčasnosti má vozidlo podobu predprototypu pre dvoch cestujúcich a je koncipované francúzskym dopravným dizajnérom Mathieu L'Hopitaultom.

Vyvíja sa prostredníctvom združenia SIREMS, francúzskej neziskovej skupiny pre elektrickú mobilitu. Zatiaľ čo väčšina trojkolesových elektromobilov má dve kolesá vpredu na lepšiu stabilitu v zákrutách, Kairos ich má vzadu. Toto usporiadanie v kombinácii s polohou jazdca s čiastočne naklonenými nohami má za cieľ umiestniť väčšinu hmotnosti jazdca na zadné kolesá, aby sa optimalizovala trakcia – napokon sú to kolesá, ktoré dodávajú všetok krútiaci moment.

Navyše zadné kolesá sa v zákrutách nakláňajú oproti hlavnej karosérii Kairosu, čo mu umožňuje, aby sa vozidlo klopilo do zákrut. Pravdepodobnosť prevrátenia v zákrute ešte viac znižuje dvojica vychytávok známych ako mobilné bočné prvky (Mobile Lateral Elements – MLE).

Tieto klinovité doplnky sa nachádzajú na oboch stranách predného kolesa a nakláňajú sa rovnako ako zadné kolesá, keď sa Kairos nakláňa do zákrut. Zabraňuje to tomu, aby MLE na vnútornej strane zákruty narazilo na cestu, pričom MLE na vonkajšej strane pôsobí ako protiváha, ktorá pomáha zabrániť prevráteniu vozidla. V niektorých núdzových situáciách sa však vozidlo aj tak môže začať prevracať. V takom prípade sa MLE na vnútornej strane dotkne vozovky a podoprie Kairos, aby sa neprevrátil úplne.

Obe MLE majú navyše absorbovať energiu nárazu pri čelných a bočných kolíziách (podobne ako deformačné zóny automobilu), zlepšovať aerodynamiku odvádzaním prúdu vzduchu okolo zadnej časti vozidla a pomáhať udržiavať jeho ťažisko nízko. Jazdec môže vozidlom prevážať aj náklad – väčší nákladový priestor sa nachádza medzi zadnými kolesami.

Ďalšia bezpečnostná funkcia Kairos sa nazýva programované zádržné zariadenie (Programmed Restraint Device). Má takisto klinovitý tvar (pri pohľade zboku trojuholníkový) a je namontované v kokpite tak, aby sa oň hrudník sediaceho jazdca zľahka opieral.

Zariadenie je spojené s vozidlom pomocou závesu vpredu a elektrického uzamykacieho mechanizmu vzadu. V prípade čelného nárazu sa zariadenie ohne, aby absorbovalo veľkú časť zotrvačnej energie, ktorá jazdca tlačí dopredu, a zároveň slúži ako fyzická bariéra, ktorá zabraňuje jeho vystreleniu ponad riadidlá na cestu.

No ak sa vozidlo pohybuje dostatočne rýchlo na to, aby sa pri náraze prevrátilo dopredu, jazdec zrejme nebude chcieť byť pod ním rozdrvený. S ohľadom na takýto scenár sa zámok zádržného zariadenia odomkne, keď zadné kolesá Kairos začnú opúšťať zem. To následne umožní, aby bol jazdec odhodený cez riadidlá, ale nie tak prudko, ako by sa to stalo, keby tam nebolo zádržné zariadenie, ktoré absorbuje časť energie.

Združenie SIREMS plánuje mať pojazdné predvádzacie vozidlo pripravené na testovanie do konca prvého štvrťroka budúceho roka. Dostupnosť a ceny je v tejto chvíli ťažké odhadnúť, no zakladateľ združenia Philippe Girardi dúfa, že do roku 2028 bude na trhu s cenou nie vyššou ako 30 000 eur.

Zdroj: newatlas.com.

Zobrazit Galériu

Redakcia

Všetky autorove články

1 komentár

Motorkogenius reakcia na: Unikátne riešenie pre naklápacie trojkolesové vozidlá aby sa neprevrátili v zákrutách

11.6.2024 20:06
Ak uvidite rozplesteneho motorkara na ceste,alebo sa dopocujete o nejakom od ludi vo vasom okolí,respektive vidite z autobusu presmyckara medzi autami,rozmyslate,ci ten darca orgánov nezaspal mentalne v casoch,ked preslo dedinou denne tak zhruba sto aut..
Reagovať

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať