SAMSUNG_042024 Advertisement SAMSUNG_042024 Advertisement SAMSUNG_042024 Advertisement

Unikátny koncept vozidla typu eVTOL poháňaného motorom CycloRotor

Technológie
1

Po 15 rokoch vývoja a testovania prototypov predstavila spoločnosť CycloTech svoj prvý koncept lietadla. CruiseUp je jedinečne vyzerajúce osobné dvojmiestne letecké vozidlo eVTOL určené na prelety cez mesto. CycloTech pôsobí v rakúskom Linzi a existuje s cieľom propagovať a komercializovať systém CycloRotor. Tieto otočné valce, v námornom svete známe ako Voithove-Schneiderove vrtule, majú „steny“ vyrobené z krídlových lopatiek, ktoré sú navrhnuté tak, aby sa nakláňali, keď sa hlaveň otáča, vďaka ojniciam pripojeným k výkyvnej doske.

Toto usporiadanie funguje podobne ako rotory vrtuľníkov – spôsobuje, že lopatky pri otáčaní hlavne neustále menia svoj sklon, takže ťah dosahuje vrchol v určitom bode otáčania a rýchlo sa utlmí. Toto usporiadanie znamená, že môžete otáčať hlavne pri viac-menej konštantnej rýchlosti motora a potom nasmerovať ťah takmer okamžite v 360 stupňoch – v tejto aplikácii najmä smerom nadol, ale valce môžu rovnako ľahko vystreliť ťah dozadu, aby vás zrýchlili vpred.

Takéto superrýchle vektorovanie ťahu je kľúčová výhoda Voithovej-Schneiderovej vrtule v námornom svete. Ponúka vlečným lodiam, trajektom, hasičským lodiam a podobne schopnosť presne sa umiestniť vo vode, udržať sa na jednom mieste bez ohľadu na to, čo sa deje okolo nich, a rýchlo vyrovnať ťažné sily, ktoré by ich inak mohli prevrátiť. Sú tu však aj nezanedbateľné nevýhody. Pre neustály mechanický pohyb výkyvnej dosky a naklápacích lopatiek si takéto vrtule vyžadujú častejšiu údržbu ako bežné vrtule. Navyše súvisiaci hardvér a ložiská zvyšujú hmotnosť.

VEĽKÁ SÚŤAŽ PRE PREDPLATITEĽOV

Je tu aj skutočnosť, že lopatky vždy vytvárajú odpor, ale len niekedy vytvárajú ťah, čo ovplyvňuje účinnosť. Nie je hneď jasné, či tieto cyklorotory porazia bežné elektrické vrtule vo svete eVTOL, kde sú hmotnosť a účinnosť prvoradé vzhľadom na obmedzené zásoby energie v lítiových batériách. No v budúcnosti, keď skladovanie energie nebude limitujúcim faktorom, by sa ich obratnosť mohla hodiť. Lietadlo s takýmito rotormi by mohlo byť schopné vznášať sa hladšie a stabilnejšie ako konkurencia jednoducho preto, že môže rýchlejšie vykonať korekciu proti poryvom vetra.

Spoločnosť CycloTech teraz navrhla svoje prvé koncepčné lietadlo. Je určené skôr do osobného vlastníctva než pre letecké taxislužby. Vo vzdialenejšej budúcnosti by mohlo vzlietať a pristávať na vašej príjazdovej ceste alebo na dvore. Koncept CruiseUp air je približne jedenapolkrát väčší ako bežné pozemné vozidlo, ale má len dve sedadlá, hoci sa zdá, že je tu aj malý batožinový priestor. Poháňa ho šesť motorov CycloRotors, hoci viditeľné sú len štyri v rohoch. Ďalšie dva sú namontované v prednej a zadnej časti kabíny a otáčajú sa okolo pozdĺžnej osi.

Môžu teda pomáhať s ťahom smerom nadol, ako aj s bočným ťahom pri pohybe do strán alebo rotácii, ale neprispievajú k ťahu dopredu alebo dozadu. Počas letu sa CruiseUp bude správať podobne ako tradičná multikoptéra. Nemá krídla, ktoré by prispievali k vztlaku na efektívny cestovný let, takže bude musieť byť neustále podporovaný ťahom.

Bude teda potrebovať batériu a CycloTech sa priznáva k pomerne skromnej maximálnej rýchlosti 150 km/h a odhadovanému doletu 100 km. Spoločnosť však nepredpokladá, že sa tento prostriedok dostane na oblohu skôr ako v roku 2035. Dovtedy môže byť skladovanie energie vyriešeným problémom. Asi najbezprostrednejšie využitie tejto veci bude v menších bezpilotných lietadlách, kde by sa presné určovanie polohy a viacsmerová obratnosť mohli hodiť.

Zdroj: newatlas.com.

Zobrazit Galériu

Redakcia

Všetky autorove články

1 komentár

Evtolgenius reakcia na: Unikátny koncept vozidla typu eVTOL poháňaného motorom CycloRotor

15.10.2023 06:10
Pripomina mi to parniky na Missisipi. Preco vsak nevyberieme zo suplika antigravitacne vynalezy? Pretoze by sa zosypal svet bilionarov zalozeny na rope.
Reagovať

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať