SAMSUNG_082022 Advertisement SAMSUNG_082022 Advertisement SAMSUNG_082022 Advertisement

Veľkopriestorové a úžitkové elektromobily PEUGEOT

0

Špeciálny projekt

Nie je to tak dávno, čo sme na trhu mohli vidieť prevažne mestské elektromobily, ktoré mali tomu zodpovedajúcu veľkosť a dojazd. Ak ste chceli niečo väčšie, museli ste sa poohliadnuť po prémiových modeloch v úplne iných cenových úrovniach. V oblasti úžitkových elektromobilov bola situácia ešte horšia a tu vlastne ani nebolo kam sa ohliadnuť, a pokiaľ áno, išlo vždy o špecializované modely s množstvom kompromisov. Potreba tejto kategórie elektromobilov rapídne vzrástla za posledné dva roky, keď sa vďaka pandemickým opatreniam výrazne zvýšil objem internetových objednávok tovaru, ktorý bolo treba prepravovať. Práve Peugeot je v tejto oblasti jeden z prvých, ktorí pochopili požiadavky zákazníkov na elektromobil s dostatočným dojazdom v kombinácii s rýchlym nabíjaním, ktoré zabezpečuje jeho lepšie využitie počas dňa aj na nepredpokladaných dlhších trasách. Po úspešných modeloch osobných elektromobilov ako e-208 a e-2008 Peugeot zúročuje svoje skúsenosti aj vo veľkopriestorových a úžitkových modeloch.

K najmenším z nich patrí model e-Rifter, ktorý sa dodáva v 5 alebo 7-miestnej verzii. Na rozdiel od modelov 208 a 2008, ktoré sú postavené na modulárnej platforme e-CMP, je v prípade e-Rifter použitá univerzálna platforma EMP2 pre viac druhov pohonov. Rovnako ako ďalšie modely však aj e-Rifter využíva mierne modifikovanú pohonnú jednotku s výkonom 100 kW a krútiacim momentom 260 Nm. Hlavný rozdiel je upravený prevodový pomer na lepší záťah pri ťažších vozidlách. Z hľadiska výbavy je vozidlo porovnateľné s osobnými modelmi. Je osadené batériou s celkovou kapacitou 50 kWh, ktorú možno nabíjať pomocou DC nabíjania s výkonom 100 kW alebo palubnou AC nabíjačkou v štandardnej výbave s výkonom 7,4 kW alebo voliteľne 11 kW.

Peugeot e-Rifter

Rovnaký základ využíva aj model e-Partner. V tomto prípade však ide o úžitkovú verziu s karosériou Furgon. Dodáva sa v dvoch dĺžkach a dvoch vyhotoveniach karosérie. V základnej verzii môže mať dve alebo tri miesta vpredu (s lavicou Multiplex). Dlhší variant môže byť iba s nákladovým priestorom alebo s ďalšou trojicou sedadiel. Vozidlo ponúka dojazd podľa WLTP na úrovni 275 km, ťažnú kapacitu 750 kg a užitočné zaťaženie 800 kg.

Veľkokapacitný osobný model e-Traveller je k dispozícii v dvoch dĺžkach (Standard a Long) a v konfigurácii od 5 do 8 miest. Objem batožinového priestoru dosahuje až 1500 l pri 8-miestnom vyhotovení alebo až 3000 l v konfigurácii s 5 miestami. PEUGEOT e-Traveller môže byť vybavený batériou s kapacitou 50 kWh umožňujúcou dojazd 230 km (podľa WLTP) alebo väčšou batériou s kapacitou 75 kWh a s maximálnym dojazdom až 330 km.


Peugeot e-Partner

Ešte väčšiu modularitu ponúka model e-Expert, dostupný v dvoch základných verziách – osobnej Combi a úžitkovej Furgon. Tie sa líšia karosériou, ktorá má vo verzii Combi presklenie aj v zadnej časti, vo verzii Furgon je zadná časť plechová. e-Expert Combi sa dodáva s dvoma dĺžkami karosérie (Standard a Long) a rovnako ako e-Traveller môže byť vybavený batériou s kapacitou 50 kWh s dojazdom 230 km alebo 75 kWh s maximálnym dojazdom až 330 km (podľa WLTP). ­Konfigurácia sedadiel ponúka 2, 5, 8 alebo 9 miest.

PEUGEOT e-Expert Furgon sa dodáva v troch dĺžkach: Compact, Standard a Long. V najkratšej Compact môže byť vybavený iba batériou s kapacitou 50 kWh s dojazdom 230 km, v ďalších dvoch variantoch môže byť vybavený batériou s kapacitou 50 kWh s dojazdom 230 km alebo 75 kWh s maximálnym dojazdom až 330 km (podľa WLTP). Ťažná kapacita je 1000 kg a užitočné zaťaženie 1275 kg. Nákladový priestor má vďaka umiestneniu batérie pod podlahou rovnaký objem (6,6 m3) ako spaľovacia verzia. 


Peugeot e-Traveller

Bezkonkurenčne najväčšiu variabilitu ponúka PEUGEOT e-Boxer. Táto elektrická dodávka v súlade so stratégiou výrobcu „power of choice“ ponúka nové široké spektrum karosárskych verzií, aby  vyhovoval akýmkoľvek potrebám a pracovným nárokom. S tromi dĺžkami rázvoru (3 m, 3,45 m a 4,04 m) sú verzie skriňových dodávok (furgonov) k dispozícii v štyroch rozličných dĺžkach (L1, L2, L3 a L4) a troch výškach (H1, H2 a H3), čo spolu predstavuje 5 rôznych karosárskych verzií s užitočným objemom od 5 do 17 m³ a užitočným zaťažením až 1890 kg, v závislosti od verzie. V ponuke sú aj varianty uspôsobené pre špecifické potreby profesionálov, umožňujúce ich ďalšie úpravy: kabína (L2, L3 a L4), dvojkabína (L3) a šasi (L3 a L4). Batérie sú zabudované pod podlahou a nemajú žiadny negatívny vplyv na veľkosť batožinového priestoru. Ich umiestnenie okrem toho zvyšuje tuhosť karosérie a vďaka optimálnemu rozloženiu hmotnosti sú, pokiaľ ide o pocit z jazdy, porovnateľné s verziami so spaľovacími motormi. Nový PEUGEOT e-Boxer ponúka dve úrovne dojazdu. V závislosti od nárokov je dostupný s batériami s kapacitou 37 kWh a 70 kWh.

Podobne ako pri osobných autách v portfóliu značky PEUGEOT ani pri elektrifikovaných verziách úžitkových vozidiel sa nerobili žiadne kompromisy, pokiaľ ide o užitočný výkon, modularitu a možnosti prispôsobenia špecifickým nárokom profesionálov. PEUGEOT je v súčasnosti so svojimi 100 % elektrickými verziami stredne veľkých a veľkých vanov a dodávok PEUGEOT e-Traveller, e-Expert a e-Boxer jedným z najdôležitejších hráčov na trhu.


Peugeot e-Boxer

Okrem týchto stopercentne batériových elektrických vozidiel začne PEUGEOT do konca roka aj výrobu svojej prvej elektrickej dodávky s vodíkovými palivovými článkami e-EXPERT HYDROGEN. Značka tak rozšíri svoju ponuku o najmodernejšie technológie elektrifikácie. Vozidlo využíva vodík na výrobu elektrickej energie prostredníctvom palivového článku. Súčasťou systému je batéria s kapacitou 10,5 kWh, ktorú možno dobíjať zo siete a slúži aj na ukladanie energie pri rekuperácii a vykrytie zvýšenej spotreby pri rozjazdoch. Model e-EXPERT HYDROGEN sa bude dodávať v dvoch dĺžkach (Standard a Long). ­Dosiahne dojazd 400 km, užitočné zaťaženie 1100 kg a ťažnú kapacitu 1000 kg. Nákladný priestor má objem 6,1 m3.

Zobrazit Galériu

René Hubinský

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať