SAMSUNG_112022 Advertisement SAMSUNG_112022 Advertisement SAMSUNG_112022 Advertisement

Unikátny koncept dronu Blainjett typu VTOL sľubuje špičkový výkon, účinnosť aj dolet

Technológie
0

Fascinujúci koncept hemisférického rotora spoločnosti Blainjett predstavuje unikátny prístup k lietadlám s kolmým vzletom a pristátím (VTOL). Nápad, ktorý má skutočný potenciál radikálne zlepšiť výkon, rýchlosť, efektivitu, nosnosť, dolet, odolnosť a pôdorys širokej škály lietadiel a dronov VTOL, prišiel pri práci na vznášadle Horizon. Tím sa pokúšal vyriešiť problém, ako dosiahnuť efektívny vertikálny ťah bez toho, aby to zabralo veľa miesta alebo boli okoloidúci vystavení ohrozeniu rýchlo sa otáčajúcimi vrtuľami.

Jedno z riešení je použiť veľa malých vrtúľ. Niečo také robí Lilium v ​​segmente leteckých taxíkov. No malé vrtule sú extrémne neefektívne v režime zdvihu a vznášania VTOL. Riešením spoločnosti Blainjett bolo použiť veľké rotory s variabilným sklonom, aby sa dosiahla účinnosť, ale celú polovicu disku schovať pod karosériu hoverbiku. Použili rozdelenú cykliku, prispôsobenú zo sveta helikoptér, a vymysleli systém, ktorý by po každom zapadnutí do štrbiny v karosérii okamžite zmenil sklon listu na úplne vodorovnú polohu a potom ho po vynorení zdvihol späť na druhej strane.

Výsledkom bol podľa prezidenta Blainjett Caryho Zacharyho systém, ktorý zaberal v pôdoryse lietadla zhora nadol približne toľko miesta ako súprava menších ventilátorov s kanálmi, no s obrovskými výhodami v ťahovom výkone a účinnosti – boli dva až trikrát lepšie v každej metrike. Systém použili najprv na hoverbiku a teraz spoločnosť navrhuje polrotorový dron, a aby sa táto myšlienka maximálne využila, pridáva niekoľko zlepšení na zvýšenie efektívnosti. „Veríme, že náš prototyp s konfigurovaným polrotorom sa bude môcť pochváliť najefektívnejším vznášaním a letom vpred zo všetkých lietadiel VTOL s rotorom,“ hovorí Zachary.

Predplatné NEXTECH 2021

Pri operáciách VTOL a vznášania sa horná a spodná časť karosérie dronu otvára pomocou série lamiel, čím sa väčšie percento plochy rotorov vystavuje prúdeniu vzduchu a vzniká maximálny zdvih. Potom, keď sa stroj začne pohybovať dopredu pod vplyvom veľkej zadnej tlačnej vrtule, tieto lamely sa zatvoria a vztlakové rotory začnú pracovať v režime polrotora, pričom sa pri prechode karosériou vyrovnajú a pri výstupe do vzduchu sa opäť naklonia. Pri určitej rýchlosti letu sa vztlakové rotory dokážu úplne zastaviť, smerujú do strán a začnú fungovať ako krídla.

Samotná karoséria dronu je navrhnutá tak, aby fungovala aj ako krídlo, keď je zatvorená, a schopnosť meniť sklon listov vztlakových rotorov im umožňuje fungovať ako riadiace plochy počas letu. To je šikovný trik – nič podobné tu ešte nebolo. No pri vysokých rýchlostiach môžu široké krídla prestať byť výhodou a začať spôsobovať väčší odpor, než je žiaduce. Blainjett však má ešte niečo v rukáve. Nejde o obyčajné krídla, vďaka plnej kontrole nad ich orientáciou sa tento dizajn môže považovať za výkyvné krídla, ako boli tie na lietadle F-14 Tomcat, ktorým sa preslávil Thomas Cruise v prvom filme Top Gun.

Vďaka tomu, že sú sklonené prudko dozadu, ponúkajú možnosť letu vzduchom s nízkym odporom. Máme tu teda systém vertikálneho zdvihu s dvoma obrovskými rotormi namiesto štyroch alebo viacerých oveľa menších a s veľmi kompaktným pôdorysom. Spôsob, akým je tento pozoruhodný koncept uvedený do praxe, môže byť zďaleka najefektívnejším využitím energie, aké sme doteraz videli v oblasti VTOL, a jeden z najrýchlejších návrhov dronov aj pri lete dopredu.

Zdroj: newatlas.com.

Zobrazit Galériu

Redakcia

Všetky autorove články

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať